Juleøl med butikkstyrke oppskrift

syns du har mye spesialmalt, litt mer munich og mesk for lav utgjæring. Laget ett i fjor vi som ble mesket på 76 grader, så ble nesten butikkstyrke. røk temperaturkontrollen:eek:og er bare 3,5% spesialmat totalt.Har blitt ett knakendes godt øl nå, etter 1 års lagring på tank med co2. OG ble vel 1060 og FG 1.021
 
syns du har mye spesialmalt, litt mer munich og mesk for lav utgjæring. Laget ett i fjor vi som ble mesket på 76 grader, så ble nesten butikkstyrke. røk temperaturkontrollen:eek:og er bare 3,5% spesialmat totalt.Har blitt ett knakendes godt øl nå, etter 1 års lagring på tank med co2. OG ble vel 1060 og FG 1.021
Mulig det er for mye spesialmalt, men: Jeg vet fra tidligere at disse maltene i kombinasjon gir et godt og sammensatt maltpreg. Et øl med mye münich og lite spesial vil jo nærme seg bayer – og det blir feil retning i et juleøl. Tenker at et bokk-aktig øl med lavt alkoholinnhold er riktigere.
Av samme grunn som jeg ikke brygger norsk pils i butikkstyrke, kommer jeg heller ikke til å brygge norsk juleøl i butikkstyrke
Norsk pils synes jeg er vanskelig å få til – og kanskje ikke noe å trakte etter heller. Men å få til et godt juleøl med moderat alkohol er en spennende utfordring.
 
Hadeland Håndverksbryggeri, som nå er nedlagt, hadde et veldig godt juleøl i butikkstyrke. Trur dette er gristen originaloppskrifta:

46 % pils
32% mørkt münchnermalt
6% Caramunich II
6% Cararoma
4% Carapil

Jeg trur ikke det er for mye spesialmalt i oppskrifta til @Holmentoppen - tvert i mot:). I denne er det nok helt opp mot grensa med 6% Caraaroma, som jo er rimelig kraftige greier. Mulig jeg ville gå ned en del på den - men det ølet var altså veldig godt.
 
Hadeland Håndverksbryggeri, som nå er nedlagt, hadde et veldig godt juleøl i butikkstyrke. Trur dette er gristen originaloppskrifta:

46 % pils
32% mørkt münchnermalt
6% Caramunich II
6% Cararoma
4% Carapil

Jeg trur ikke det er for mye spesialmalt i oppskrifta til @Holmentoppen - tvert i mot:). I denne er det nok helt opp mot grensa med 6% Caraaroma, som jo er rimelig kraftige greier. Mulig jeg ville gå ned en del på den - men det ølet var altså veldig godt.
Måtte google Cararoma, og ser at det nesten tilsvarer Special B. 6 % høres mye ut, men tror det passer godt i selskap med Caramünich II. Jeg ser for meg Special B, Caramünich III og litt pale sjoko. Sammen med mye Münich og endel Victory bør det bli en ganske solid øl.

Synd at HH måtte legge inn årene. Lokalene ligger der – og skiltet er ikke tatt ned – så jeg tenker på dem hver gang vi passerer.
 
Hadeland Håndverksbryggeri, som nå er nedlagt, hadde et veldig godt juleøl i butikkstyrke. Trur dette er gristen originaloppskrifta:

46 % pils
32% mørkt münchnermalt
6% Caramunich II
6% Cararoma
4% Carapil

Jeg trur ikke det er for mye spesialmalt i oppskrifta til @Holmentoppen - tvert i mot:). I denne er det nok helt opp mot grensa med 6% Caraaroma, som jo er rimelig kraftige greier. Mulig jeg ville gå ned en del på den - men det ølet var altså veldig godt.
Nå varsles det om blå grader på natta, så da fikk jeg plutselig lyst på juleøl. Trur det blir denne, men jeg kutter Cararomaen til 4%, og så dropper jeg Carapils, som ikke har noen misjon. Øker pilskvoten i stedet.

Hva med humle? Tenker å bruke det vanlige pilsskjemaet mitt, med tilsetninger på 60, 30 og 5. Perle som bitterhumle, og Tettnanger forøvrig? 25 IBU.

Er det en ide å meske på 70 for å kunne bruke litt ekstra malt?
 
Nå varsles det om blå grader på natta, så da fikk jeg plutselig lyst på juleøl. Trur det blir denne, men jeg kutter Cararomaen til 4%, og så dropper jeg Carapils, som ikke har noen misjon. Øker pilskvoten i stedet.

Hva med humle? Tenker å bruke det vanlige pilsskjemaet mitt, med tilsetninger på 60, 30 og 5. Perle som bitterhumle, og Tettnanger forøvrig? 25 IBU.

Er det en ide å meske på 70 for å kunne bruke litt ekstra malt?
Arrogant Bastard som jeg brygga med 9% Caraaroma ble veldig godt så frykt ikke å bruke en god del av det maltet :)
 
Arrogant Bastard som jeg brygga med 9% Caraaroma ble veldig godt så frykt ikke å bruke en god del av det maltet :)
Nå fikk jeg lyst til å brygge AB :p. Av en eller annen underlig grunn liker jeg det ølet.

Men OK, kanskje likevel, da. Og originalen fra Hadeland Håndverksbryggeri var jo faktisk veldig god.

Special B er jo et alternativ. Når jeg tenker meg om - det forekommer - så begynner Caraaromaen å bli temmelig gammel. Special B har ikke ligget så lenge, og så har jeg Simpson's DRC, som er litt lysere, "bare" 300 EBC mot 400. Special B er jo også på 300. Hmmm - vanskelig, jeg har ikke all verdens erfaring med disse malttypene. (Jeg bare har dem - etterlevninger av gammel galskap:). Det er jo veldig få malttyper jeg faktisk bruker nå om dagen.)
 
Sist redigert:
Uten å ha testet direkte mot hverandre selv så sies det at Special B og Caraaroma ikke smaker helt likt, og at Caraaroma er det som "må" brukes når en prøver å klone AB. Juleølet ditt blir nok godt uansett hva du bruker :)
 
Uten å ha testet direkte mot hverandre selv så sies det at Special B og Caraaroma ikke smaker helt likt, og at Caraaroma er det som "må" brukes når en prøver å klone AB. Juleølet ditt blir nok godt uansett hva du bruker :)

Var det ikke begge deler de kom frem til?
 
Nå har jeg klar en fin ladning med Imperial L17 Harvest. Opphavet er Augustiner-bryggeriet i München, og den skulle jo egne seg - i den grad det er noen forskjell på lagergjær, da.

Lurer stadig på oppskrifta. Skulle den hatt et lite innslag av noe mørkt røsta? Jeg trur egentlig ikke det, men spør likevel:).
 
Nå har jeg klar en fin ladning med Imperial L17 Harvest. Opphavet er Augustiner-bryggeriet i München, og den skulle jo egne seg - i den grad det er noen forskjell på lagergjær, da.

Lurer stadig på oppskrifta. Skulle den hatt et lite innslag av noe mørkt røsta? Jeg trur egentlig ikke det, men spør likevel:).
 
Tilbake
Topp