Hvordan canne NEIPA mest riktig?

apeloffen

Norbrygg-medlem
Jeg har lenge gått med drømmen om å bli ordentlig flink på NEIPA brygging. Har brygget et par saftig gode Neipaer med diverse humler som Citra, Mosaic, Sabro, Idaho 7 og El Dorado men problemet blir å få delt det ut med venner. Jeg gikk for lengre tid tilbake til innkjøp av en Tapcooler og føler jeg har klart meg greit med denne.

Tapcooleren jeg har er beregnet på bruk fra ølkran eller fat. Jeg har tappet mange flasker og bokser direkte fra ølkran og de har holdt seg fint. Forleden prøvde jeg meg på en bråkjekk canning av en nylig NEIPA jeg har laget. Det gikk egentlig veldig greit å få cannet den og jeg FØLTE jeg gjorde alt riktig. Likevel er det nå (ca 1 uke etter) brunt sølevann som møter meg når boksen åpnes. Mildt sagt udelikat og det er INGEN tvil om at det er oksidert så til de jævla grader... (Unnskyld fransken min).

Metodikken var som følger:

Brygget på Unitank med 0,2 bar hele veien. Dumpet trub og fylte på purget fat(fyllt med starsan og pushet ut med co2).
Cold crashet med trykk på 0,2 bar under hele cold crashet. Fylt på fat og stått kjølig.
Merket for lite humlearoma, tilsatte 100g humle i sanitært humlefilter og senket i fatet. Purget 6 ganger i etterkant.

Jeg bruker TapCooler for å canne, men jeg har ikke (endnu) investert i Tapcooler Nanocanner. Så det vil si at jeg fortsatt har pakningen til flasker på den. Når jeg cannet katastrofeneipaen min så åpnet jeg et lokk og satte tapcooleren nedi lokket og brukte det lokket for å dekke over åpningen på boksen på samtlige bokser(for å unngå f.eks. bananfluer, etc. Jeg fylte opp ett glass først for å få ut varm øl fra tappelinjen etc og begynte canningen. Slapp lokket med åpent hull i boksen, purget i 6-7 sekunder(1001, 1002, 1003 osv.) før jeg lot ølet flomme inn. Stoppet tappen når det rant skum ut av hullet, tok av lokket og tapcooleren og satte nytt tett lokk på og boksen til side. Satte på ny boks, purget og lot ølet flomme mens jeg seamet boksen som nettopp ble ferdig. Boksen hadde da stått ca 10-15 sekunder før den ble seamet, med lokk på og skum nedover siden.

Hvor har jeg bommet kraftig?
 
Merket for lite humlearoma, tilsatte 100g humle i sanitært humlefilter og senket i fatet. Purget 6 ganger i etterkant.
Du åpnet fatet? Her har du nok fått inn oksygen.
Jeg bruker TapCooler for å canne, men jeg har ikke (endnu) investert i Tapcooler Nanocanner. Så det vil si at jeg fortsatt har pakningen til flasker på den. Når jeg cannet katastrofeneipaen min så åpnet jeg et lokk og satte tapcooleren nedi lokket og brukte det lokket for å dekke over åpningen på boksen på samtlige bokser(for å unngå f.eks. bananfluer, etc. Jeg fylte opp ett glass først for å få ut varm øl fra tappelinjen etc og begynte canningen. Slapp lokket med åpent hull i boksen, purget i 6-7 sekunder(1001, 1002, 1003 osv.) før jeg lot ølet flomme inn. Stoppet tappen når det rant skum ut av hullet, tok av lokket og tapcooleren og satte nytt tett lokk på og boksen til side. Satte på ny boks, purget og lot ølet flomme mens jeg seamet boksen som nettopp ble ferdig. Boksen hadde da stått ca 10-15 sekunder før den ble seamet, med lokk på og skum nedover siden.
Virker som du bruker tapcooleren som en beergun og ikke som en mottrykksfyller. Forsøk igjen med riktig utstyr og bruk den som en mottrykksfyller :)
 
Du åpnet fatet? Her har du nok fått inn oksygen.

Virker som du bruker tapcooleren som en beergun og ikke som en mottrykksfyller. Forsøk igjen med riktig utstyr og bruk den som en mottrykksfyller :)
Likevel så canner f.eks. Westum Neipa med suksess på beer gun?
 
Tilbake
Topp