Karbonering og alkoholstyrke

Bruker Europris sin Muntons Carbonation Drops til flasking.
Tapper på 0,75 l Kinn-flasker med patentkork, 2 drops pr flaske, mener det er ca 2 g vekt pr drops, altså ca 4g sukker. (Posens innhold er 160 g og det er 80 drops)
Er det innafor? Tenker 3 drops, altså til sammen 6 g på kanksje 0,7 l øl blir litt for mye igjen? («Bruksanvisningen» sier 2 drops pr 0,5 l, men jeg har hatt grei futt i tidligere batcher og helt ok med skum.)

Så til det egentlig spørsmålet: Hvor mye vil 2 drops (4g) i ca 0,7+ l øl øke alkoholprosenten med etter 2 uker med ettergjæring på flaske i romtemperatur (og deretter 2 uker i kjøleskap)? Har hørt tallet 0,3%, som i tilfelle er marginalt, men som noen kanskje vil si ikke er heeelt ubetydelig...

Forventet alkoholstyrke som oppgis for et ølsett er vel før flasking? Men for butikk-kjøpt øl er det etter? Når man karbonerer flaske for flaske, vil det ikke gi litt utslag på styrke både hvor mye sukker(lake)/drops man bruker, og hvor mye væske sukkeret fordeles i? (altså størrelsen på flaskene). Tenker intuitivt at det er reell alkoholstyrke i det ølen ligger i glasset for konsumering som er mest interessant, ikke for bryggeren kanskje, men for konsumenten....
 
Til spørsmålet om alkoholstyrke i butikkøl, så er det det er i flaska eller boksen du kjøper, ja,(dessuten er nok det stort sett karbonert med å sette til CO2 som ikke gir ekstra alkohol)
Alkoholprosenten er mengden alkohol pr mengde vann - så når du setter til fast sukker, drops, sukkerbit eller strøsukker endrer du alkoholmengden uten å endre vannvolumet nevneverdig og jeg mener å huske at ca 0.3% ekstra for sukkerkarbonering er ca riktig (skal kontrollregne etterpå).

Jeg karbonerer typisk ved å blande ølet med sukkerlake før jeg har det på flaske. Vannet jeg setter til vil da trekke ned alkoholprosenten i det endelige produktet, mens sukkeret trekker det opp igjen.

For eksempel: en 20 liters batch har 6% i gjæringskaret, så setter jeg til karboneringssukker i 2 liter vann. Da øker jeg totalvolumet til 22 liter, dermed har jeg øl på 5.45%, før så sukkeret er gjæret ut og trukket det opp ca 0,3%, så sluttresultatet ligger på ca 5,75%.(Sukkerlake med 126 g sukker (6 g/liter) en liter vann ville gitt ca uforandret alkoholstyrke, mens mindre vann og/eller mere sukker ville trukket alkoholstyrken opp)

Edit:
Orker ikke detaljregne støkiometri nå, men det er innafor (spesielt med vår vekt- og volumnøyaktighet) å si at halvparten av sukkeret blir til etanol og halvparten til CO2, da vil 6g sukker pr liter gi 3g etanol pr liter, så ja 0,3% med typisk karbonering. (For deg vil det bli opp 0.4% med 6g i 0.7 liter).

(rotet hemningsløst mye fram og tilbake, måtte til slutt detaljregne og kom fram til at 23/45 av vekten i sukker ender opp som etanol, så halvparten er innafor, ja)
 
Sist redigert:
Hvor mye avhenger av hvilken øl. Jeg hadde 4(!) sukkerbiter i 0.75L flasker med Saison.

Til de fleste andre øl hadde jeg nok hatt 2 eller 3.
 
Bruker Europris sin Muntons Carbonation Drops til flasking.
Tapper på 0,75 l Kinn-flasker med patentkork, 2 drops pr flaske, mener det er ca 2 g vekt pr drops, altså ca 4g sukker. (Posens innhold er 160 g og det er 80 drops)
Er det innafor? Tenker 3 drops, altså til sammen 6 g på kanksje 0,7 l øl blir litt for mye igjen? («Bruksanvisningen» sier 2 drops pr 0,5 l, men jeg har hatt grei futt i tidligere batcher og helt ok med skum.)

Så til det egentlig spørsmålet: Hvor mye vil 2 drops (4g) i ca 0,7+ l øl øke alkoholprosenten med etter 2 uker med ettergjæring på flaske i romtemperatur (og deretter 2 uker i kjøleskap)? Har hørt tallet 0,3%, som i tilfelle er marginalt, men som noen kanskje vil si ikke er heeelt ubetydelig...

Forventet alkoholstyrke som oppgis for et ølsett er vel før flasking? Men for butikk-kjøpt øl er det etter? Når man karbonerer flaske for flaske, vil det ikke gi litt utslag på styrke både hvor mye sukker(lake)/drops man bruker, og hvor mye væske sukkeret fordeles i? (altså størrelsen på flaskene). Tenker intuitivt at det er reell alkoholstyrke i det ølen ligger i glasset for konsumering som er mest interessant, ikke for bryggeren kanskje, men for konsumenten....
Du kan jo tappe av vørter til karbonering når du brygger. Frys ned og tilsett når du flasker. Det endrer ikke alkoholinnholdet. Bruk denne kalkulatoren
 
Jeg pleier å regne med 0,2% - 0,3% høyere alkoholprosent - mtp. lav vs høy karbonering.

Samtidig er det viktig å si at våre målinger, og beregninger av ABV er ikke helt 100% nøyaktige. For meg er beregna ABV bare en pekepinn.

Hos kommersielle øl kan ABV avvike 0,5% fra oppgitt ABV på etiketten.
 
Er det ikke 17 g sukker/l gir en økning på en 1 % (egentlig prosentpoeng)?
ja, 16-17 gram men kommer an på hvilken bok du leser.
3200 gram i sukker i 20 liter vann gir deg 20 liter med en sytrke på 10%, ikke prosemtpoemg.
En vanlig blanding i gamle dager på denne tiden :)
 
ja, 16-17 gram men kommer an på hvilken bok du leser.
3200 gram i sukker i 20 liter vann gir deg 20 liter med en sytrke på 10%, ikke prosemtpoemg.
En vanlig blanding i gamle dager på denne tiden :)
Men 3,2kg sukker gjør at volumet øker til mer enn 20 liter :p Husker ikke i farten volumet det tilfører men har formel liggende en plass.
 
ja, 16-17 gram men kommer an på hvilken bok du leser.
3200 gram i sukker i 20 liter vann gir deg 20 liter med en sytrke på 10%, ikke prosemtpoemg.
En vanlig blanding i gamle dager på denne tiden :)
17 g sukker i 1 l øl gir deg en økning på 1 prosentpoeng - ikke 1 %. Da ville den f.eks. økt fra 5 % til 5,05 %. Sett bort fra volumøkningen som @PetterL nevner, så gir 3200 gram i sukker i 20 liter vann gir en økning på 10% prosemtpoemg, altå fra 0 % til 10 % :).

(Mistanker at vi begge nå kverulerer med en kverulant :p)
 
1kg sukker øker volumet 0,63 liter

20 liter vann + 3,2kg sukker gir dermed 22 liter når sukkeret er oppløst :p
 
1kg sukker øker volumet 0,63 liter

20 liter vann + 3,2kg sukker gir dermed 22 liter når sukkeret er oppløst :p
Klar over det, har vert det siden HB tida på 80 tallet :)
Det går av og til i ball dedtte me prosent og prisentpoeng sev om jeg har presisert det samme :)
NEI vi kverrulerer ikke, bare forklarer hvorfor vi har rett.
Lsget et lite regneark so tar for seg sukkervolum og vann for karnoneringssukker til doseringssprøyte, sli blir jeg ikke avhengig av annet enn sukker og ikke drops eller biter
Ja @Finn Berger jeg vet men har ikke så mye naturlig karbonering.
 

Vedlegg

  • IMG_5275.jpg
    IMG_5275.jpg
    35,7 KB · Sett: 12
Tilbake
Topp