Deksel på manometer av - Kan det føre til lekkasje?

ADale

Norbrygg-medlem
Før jeg dro på en 1 ukes reise, kom jeg borti deksel på manometer slik at det falt av. Er dette virkelig nok til å få en lekkasje? Eller var det bare tilfeldig at flasken nå er tom? Den har ikke lekket tidligere og har vært i bruk i minst 2 år.
 
Har den vært i bruk i minst to år er det ikke rart den er tom nå. Fleip til side, har ikke vært bort i slike manometre som ser trykk på glasset. Kan jo være en internlekkasje den veien som gjorde at glasset poppet da.
 
Har den vært i bruk i minst to år er det ikke rart den er tom nå. Fleip til side, har ikke vært bort i slike manometre som ser trykk på glasset. Kan jo være en internlekkasje den veien som gjorde at glasset poppet da.
ja, men der var jeg som poppet det. Stuet 3 fat sammen i en vanlig kjøleskap+ 5 kg CO2 sylinder. Men skal uansett sjekke for lekkasje etter den er fylt. Sidespørsmål: I den tiden det nå kanskje er under 1 bar på ølfatene, vil det da kunne trenge inn luft på en måte? (Regner ikke med det, men spør likevel..)
 
ja, men der var jeg som poppet det. Stuet 3 fat sammen i en vanlig kjøleskap+ 5 kg CO2 sylinder. Men skal uansett sjekke for lekkasje etter den er fylt. Sidespørsmål: I den tiden det nå kanskje er under 1 bar på ølfatene, vil det da kunne trenge inn luft på en måte? (Regner ikke med det, men spør likevel..)
1 bar = 2 ganger lufttrykk. 0 bar= standard lufttrykk (ved 20 grader ved havnivå...). Så 1 bar holder alt annet unna. Det gjør også 0,2 bar også, altså høyere trykk inni fatet enn utenfor.
 
Ok, men om det har godt tomt pga metning så er det altså en liten sjanse for at litt luft har trengt inn? Men lite fordi det er jo bare det som er på flasken? Korrekt?
 
Nei, har du metning i ølet så er det jo ikke slik at du kun har co2 i ølet og ingenting i head space. Har du metning vil det si at det er likt med co2 i øl og head space. Har du en liten lekkasje så head space lekker ut, vil ølet prøve å gi fra seg co2 til det er i likevekt igjen. Egentlig det samme man gjør vis man har overkarbonert øl på fat. Man burper co2 gjennom sikkerhetsventilen og vventer til ølet har gitt fra seg co2 og er i likevekt igjen

Forresten så er det ikke 1 bar rundt oss, det er 1 atm. som er hårfint mer en 1 bar. Det du leser på manometeret er feks 1 barg, det vil si 1 bar over 1 atm. Det siste her var kun for å forvirre deg.
 
Sist redigert:
Nei, har du metning i ølet så er det jo ikke slik at du kun har co2 i ølet og ingenting i head space. Har du metning vil det si at det er likt med co2 i øl og head space. Har du en liten lekkasje så head space lekker ut, vil ølet prøve å gi fra seg co2 til det er i likevekt igjen. Egentlig det samme man gjør vis man har overkarbonert øl på fat. Man burper co2 gjennom sikkerhetsventilen og vventer til ølet har gitt fra seg co2 og er i likevekt igjen

Forresten så er det ikke 1 bar rundt oss, det er 1 atm. som er hårfint mer en 1 bar. Det du leser på manometeret er feks 1 barg, det vil si 1 bar over 1 atm. Det siste her var kun for å forvirre deg.
Ok men det jeg spør om er luften og O2 en som allerede er i den tomme tanken og i heafspace. Kan ikke denne nå bli absorbert i ølet? Siden trykket i væsken kanskje er litt under det som er i tanken? Og da er det ikke lenger likevekt.
 
Mulig jeg misforstår deg nå, men hvis du hadde purget og tilsatt noe co2 i fatet og fatet begynner å lekke vil det ikke lekke mer en at det vil være likevekt med trykket på utsiden av fatet. Dermed vil ikke noe komme inn.

Eneste er om du senker temperaturen endel etter det var kommet i likevekt, da får du jo det samme som man kan oppleve med cold crash hvis du ikke tar forhåndsregler, nemlig at star san i gjæringslåsen blir dratt inn sammen med luft i fatet.
 
Ok. Gikk tom for Co2 etter temperaturen hadde vært lav. Jeg vet ikke om den rakk å komme i likevekt da det skjedde. Tror du dette har gått bra? Eneste måten å vite er vel å smake på ølet nå snart (når jeg får ny gass). Men kan vel uansett være lurt å purge Co2 gjennom i tilfelle det har blitt suget inn masse luft. I så fall er det kanskje for sent?
 
Ok. Gikk tom for Co2 etter temperaturen hadde vært lav. Jeg vet ikke om den rakk å komme i likevekt da det skjedde. Tror du dette har gått bra? Eneste måten å vite er vel å smake på ølet nå snart (når jeg får ny gass). Men kan vel uansett være lurt å purge Co2 gjennom i tilfelle det har blitt suget inn masse luft. I så fall er det kanskje for sent?
Det kommer ikke luft inn i et tett fat. Er det tomt for gass, så skal klokka som viser trykket i flaska gå til rød sone eller 0, men med mindre du har lekkasje eller blør av trykket så skal klokka som viser trykket ut av regulator fremdeles stå på det den var stilt inn på. Jeg trur du har lekkasje, kanskje mellom regulator og fat.
 
ja, i så fall veldig kjipt om jeg har lekkasje mellom regulator og fat. Mye som tyder på det. Det er en selv-laget manifold-kobling mellom regulator og fat. Men kan ikke forstå hvorfor denne er feil. Tåler dette vann? Kann jeg senke hele "skiten" i starsan eller vann (klarere) og se etter bobler når jeg får ny gassflaske? Men om det var lekkasje burde jeg oppdaget dette tidligere. Har hatt flasken i 1-2 år.
 
Ja men med selvlaget mente jeg bare at jeg hadde satt det sammen. Det er nipple type og i ettertid burde jeg kjøpt manifold som bruker duotight slanger. Men noen som vet om jeg kan drukne manometer og mangfoldet, eller evt bare mangfoldet for å sjekke etter lekkasjer? Vet jeg kan spraye på starsan også, men dette har jeg allerede gjort da det ble satt sammen.
 
Zalo-vann fungerer perfekt og er noe du sikkert har i hus. Tenker siden du stuet litt trangt slik at lokket poppet av så kan det hende at manometeret fikk en liten vridning samtidig, slik at koblingen ikke satt like tight lengre.

Vis du tar av gasslangen og setter på trykk i slangen og stenger så kan du sjekke om trykket holder seg. Om det holder seg er det ikke lekkasje fra ut-ventilen på manometeret frem til ball-locken. Husk at det er veldig lite volum så skal ikke mye til før trykket detter. Husk om det lekker ut fra selve ball-lock koblingen der gassen skal ut vil du jo ikke ha merket noe til lekkasjen når flaska var koblet til fatet da det er den vei gassen gikk uansett.

Hvis den holder tett er det kanskje lekkasje i koblingen til flaska eller mellom ball-locken og fatet. Da enten i selve ball-lock koblingen eller i overgangen ved stigerøret på fatet.

Kan hende du trenger ny pakning mellom manometeret og flaska, evt at det sitter noe rusk der om du nettopp har skiftet. Vet av egen erfaring at med mitt Hiwi manometer så må jeg skru til ganske hardt for at pakningen skal tette skikkelig.
 
Ny full 5kg flaske til 850 kr. Allerede etter 1 time var trykket nede fra 60 bar til litt under 50 bar. Sure penger. Jeg koblet av og har nå testet manifoldet under vann i en bøtte. Det lekker en liten boble ca hvert annet sekund der jeg har indikert i blått. Jeg skal nå ha slangen frakoblet til i morgen for å se om det kommer noe lekkasje fra manometeret. Lite trolig, men det må gjøres. Har også forsøkt å spraye lekkasje-gass på alle koblinger uten at jeg fant noe (Det var bare vann-testen som klarte å finne en lekkasje, som jeg trodde. Skal en lekkasje-spray vise det, så må det vel lekke ganske mye?)

I mellomtiden, hva bør jeg nå gjøre? Jeg tenker å stramme koblingen til manifoldet og kjøre ny vanntest i morgen. Hjelper ikke dette, må jeg bytte til duotight kompatibelt manifold. Andre ting?

Se bilder her: lekkasje
 
Ny full 5kg flaske til 850 kr. Allerede etter 1 time var trykket nede fra 60 bar til litt under 50 bar. Sure penger. Jeg koblet av og har nå testet manifoldet under vann i en bøtte. Det lekker en liten boble ca hvert annet sekund der jeg har indikert i blått. Jeg skal nå ha slangen frakoblet til i morgen for å se om det kommer noe lekkasje fra manometeret. Lite trolig, men det må gjøres. Har også forsøkt å spraye lekkasje-gass på alle koblinger uten at jeg fant noe (Det var bare vann-testen som klarte å finne en lekkasje, som jeg trodde. Skal en lekkasje-spray vise det, så må det vel lekke ganske mye?)

I mellomtiden, hva bør jeg nå gjøre? Jeg tenker å stramme koblingen til manifoldet og kjøre ny vanntest i morgen. Hjelper ikke dette, må jeg bytte til duotight kompatibelt manifold. Andre ting?

Se bilder her: lekkasje
Var den flaska utsatt for noen temperaturendring da den gikk fra 60 til 50 bar?
 
Tilbake
Topp