Mesking og skylling?

Hei. Jeg ikke brygget før men tenker å begynne. Jeg tenker å prøve meg på BIAB.
Jeg har sett på fler oppskrifter. Jeg har kommet over "The devil project, sixsixsix"

Men skjønner ikke helt vannmengde ved mesking og skylling.
Og hvor lenge skal jeg meske?

Oppskriften sier:

Mesking:
Du kan meske på flere måter. Det enkleste er en enstegs infusjonsmesk:

68°C i 75 min, 74°C i 10 min.

Hvor mye vann du skal bruke avhenger av utstyret ditt:


Beregning av meskevann
Antall liter meskevann varierer ut i fra utstyret du bruker. Er du usikker kan du ta utgangspunkt i 18 liter meskevann.



Beregning av skyllevann
Målet er et kokevolum på ca. 30 liter.
Anslagsvis kan du skylle med ca. 19 liter vann på 77°C. Noter det ned og gjør eventuelle justeringer neste gang.
 
Sikkert dumt spørsmål. Men det står 18 liter og 19 liter. Det blir jo 37 liter. Også står det kokevolum på 30 liter!
Kan noen forklare?

Også står det 68 c i 75 minutter og 74 c i 10 minutter!
Kan noen forklare?
 
Ikke så vanskelig egentlig....

Vannmengen samla ser litt høy ut, men når det er oppimot 7kg malt i det brygget absorberer maltet ca 1L/kg som forlater totalmengden når en tar ut maltposen.

temperaturer og minutter her er meskesteg... 68grader i 75 minutter er hovedsteget... 78 i 10 minutter er det vi kaller utmesksteget... her skal du skylle med vann på den temperaturen..
 
Takk for svar, da forstår jeg menden bedre ihvertfall.
Så jeg skyller med vann på 78grader i 10 minutter etter de 75minuttene? Og det blir ca 19 liter som er den mengden jeg skal skylle med?
 
Takk for svar, da forstår jeg menden bedre ihvertfall.
Så jeg skyller med vann på 78grader i 10 minutter etter de 75minuttene? Og det blir ca 19 liter som er den mengden jeg skal skylle med?
Nei... Du varmer fra 68 grader etter 75 minutter til du når 78 grader og holder så den temperaturen i 10 minutter. Deretter skyller du..
 
Det finnes en bok med spesielt fokus på BIAB-brygging: ”Ølbrygging fra hånd til munn”. Hadde god nytte av den da jeg startet opp med BIAB. Inneholder mange oppskrifter også.
 
Tilbake
Topp