Juicy pale ale

bryren

Norbrygg-medlem
Siden sist jeg brygga pale ale, ser jeg på polet at pale ale har også blitt hazy/juicy. Så da må man bare henge med på trenden!
Tenkte å bruke pale malt og carapils. Kan det bli for mørkt? Hazyness kommer vel fra biotransformasjon, så da er det vel tørrhumling i stormgjæringa som er tingen? Er 40 gram på 20 liter nok? Hvordan blir det med vann? Synes de jeg har kjøpt har vært litt vassne. Prøve 3:1 klor:sulfat? Og Us05 gjær?
 
Siden sist jeg brygga pale ale, ser jeg på polet at pale ale har også blitt hazy/juicy. Så da må man bare henge med på trenden!
Tenkte å bruke pale malt og carapils. Kan det bli for mørkt? Hazyness kommer vel fra biotransformasjon, så da er det vel tørrhumling i stormgjæringa som er tingen? Er 40 gram på 20 liter nok? Hvordan blir det med vann? Synes de jeg har kjøpt har vært litt vassne. Prøve 3:1 klor:sulfat? Og Us05 gjær?
Tåka er vel et resultat av ei binding mellom polyfenoler fra humla og proteiner. Har i alle fall ikke hørt at det skulle ha noe med biotranformasjonene å gjøre. Det er jo ei omdanning av aromastoffer.

4-8 gr pr. liter er hva jeg ville sikta meg inn på - kanskje i den lave delen. 2 gr. pr. liter er nok snaut. Gå opp til 4 er mitt råd:).

Det er ellers ikke sånn at det blir bedre jo mer du bruker.
 
I Australia har de noe som kalles Pacific Ale, som kanskje ligger i gata av hva du ser for deg. Bytt ut noe av hveten med flaket hvete og bruk Verdant så bør du nærme deg en Hazy Pale Ale.

Denne står på bryggelista mi før sommeren.
 
Bør vel hive på noe umalta for å øke protein. Bjørns havregryn er mye brukt.

US-05 klarner jo ofte bra, kanskje bedre å heller se på Lallemand sin New England?
Jeg skal ikke si at havregryn ikke er greit, men jeg har brygga NEIPAen min både med og uten, og det har ikke gjort noen forskjell. Det er vel heller ikke mer protein i råfrukt enn i malt, men det kan kanskje være en ide å bruke noe hvete(malt) eller (malt)i tillegg til bygg, siden de har mer protein enn bygg. Forskjellen er likevel ikke veldig stor, og det skulle undre meg om du ikke kunne brygge en utmerket NEIPA med 100% malta bygg.

Men jeg har ikke prøvd. Dette er den gristen jeg har brukt i NEIPAene mine, og den har altså en høy andel hvete og havre:

5,5 kg Simpsons lagermalt (69%)
1,2 kg Hvetemalt (15%)
0,8 kg Golden Naked Oats (10%)
0,3 kg Caramalt 35 (4%)
0,2 kg Syremalt (2%)
 
Tilbake
Topp