Deksel på manometer av - Kan det føre til lekkasje?

Lastet opp et nytt bilde til albumet over i link, men er ikke så forskjellig fra det andre, bare tydeligere. Kjøpte dette på Ølbrygging.no, men skal høre med de hva slags dimensjon klemring jeg bør bruke og kjøpe denne et nærmere sted. Går utifra at jeg bare klemmer rundt hele med en tang på så mange punkter som mulig for å feste klemringen?
Lastet opp et nytt bilde til albumet over i link, men er ikke så forskjellig fra det andre, bare tydeligere. Kjøpte dette på Ølbrygging.no, men skal høre med de hva slags dimensjon klemring jeg bør bruke og kjøpe denne et nærmere sted. Går utifra at jeg bare klemmer rundt hele med en tang på så mange punkter som mulig for å feste klemringen?

Vanskelig å forstå hva du mener med klemmring, hvis det er en slik du mener, så kan du bruke en av avbiter for å klemme de fast, en vanlig flat tang vil ikke fungere. Dette er bare en slangeklemme uten skrue.

20220623_221711.jpg20220623_222058.jpg20220623_222126.jpg20220623_222205.jpg
 
Hvis det lekker ut av gjengene så kan du bruke ny gjengetape, men enda bedre en flytende gjengetetning. Hvis det er ut av slange-enden så gjør du som Steinar sier og kapper av en bit og skrur på en slangeklemme som henvist. Trenger ikke skru livsskiten ut av den.

Jeg må være fargeblind eller så ser jeg på feil bilde, men den gullfargede inne i den blå ringen må jo være en gjenget skrue og ikke en klemring. Der du har klemt med tang tror jeg Steinar mener du skal bruke en liten fastnøkkel og skru den til. Uansett så selger de klemring på ølbrygging, men under navnet slangeklemme
hei, nei det er faktisk en klemring. Du ser det best på det siste bildet. Silikonslangen er under, så det går jo ikke å skru denne til. Men det kan godt hende at jeg ikke skulle gjort dette. Venter fortatt på svar fra Ølbrygging.
 
Vanskelig å forstå hva du mener med klemmring, hvis det er en slik du mener, så kan du bruke en av avbiter for å klemme de fast, en vanlig flat tang vil ikke fungere. Dette er bare en slangeklemme uten skrue.

Vis vedlegget 57494Vis vedlegget 57493Vis vedlegget 57492Vis vedlegget 57491
Mener fortsatt dette ikke er det samme som slangeklemme, men fasiten får vi i morgen når jeg skal koble sammen alle slangene på nytt med riktige dimensjonerte slangeklemmer. Tror jeg brukte den du har bilde av. I følge de andre her, er dette fy-fy og må være akkurat sto nok. Jeg trodde at så lenge man strammer så er det ok.
 
Tilbake igjen til lekkasjen. Noen som kan regne ut hva trykket vil være på 4-5 grader når det er 60 bar i rom temperatur? Virker som om mitt trykk nå er halvert. Se bildet. Så om dette ikke er lekkasje, så er det fysikk :)

Bilde: 20220624_154336.jpg
 
Dere hadde rett. Det var ingen klemring der. Har nå byttet alle slangeklemmer og håper jeg nå er ferdig med saken, men kommer til å senke det ned i vann for å se etter bobler når jeg får tid. Lommer det bobler så er jo denne løsningene da ikke å anbefale. DuoTight er nok det enkleste og beste.
 
Dere hadde rett. Det var ingen klemring der. Har nå byttet alle slangeklemmer og håper jeg nå er ferdig med saken, men kommer til å senke det ned i vann for å se etter bobler når jeg får tid. Lommer det bobler så er jo denne løsningene da ikke å anbefale. DuoTight er nok det enkleste og beste.
Det skal være tett når du nå har friske slangeender, klemmer som passer, og evt tetningsmiddel i gjenger på det som må skrues.
 
Ja, hadde ikke tetningsmiddel. Vet du noe på Biltema som kan fungere?
Din personlige google-assistent svarer med lenken nedenfor, som vil passe dine behov.

 
Takk for all hjelp.
Ikke helt sikkert at du blir høy og mørk av det produktet:

Irriterer huden. Kan utløse en allergisk hudreaksjon. Gir alvorlig øyeirritasjon. Kan forårsake irritasjon av luftveiene. Meget giftig for liv i vann. Giftig, med langtidsvirkning, for liv i vann.
 
Ikke helt sikkert at du blir høy og mørk av det produktet:

Irriterer huden. Kan utløse en allergisk hudreaksjon. Gir alvorlig øyeirritasjon. Kan forårsake irritasjon av luftveiene. Meget giftig for liv i vann. Giftig, med langtidsvirkning, for liv i vann.
Jau, er sikkert ikke sunt å dryppe ned i ølet man drikker. Men herdet tetning i gjengene kan jeg ikke se for meg at har alvorlig skadepotensiale. Kanskje på nivå med å spise ikke økologiske bananer. Bruk gjengeteip om man er skeptisk på tetningen.
 
Loctite 577 kan brukes, godkjent for drikkevann og innen næringsmiddelindustrien. Skal selvfølgelig ikke drikkes direkte av flaska den heller.

Sikkert andre som kan brukes også, men det er denne jeg har erfaring med og har hjemme selv.

Prøv gjengetape om du føler deg usikker, men den er ikke like bra i gass etter mine erfaringer offshore.
Uansett, bruker du flytende gjengetetning og du får en lekkasje nytter det ikke å prøve å dra til mer, da må du løsne helt, rense og legge på nytt lag da herdingen er ødelagt.
 
Det enkleste og kanskje beste er en regulator med flere utganger, om man skal ha forskjellig trykk. Så splitte i T-stykker som tidligere linket med armert trykkslange og gode klemmer på. Da er alle koblinger med pakning eller nippel.
 
Skal du ha forskjellig trykk så trenger du flere regulatorer.

Men jeg så også på bildet ditt at du har en hard bend på ene slangen din, en knekk. Ikke ha det. Slangen kan sprekke og lekke.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp