Belgisk hveteøl Wit

Jeg tipper det går helt fint, og vil sikkert gi litt ekstra friskhet/syrlighet. Ægir bruker skall av lime i tillegg til appelsin i sin wit, vet jeg.

Har selv brukt sitronskall i en IPA jeg ville ha mye sitrusfriskhet i, og det funket bra.

10 gram er ikke mye og er nok helt trygt å eksperimentere med. Kjør på! :)
 
Jeg har brukt limeskall. Skrubb/vask frukten godt først og unngå der hvite som bare gir besk smak.
 
Eg har brygget ein belgisk wit frå eit ekstrakt sett der eg tilsette 90g appelsin skall i det kokende vatnet. Dette blei veldig godt, men no har eg kjøpt sitronpure og tenkte å tilsette dette, kor mykje bør eg prøve i ein batch på 23L? Nokon som har erfaringer? Takker for alle svar
 
I stede for å lage en ny tråd hiver jeg spørsmålet ut i denne. Er det noen som har noen gode innspill på hva slags vannpril man ønsker til et slikt øl?

Antar man går for noe ganske balansert mellom klorid og sulfat, men kanskje med et noe høyere sulfatnivå for at ølet skal oppleves tørt? Et høyere nivå av kalsium gjør at gjæren lettere feller ut, så da vil det kanskje være et poeng å holde kalsiumnivået nokså lavt i en slik øl?

PH i den lave enden (5,2ish).
 
I stede for å lage en ny tråd hiver jeg spørsmålet ut i denne. Er det noen som har noen gode innspill på hva slags vannpril man ønsker til et slikt øl?

Antar man går for noe ganske balansert mellom klorid og sulfat, men kanskje med et noe høyere sulfatnivå for at ølet skal oppleves tørt? Et høyere nivå av kalsium gjør at gjæren lettere feller ut, så da vil det kanskje være et poeng å holde kalsiumnivået nokså lavt i en slik øl?

PH i den lave enden (5,2ish).

Ingen som har erfaring med Belgisk Wit og litt kunnskap om vannprofilen til et slikt øl? :)
 
Det er vel bare å justere som andre lyse øl med moderate humlemengder vil jeg tro.
Verken malt- eller humlefokus er ønskelig, så en nøytral profil vil passe best ja.
Ang. kalsium er ikke det noe jeg har tenkt over, ser jeg har lagt meg lavt på 55 ppm, så hvis det gjør ølet mer cloudy så er det bare fint.
 
Det er vel bare å justere som andre lyse øl med moderate humlemengder vil jeg tro.
Verken malt- eller humlefokus er ønskelig, så en nøytral profil vil passe best ja.
Ang. kalsium er ikke det noe jeg har tenkt over, ser jeg har lagt meg lavt på 55 ppm, så hvis det gjør ølet mer cloudy så er det bare fint.

I grunn som jeg har tenkt da :)
 
Hei godt folk!
I morgen står Norbryggs belgisk wit på agendaen. Jeg brygger 90L denne gangen. Skalert opp blir det da 144g appelsinskall som skal oppi. Før lokalbutikken stengte tømte jeg hyllene for appelsiner. Det som står om appelsinskall i oppskriften er:
OBS! Det medfølger ikke appelsinskall som skal brukes i oppskriften. Her er det lagt opp til at bryggeren selv kan velge om det skal brukes fersk revet appelsinskall eller tørket. I industrien er det tørket appelsinskall fra bitterappelsin som brukes. Men veldig mange hjemmebryggere favoriserer å bruke ferskt. Vi lar det være opp til deg!

Er veldig usikker hvor mye av appelsinskallet jeg bør bruke/hvor dypt jeg skal gå. Jeg mener jeg har sett et sted (er det med sitronskall i baking mon tru?) at man ikke skal få med det hvite i skallet, da dette har en bitter smak. Bør man bruke rasp som kun skraper i overflaten, eller kan man bruke potetskreller? Om man bruker rasp blir det jo sikkert en million appelsiner.

Om noen har noen gode tips til feks temperaturprofil under gjæring (eller på dette brygget generelt) tas det imot med takk. Gjærtypen jeg har er 10 pakker (til to brygg da) Mangrove M21. Jeg er i besittelse av et rom som er stabilt 18-19 C, og som kan varmes opp med en ovn eller liknende mot slutten av gjæringstiden om det trengs. Det er mitt første øl av denne typen, men har rundt 1000L "klassisk" hveteøl under beltet (har visst lagt seg rett over beltet, dessverre, høhø)
 
Bra sideinntekt for norbrygg, skulle man tro.

Kanskje koke marmelade av resten? Blodappelsinene har jo kommet nå, de er jo litt bitrere, kanskje skallet derfra funker bedre?
 
der hvite skal ikke med nei når du tar skallet
Jeg har aldri helt skjønt det der.
Hvis man kjøper tørket skall så er alt med, inkludert det hvite (peel), men når man bruker fersk appelsin så står det ofte at bare det ytterste (zest) skal brukes.

???
 
Brukte selv permesanrasp når jeg laget Wit. Synes det fungerte fint og ga god kontroll. Litt tid tar det, da.
 
Skjærer av med kniv, kan da skjære av det hvite hvis det ble for mye av det. Mange appelsiner, ikke noe å syte for hvis du vil ha det, har brygget noen Elvis IPA og da går det med maange appelsiner og grape
 
Tilbake
Topp