Bryggesett gave til nybegynner til en billig penge

Hei

Jeg vurderer å kjøpe et brygge sett i gave til min bror. Jeg ønsker at det skal være et pålitelig og rimelig ekstraktbryggesett. Tenkte på dette fra europris. I tillegg til karbonerings drops.


Da kommer spørsmålene.
Er det grei valuta for pengene?
Finnes det bedre alternativer i samme prisklasse?
Får man med alt man trenger i setttet til å begynne å brygge med en gang eller må jeg skaffe flere greier?

Er litt i villrede her så håper på å få litt hjelp

Takk!
 
Jeg likte den ekstrakt startpakken. Men den flaske pakken var litt over budsjett, uansett takk for tipset og da tror jeg nok jeg går den pakken. Også se om jeg finner noen billige flaske oppsett
 
Jeg likte den ekstrakt startpakken. Men den flaske pakken var litt over budsjett, uansett takk for tipset og da tror jeg nok jeg går den pakken. Også se om jeg finner noen billige flaske oppsett
Du finner garantert noe billigere flaske pakker, i utgangspunktet trengs bare flasker og en korker, kran og tappestav :)

Liten tips, lagerøl, type pilsen du får i butikken krever at man gjærer rundt 10 grader, de fleste som ikke har brygget før har ikke mulighet til å holde den temperaturen så styr unna det nå i starten, kjør en blonde eller noe i den duren :)
 
Du finner garantert noe billigere flaske pakker, i utgangspunktet trengs bare flasker og en korker, kran og tappestav :)

Liten tips, lagerøl, type pilsen du får i butikken krever at man gjærer rundt 10 grader, de fleste som ikke har brygget før har ikke mulighet til å holde den temperaturen så styr unna det nå i starten, kjør en blonde eller noe i den duren :)
Lagerøl gjæres på 20 grader, den tsjekkiske på europris er veldig bra
 
Lagerøl gjæres på 20 grader, den tsjekkiske på europris er veldig bra
Ja det tsjekkiske "lagerølen" fra europris skal sikkert gjæres på 20 grader. Tviler ikke et sekund, er dog ikke en lager, og om trådstarter skulle kjøpe MJ sett så vil jeg tro det er undergjæret gjær som følger med settet og da fungerer ikke 20 grader ass.
 
Ja det tsjekkiske "lagerølen" fra europris skal sikkert gjæres på 20 grader. Tviler ikke et sekund, er dog ikke en lager, og om trådstarter skulle kjøpe MJ sett så vil jeg tro det er undergjæret gjær som følger med settet og da fungerer ikke 20 grader ass.
Her er poengene fra den tsjekkiske lager fra brygg selv

Czech Pilsner ekstraktsett
Mer info
20+ på lager

Czech Pilsner ekstraktsett fra Bullet Brew

Lys lettdrikkelig øl med luftig hvitt skum. Lett smak med forsiktige noter fra biscuitmalt og delikat fruktighet fra humle.
Avrundet med balansert bitterhet og ettersmak av humle.
Antall liter ferdig produkt: ca 23 liter
Alkoholprosent: ca 4,4%
IBU: 6-12
Farge: Gylden
Anbefalt gjæringstemperatur: 18-20°C
Estimert SG*: 1.008

*Estimert SG; oppgitt mål for mengde restsukker (Specific Gravity, målt med hydrometer når ferdig utgjæret. Omtales også som FG = Final Gravity).

Posen settet kommer i består av 2 adskilte lommer som inneholder det flytende konsentratet, samt tørrgjær og de øvrige tilsetningsstoffene.

Til dette ekstraktsettet vil du i tillegg trenge 1,2 kg Pure Liquid Malt Extract eller 1 kg Beerkit Enhancer for å oppnå ønsket alkoholprosent.

Klikk her for å lese en oversatt versjon av fremgangsmåten for å lage øl av ekstrakt:
se også http://bulletbrew.eu/instructions/
Gå til produktet
 
Her er poengene fra den tsjekkiske lager fra brygg selv

Czech Pilsner ekstraktsett
Mer info
20+ på lager

Czech Pilsner ekstraktsett fra Bullet Brew

Lys lettdrikkelig øl med luftig hvitt skum. Lett smak med forsiktige noter fra biscuitmalt og delikat fruktighet fra humle.
Avrundet med balansert bitterhet og ettersmak av humle.
Antall liter ferdig produkt: ca 23 liter
Alkoholprosent: ca 4,4%
IBU: 6-12
Farge: Gylden
Anbefalt gjæringstemperatur: 18-20°C
Estimert SG*: 1.008

*Estimert SG; oppgitt mål for mengde restsukker (Specific Gravity, målt med hydrometer når ferdig utgjæret. Omtales også som FG = Final Gravity).

Posen settet kommer i består av 2 adskilte lommer som inneholder det flytende konsentratet, samt tørrgjær og de øvrige tilsetningsstoffene.

Til dette ekstraktsettet vil du i tillegg trenge 1,2 kg Pure Liquid Malt Extract eller 1 kg Beerkit Enhancer for å oppnå ønsket alkoholprosent.

Klikk her for å lese en oversatt versjon av fremgangsmåten for å lage øl av ekstrakt:
se også http://bulletbrew.eu/instructions/
Gå til produktet
Det blir sikkert et greit øl, jeg argumenterer ikke mot det. Og jeg ser, selv om jeg ikke er overrasket, at også MJ settene kommet med overgjæret gjær.

Så da trekker jeg tilbake det jeg sa om at man ikke burde velge pilsner til førstegangsbryggere, for det viser seg at INGEN av ekstrakt settene faktisk er lager. De er alle ale.

Ergo, du kan ikke brygge lager med ekstrakt sett, ja med mindre du kaster gjæra som følger med og kjøper ny. Dog, poenget mitt står, det er IKKE lager.
 
@Ekuanot her har @Kloakk helt rett :) Spiller ingen rolle hva produsenten av settet skriver, man får ingen lager med å bruke ale temperatur...

I beg to differ. Gjæringstemperaturen har ikke noe med øltypen å gjøre. Du kan gjære en lager på 20 grader, men bør nok være litt selektiv når det gjelder valg av gjær. Wyeast angir 7 - 20 grader for sin 2124 Bohemian Lager-gjær, som vanligvis regnes som deres versjon av 34/70. (Men det er antakelig litt tvilsomt, har jeg nylig skjønt - uten at det har noe med saken her å gjøre.)

Bryggosofene har jo gjort flere eksperimenter med å gjære lager på ale-temperatur, og hevder hardnakket at det går helt fint. Jeg har ikke prøvd å gjære høyere enn 14-16 grader sjøl, men det har i alle fall fungert greit. (Jeg gjærer på 9-10 grader om vinteren, siden jeg har en kald kjeller, og ser ikke noe poeng i å gjære på 20 grader om jeg ikke må - men jeg ser ingen grunn til å tru at det ikke ville gå bra.)

@Bombadill Spanderer du en 50-lapp på en pose w-34/70 øker du sjansen for å få et godt øl gjæra på 20 grader betraktelig - trur jeg.
 
I beg to differ. Gjæringstemperaturen har ikke noe med øltypen å gjøre. Du kan gjære en lager på 20 grader, men bør nok være litt selektiv når det gjelder valg av gjær. Wyeast angir 7 - 20 grader for sin 2124 Bohemian Lager-gjær, som vanligvis regnes som deres versjon av 34/70. (Men det er antakelig litt tvilsomt, har jeg nylig skjønt - uten at det har noe med saken her å gjøre.)

Bryggosofene har jo gjort flere eksperimenter med å gjære lager på ale-temperatur, og hevder hardnakket at det går helt fint. Jeg har ikke prøvd å gjære høyere enn 14-16 grader sjøl, men det har i alle fall fungert greit. (Jeg gjærer på 9-10 grader om vinteren, siden jeg har en kald kjeller, og ser ikke noe poeng i å gjære på 20 grader om jeg ikke må - men jeg ser ingen grunn til å tru at det ikke ville gå bra.)

@Bombadill Spanderer du en 50-lapp på en pose w-34/70 øker du sjansen for å få et godt øl gjæra på 20 grader betraktelig - trur jeg.
Javel... Jeg er fullstendig overbevist at du får to helt forskjellige øl om den ene gjøres på 12°C og den andre på 20°C... Kan fint bruke lagergjær på begge temperaturer dog, det er sant. Men å regne med å få en tsjekkisk lager, sånn som vi kjenner den, det tror jeg du fint kan glemme på 20 grader :)
 
Har testet mye forskjellig på lagerøl de to siste årene. Lagerøl skal gjæres kaldt og lagres lenge er en av konklusjonene. En lager gjæret på 10 og hhv 20 grader kan være noenlunde like i begynnelsen, men etter noen måneder er det to helt forskjellige øl er det jeg har erfart. Har ikke lest bryggosofene sin test så vet ikke om de har tatt blindtest etter eks 6mnd?
 
Javel... Jeg er fullstendig overbevist at du får to helt forskjellige øl om den ene gjøres på 12°C og den andre på 20°C... Kan fint bruke lagergjær på begge temperaturer dog, det er sant. Men å regne med å få en tsjekkisk lager, sånn som vi kjenner den, det tror jeg du fint kan glemme på 20 grader :)
Har testet mye forskjellig på lagerøl de to siste årene. Lagerøl skal gjæres kaldt og lagres lenge er en av konklusjonene. En lager gjæret på 10 og hhv 20 grader kan være noenlunde like i begynnelsen, men etter noen måneder er det to helt forskjellige øl er det jeg har erfart. Har ikke lest bryggosofene sin test så vet ikke om de har tatt blindtest etter eks 6mnd?
Min erfaring er at noe lagring har effekt, men ølet er fint drikkelig ferskt om gjæringa har gått bra. Og for @Bombadilla vil jeg tru at det ikke er så viktig hvordan ølet smaker etter 6 måneder?

Lagringsdyktighet kan diskuteres; jeg har ikke funnet at bryggosofene har testa øl som har vært lagra lenge. Men testene viser i alle fall at du ikke får to helt forskjellige øl. Tvert i mot; du får to svært like øl. Og det ser jeg faktisk ingen grunn til å tvile på. Les testene sjøl, og døm:


Det som bryggosofene gjør klart, er at resultatene gjelder for de gjærtypene som blir testa. Det er ikke sikkert at f.eks. wlp 833 funker like bra på høy temperatur som disse. w-34/70 er en av dem som egner seg, og siden den er en tørrgjær, så er den grei for nybegynnere, også. Så til @Bombadilla gjentar jeg rådet om å spandere en pose av den gjæren. (Gjærer du på 20 grader, skulle det være nok med en pose, faktisk. Strø den pent utover den ferdige vørteren - som da skal holde 18-20 grader - og la dunken stå i ro. Du skal ikke riste inn oksygen, for gjæren har de lagrene den trenger av alt.)

Gjær og gjæringstemperatur er ikke det eneste som er viktig for å få et godt øl. Disse ekstraktsettene har en svakhet, og det er ekstrakten, som neppe er av beste kvalitet, og antakelig heller ikke er helt fersk. God ekstrakt skal nemlig være svært fersk, det er svært viktig. Og videre må en være svært nøye med å unngå å blande inn mer oksygen enn høyst nødvendig under tappinga. Plasking og unødig bevegelse i ølet unngås. Videre må dunken ikke stå utildekket i lyset. Da får du en fotokjemisk reaksjon med et stoff fra humla, og det smaker ikke godt.

Du skal kanskje ikke vente et knalløl med et slikt sett, men om du gjør alt riktig, skal det i alle fall kunne bli godt drikkelig.
 
Sist redigert:
@Finn Berger Vi får være enige om å være uenige :)
Jo, det er en grei løsning, det:). Men jeg lurer likevel på hvordan du vurderer resultatene av forsøkene til bryggosofene. Jeg starta med å mene at det de dreiv med, måtte være tull, men etter hvert som jeg har blitt eldre og klokere;) - og har testa ut noe av det - har jeg endra mening. Men den diskusjonen kan vi kanskje ta i denne tråden? Når det gjelder effekten av lagering, er denne tråden et alternativ:https://forum.norbrygg.no/threads/kaldlagring-av-lagerol-og-kolsch.43860/page-3 (Men det dreier seg om effekten av lagering generelt, ikke om lagering av varmgjæra lagerøl.)
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp