Kaldlagring av lagerøl og kølsch

Nordlands

Norbrygg-medlem
Det er selvfølgelig grunnen, ja. Av samme grunn er det sikkert en veldig dårlig ide å strø litt tørrgjær rett oppi et øl der gjæringa har gått i stå mot slutten.

Men jeg karbonerer med vørter. Da kan jeg antakelig ta sjansen på å strø gjæren rett i den en time eller to på forhånd.
Har lest at karboneringsgjær er uhyre rask, det bør da vel holde med samme rehydreringstid som i vann,15-30 minutter? Ellers tror jeg kanskje du får mindre karbonering enn planlagt.

erikraude

Norbrygg-medlem
Men jeg karbonerer med vørter. Da kan jeg antakelig ta sjansen på å strø gjæren rett i den en time eller to på forhånd.
Funker det å bruke karboneringsgjær når du karbonerer med vørter? Jeg har bare brukt cbc-1, men den spiser vel ikke maltose, gjør den?

Finn Berger

Moderator
Funker det å bruke karboneringsgjær når du karbonerer med vørter? Jeg har bare brukt cbc-1, men den spiser vel ikke maltose, gjør den?
Du mener vel maltotriose;)? (Jeg gjorde samme bommerten i går. Herlig å se deg gjøre den, også:).)

Nei, du har rett i det, og det er en grunn til at jeg har kvia meg for å bruke den - det blir litt vanskeligere å beregne mengden vørter. Men jeg tar det uansett nokså mye på slump, så egentlig er det en tullete tanke.

Nå er jeg ikke mye plaga med oksidering - synes jeg sjøl, i alle fall, så jeg veit ikke om jeg skal gidde å investere i den ekstra anstrengelsen. Da måtte jeg vel begynne å styre med å koke litt av vørteren, også. Men på den annen side; du får ei mer kontrollert karbonering. Jeg mistenker at det som noen ganger skjer, er at gjær med dårlig appetitt på maltotriose likevel driver og småspiser av den utover i lagringstida, og så får du overkarbonering. Det er nå bare en teori, men det hadde nok vært en ide å teste karboneringsgjær.

Finn Berger

Moderator
Har lest at karboneringsgjær er uhyre rask, det bør da vel holde med samme rehydreringstid som i vann,15-30 minutter? Ellers tror jeg kanskje du får mindre karbonering enn planlagt.
Hvis den er rask, blir det problem, ja. Det tar jo litt tid fra jeg tapper over i blandekaret og til den siste flaska er fylt.

Forøvrig må jeg jo ta høyde for det at den ikke spiser maltotriose, jfr. det forrige innlegget mitt her.

Topp