loebrygg
Norbrygg-medlem
Muntons drops er 2 gram. Anbefaler 2 stk ved 0.5 liter.
Det er kanskje en annen type du tenker på ?
Yes, tror du har her rett
Har selv gått over til MJ eller sukkerbiter så jeg kan velge
Muntons drops er 2 gram. Anbefaler 2 stk ved 0.5 liter.
Det er kanskje en annen type du tenker på ?
En del blir tatt opp ganske raskt. Men i følge noe jeg leste en gang for lenge sida, blir 70% værende igjen - og blir tatt opp over tid.Noe som også illustrerer at oksidasjon ved kontakt med luft kanskje ikke skjer så raskt som mange frykter
Når jeg tapper ferdig coldcrashet øl fra Fermzillaen til fat, er det ofte igjen noen få liter som jeg tapper på flasker via picnic-kran, uten å tenke på luft/O2. Jeg tillater meg å være ganske uvøren med disse "bonusflaskene", men et par sukkerbiter i flaska sammen med aktiv gjær synes å ta seg av den lufta ølet blir utsatt for. Nå synes jeg som regel uansett at det tvangskarbonerte ølet smaker bedre, men jeg har faktisk ikke opplevd noen problemer med ølet som er karbonert på flaske selv om jeg som sagt har tillatt meg å være ganske uvøren.En del blir tatt opp ganske raskt. Men i følge noe jeg leste en gang for lenge sida, blir 70% værende igjen - og blir tatt opp over tid.
Men det som blir tatt opp, inngår ikke umiddelbart i reaksjoner med andre stoffer - i følge George Fix, i alle fall. (Principles of Brewing Science, s. 130.) Så om det er aktiv gjær til stede, vil den ta opp oksygenet lenge før det gjør skade. Det er en grunn til ikke å være så veldig bekymra for oksidering om du skulle få inn noe oksygen under tappe-prosessen.
Likevel; på bakgrunn av egne erfaringer trur jeg at det er bryet verdt å gjøre det en kan for å redusere opptak av oksygen under tappinga. Men som jeg har sagt noen ganger: Jeg fikk ikke ødelagt NEIPA da jeg flaska uten å ta i bruk CO2 for å skjerme ølet under tappinga. Det holdt å bare være omhyggelig med å unngå plasking. Og jeg var rimelig irritert på tullpratet om at NEIPAen var dømt til undergang om du flaska.
Hvor uvøren er du? Det er litt interessant det der. Jeg vil tru at det viktigste egentlig er å unngå å få et frirom som er fylt med oksygen.Når jeg tapper ferdig coldcrashet øl fra Fermzillaen til fat, er det ofte igjen noen få liter som jeg tapper på flasker via picnic-kran, uten å tenke på luft/O2. Jeg tillater meg å være ganske uvøren med disse "bonusflaskene", men et par sukkerbiter i flaska sammen med aktiv gjær synes å ta seg av den lufta ølet blir utsatt for. Nå synes jeg som regel uansett at det tvangskarbonerte ølet smaker bedre, men jeg har faktisk ikke opplevd noen problemer med ølet som er karbonert på flaske selv om jeg som saft har tillatt meg å være ganske uvøren.
En teori sier at sjøl om du ikke opplever oksidering, vil oksygenet ødelegge mye av humlearomaen. Kan det være ei forklaring på at de tvangskarbonerte blir bedre, tru? (Jeg har ingen spesiell grunn til å stole på den teorien, altså. Det var vel en av de amerikanske proffbryggerne som sa det i en podcast.)Når jeg tapper ferdig coldcrashet øl fra Fermzillaen til fat, er det ofte igjen noen få liter som jeg tapper på flasker via picnic-kran, uten å tenke på luft/O2. Jeg tillater meg å være ganske uvøren med disse "bonusflaskene", men et par sukkerbiter i flaska sammen med aktiv gjær synes å ta seg av den lufta ølet blir utsatt for. Nå synes jeg som regel uansett at det tvangskarbonerte ølet smaker bedre, men jeg har faktisk ikke opplevd noen problemer med ølet som er karbonert på flaske selv om jeg som saft har tillatt meg å være ganske uvøren.
Nei, jeg har aldri prøvd det.Karbonerer du naturlig på fat noen gang?
Det er en evig kamp, og nesten et lotteri. For to måneder siden bokset jeg en velhumlet pale ale. Ingen tørrhumle, lukket sløyfe til purget cornelius fat. Drakk to bokser av denne i går der den ene var gåen, den andre like frisk som fra fat. Uansett om det er flasker eller boks, nok flushing med CO2 og at det dannes et tidlig skum ved fylling er nærmest alfa og omega.Min erfaring med flaskefyller direkte fra gjæringkar er at IPA taper seg raskt, men f.eks juleøl kan holde seg i flere år.
Humlen liker ikke luft er min konklusjon.
Merket forøvrig ingen forskjell på 1,2 muntons eller 1 sukkerbit.....