Kaldlagring av lagerøl og kølsch

Det er selvfølgelig grunnen, ja. Av samme grunn er det sikkert en veldig dårlig ide å strø litt tørrgjær rett oppi et øl der gjæringa har gått i stå mot slutten.

Men jeg karbonerer med vørter. Da kan jeg antakelig ta sjansen på å strø gjæren rett i den en time eller to på forhånd.
Har lest at karboneringsgjær er uhyre rask, det bør da vel holde med samme rehydreringstid som i vann,15-30 minutter? Ellers tror jeg kanskje du får mindre karbonering enn planlagt.
 
Men jeg karbonerer med vørter. Da kan jeg antakelig ta sjansen på å strø gjæren rett i den en time eller to på forhånd.
Funker det å bruke karboneringsgjær når du karbonerer med vørter? Jeg har bare brukt cbc-1, men den spiser vel ikke maltose, gjør den?
 
Funker det å bruke karboneringsgjær når du karbonerer med vørter? Jeg har bare brukt cbc-1, men den spiser vel ikke maltose, gjør den?
Du mener vel maltotriose;)? (Jeg gjorde samme bommerten i går. Herlig å se deg gjøre den, også:).)

Nei, du har rett i det, og det er en grunn til at jeg har kvia meg for å bruke den - det blir litt vanskeligere å beregne mengden vørter. Men jeg tar det uansett nokså mye på slump, så egentlig er det en tullete tanke.

Nå er jeg ikke mye plaga med oksidering - synes jeg sjøl, i alle fall, så jeg veit ikke om jeg skal gidde å investere i den ekstra anstrengelsen. Da måtte jeg vel begynne å styre med å koke litt av vørteren, også. Men på den annen side; du får ei mer kontrollert karbonering. Jeg mistenker at det som noen ganger skjer, er at gjær med dårlig appetitt på maltotriose likevel driver og småspiser av den utover i lagringstida, og så får du overkarbonering. Det er nå bare en teori, men det hadde nok vært en ide å teste karboneringsgjær.
 
Har lest at karboneringsgjær er uhyre rask, det bør da vel holde med samme rehydreringstid som i vann,15-30 minutter? Ellers tror jeg kanskje du får mindre karbonering enn planlagt.
Hvis den er rask, blir det problem, ja. Det tar jo litt tid fra jeg tapper over i blandekaret og til den siste flaska er fylt.

Forøvrig må jeg jo ta høyde for det at den ikke spiser maltotriose, jfr. det forrige innlegget mitt her.
 
Vi Brygger mye lagerøl, lagrer på liggende 1000L tanker slik de gjør i Tsjekkia. Karbonerer dog med co2 siden vi bruker pose. Veldig intressant å følge utviklinga. Vi smaker ofte:p og det er en rivende utvikling på ølet. De lyseste pilsene er vel på topp fra ca 6 uker og til ca 4-5 mnd.
De mørkere trenger litt mere tid. Har en bayer stående nå som vi brygga i nov, den er på topp nå. Lagrer i kjølerommet på ca 3 grader.A5EA8A75-A86F-405C-87E0-0FD6AC8BEB4D.jpeg
 
Drakk en tsjekkisk pils i dag. Den har stått i kjøleskap i snaue 4 uker nå, etter 2 ukers karbonering i romtemperatur. Jeg tviler på at den vil utvikle seg noe særlig mer. Jeg er i alle fall helt lykkelig om den holder seg som den er nå. Drakk en California Common som jeg satte i kjøleskap i går. Den var helt fin. Jeg lever godt med den som den er - men antakelig skjer det litt utvikling med den de nærmeste ukene.
 
Tilbake
Topp