ja, men der var jeg som poppet det. Stuet 3 fat sammen i en vanlig kjøleskap+ 5 kg CO2 sylinder. Men skal uansett sjekke for lekkasje etter den er fylt. Sidespørsmål: I den tiden det nå kanskje er under 1 bar på ølfatene, vil det da kunne trenge inn luft på en måte? (Regner ikke med det, men spør likevel..)Har den vært i bruk i minst to år er det ikke rart den er tom nå. Fleip til side, har ikke vært bort i slike manometre som ser trykk på glasset. Kan jo være en internlekkasje den veien som gjorde at glasset poppet da.
1 bar = 2 ganger lufttrykk. 0 bar= standard lufttrykk (ved 20 grader ved havnivå...). Så 1 bar holder alt annet unna. Det gjør også 0,2 bar også, altså høyere trykk inni fatet enn utenfor.ja, men der var jeg som poppet det. Stuet 3 fat sammen i en vanlig kjøleskap+ 5 kg CO2 sylinder. Men skal uansett sjekke for lekkasje etter den er fylt. Sidespørsmål: I den tiden det nå kanskje er under 1 bar på ølfatene, vil det da kunne trenge inn luft på en måte? (Regner ikke med det, men spør likevel..)
Ok men det jeg spør om er luften og O2 en som allerede er i den tomme tanken og i heafspace. Kan ikke denne nå bli absorbert i ølet? Siden trykket i væsken kanskje er litt under det som er i tanken? Og da er det ikke lenger likevekt.Nei, har du metning i ølet så er det jo ikke slik at du kun har co2 i ølet og ingenting i head space. Har du metning vil det si at det er likt med co2 i øl og head space. Har du en liten lekkasje så head space lekker ut, vil ølet prøve å gi fra seg co2 til det er i likevekt igjen. Egentlig det samme man gjør vis man har overkarbonert øl på fat. Man burper co2 gjennom sikkerhetsventilen og vventer til ølet har gitt fra seg co2 og er i likevekt igjen
Forresten så er det ikke 1 bar rundt oss, det er 1 atm. som er hårfint mer en 1 bar. Det du leser på manometeret er feks 1 barg, det vil si 1 bar over 1 atm. Det siste her var kun for å forvirre deg.
Det kommer ikke luft inn i et tett fat. Er det tomt for gass, så skal klokka som viser trykket i flaska gå til rød sone eller 0, men med mindre du har lekkasje eller blør av trykket så skal klokka som viser trykket ut av regulator fremdeles stå på det den var stilt inn på. Jeg trur du har lekkasje, kanskje mellom regulator og fat.Ok. Gikk tom for Co2 etter temperaturen hadde vært lav. Jeg vet ikke om den rakk å komme i likevekt da det skjedde. Tror du dette har gått bra? Eneste måten å vite er vel å smake på ølet nå snart (når jeg får ny gass). Men kan vel uansett være lurt å purge Co2 gjennom i tilfelle det har blitt suget inn masse luft. I så fall er det kanskje for sent?
Ta-daa! Et par av denne og noen rustfrie slangeklemmer..Det er en selv-laget manifold-kobling mellom regulator og fat.
Var den flaska utsatt for noen temperaturendring da den gikk fra 60 til 50 bar?Ny full 5kg flaske til 850 kr. Allerede etter 1 time var trykket nede fra 60 bar til litt under 50 bar. Sure penger. Jeg koblet av og har nå testet manifoldet under vann i en bøtte. Det lekker en liten boble ca hvert annet sekund der jeg har indikert i blått. Jeg skal nå ha slangen frakoblet til i morgen for å se om det kommer noe lekkasje fra manometeret. Lite trolig, men det må gjøres. Har også forsøkt å spraye lekkasje-gass på alle koblinger uten at jeg fant noe (Det var bare vann-testen som klarte å finne en lekkasje, som jeg trodde. Skal en lekkasje-spray vise det, så må det vel lekke ganske mye?)
I mellomtiden, hva bør jeg nå gjøre? Jeg tenker å stramme koblingen til manifoldet og kjøre ny vanntest i morgen. Hjelper ikke dette, må jeg bytte til duotight kompatibelt manifold. Andre ting?
Se bilder her: lekkasje