Fant ikke en tråd i 2022 for øltips.

Hva er beste pilsen på polet om dagen? Mørke lager? Beste trappistølet? Kanskje du har et tips til en pub i Oslo som har en helt sinnsyk imperial stout på tap? Fyr løs!

Jeg kan starte med et spørsmål og et tips!

Hva mener folk er norges beste pils? Helst som man får tak i på polet eller i butikk!


Og mitt tips er:

Berentsens Kveik

En helt fantastisk friskt og lettdrikkelig øl, som samtidig er komplekst og har en skikkelig rund og snill fyldighet. Fruktig, svakt bitter og balansert sødme. Litt tropiske estere fra kveiken.
 
Fant ikke en tråd i 2022 for øltips.

Hva er beste pilsen på polet om dagen? Mørke lager? Beste trappistølet? Kanskje du har et tips til en pub i Oslo som har en helt sinnsyk imperial stout på tap? Fyr løs!

Jeg kan starte med et spørsmål og et tips!

Hva mener folk er norges beste pils? Helst som man får tak i på polet eller i butikk!


Og mitt tips er:

Berentsens Kveik

En helt fantastisk friskt og lettdrikkelig øl, som samtidig er komplekst og har en skikkelig rund og snill fyldighet. Fruktig, svakt bitter og balansert sødme. Litt tropiske estere fra kveiken.
All Imperial Stout er sinnssyk:).

Den beste pilsen jeg har kjøpt i butikk er det bare en butikk som har - så vidt jeg veit, da. Den er fra Bamberg-bryggeriet Weiherer. Ei skikkelig pilssmaksbombe. Ellers er det to tsjekkere som peker seg ut, synes jeg; Bernard og Staropramen. På polet - som har et skandaløst dårlig utvalg!!! - er det stadig vrient for meg å komme utenom Lederer.
 
Hva mener folk er norges beste pils?
Berentsens Kveik

Ramler du kanskje i fella som min yngre bror også rimelig konsekvent driver meg til nært vanvidd med? Omtaler lettdrikkelig lyst øl med lite humle som pils. Uansett hvilket land det kommer fra eller hvilken gjær som er brukt.

Det sagt er det en stund siden sist polferd. Kjøleskapene mine bugner av forskjellige batcher, sliter faktisk litt med å ta unna. Så da blir det av naturlige årsaker handlet lite. Som @Finn Berger nevner; Bernard er nydelig. Finnes på Rema 1000. Sikkert nok på grunn av at mye pils er under 4.7% så finnes det ikke på polet.

Men i og med du nevner et kveika øl på over 6% i første post så er det vel innafor å anbefale Helles Bock. Der kniper jeg vanligvis med meg et par bokser med Gullmack når jeg er innom polet. Selges som sterk lys pilsner, men da er det vel ærlig talt en helles (lyst øl) bock (alkoholstyrke) og ikke en pils vel. ;)
 
Hva mener folk er norges beste pils? Helst som man får tak i på polet eller i butikk!
Beste pils tilgjengelig i Norge er tjekkiske Budvar Budweiser. Klokk sin Pils Pliz er frisk og fin. Beste billigpils er Gran Bare Øl :eek:.

Utvider vi til Helles noe jeg absolutt synes vi skal gjøre er Ayinger Lager Hell og Hofbräu Orginal utmerkede alternativer.

Og mitt tips er:
Berentsens Kveik

En helt fantastisk friskt og lettdrikkelig øl, som samtidig er komplekst og har en skikkelig rund og snill fyldighet. Fruktig, svakt bitter og balansert sødme. Litt tropiske estere fra kveiken.
Skal teste denne. Selv synes jeg
Bygland Sveikadden er nydelig.
 
Skjønner det ble litt forrvirring rundt mitt tips - og slapp av folkens! Jeg mener IKKE at Berentsens Kveik er en pils! :p

Ser at det kan leses sånn. JEG spesifikt er på jakt etter pils-tips (og forsåvidt alle mulige tips). Men ville utvide tråden til å bare gjelde øl-tips, så jeg starter med at jeg ønsker tips på god pils, og så kan andre komme med eller spørre om andre type tips.

Og mitt tips til et, HELT ANNET, men veldig godt øl, er Berentsens Kveik :) Berentsens Kveik er altså ikke et godt pils-tips. Bare et øl-tips :)
 
Skal teste denne. Selv synes jeg
Bygland Sveikadden er nydelig.
Testa Sveikadden her om dagen - også et helt fantastisk øl. Berentsen har ikke den samme fyldige munnfølelsen. Munnfølelsen til sveikadden er jo helt ekstrem :p Men om du liker sveikadden tror jeg du kommer til å like Berentsen sin. Usikker på om de bruker einerlåg, tviler egentlig. Berentsen sin var hvertfall mye "reinere" i smaken.
 
Ramler du kanskje i fella som min yngre bror også rimelig konsekvent driver meg til nært vanvidd med? Omtaler lettdrikkelig lyst øl med lite humle som pils. Uansett hvilket land det kommer fra eller hvilken gjær som er brukt.

Det sagt er det en stund siden sist polferd. Kjøleskapene mine bugner av forskjellige batcher, sliter faktisk litt med å ta unna. Så da blir det av naturlige årsaker handlet lite. Som @Finn Berger nevner; Bernard er nydelig. Finnes på Rema 1000. Sikkert nok på grunn av at mye pils er under 4.7% så finnes det ikke på polet.

Men i og med du nevner et kveika øl på over 6% i første post så er det vel innafor å anbefale Helles Bock. Der kniper jeg vanligvis med meg et par bokser med Gullmack når jeg er innom polet. Selges som sterk lys pilsner, men da er det vel ærlig talt en helles (lyst øl) bock (alkoholstyrke) og ikke en pils vel. ;)
Har min første dobbelbokk til gjæring nå, så jeg driver og smaker meg gjennom gode bokk-øl for å prøve å skjønne hva det skal smake. Så bokkøl-tips er helt gull! Skal ta med meg et par av den i kveld. Er selv veldig glad i Ringnes sin julebokk og testa Frydenlund sin bokk i går, som var veldig frisk og god. Erdinger sin hvetebokk "pikantus" testa jeg også i går faktisk - den var veeeldig god. Skikkelig rein og frisk men kraftig.
 
Berentsens Rogalandspils er ikke så værst, men vet ikke hvor utbredt den er, men lite pils som slår Bernard for meg i butikk
På polet er Rygr x Grans Gokstad Tysk Pilsner en pilsfavoritt for tiden
 
Beste pils tilgjengelig i Norge er tjekkiske Budvar Budweiser. Klokk sin Pils Pliz er frisk og fin. Beste billigpils er Gran Bare Øl :eek:.

Utvider vi til Helles noe jeg absolutt synes vi skal gjøre er Ayinger Lager Hell og Hofbräu Orginal utmerkede alternativer.
Her er det bare å utvide! Tanken min er at denne tråden er for ALLE MULIGE tips :) Bare akkurat jeg som spesifikt var på jakt etter pils-tips. Har aldri tenkt særlig over smaken på pils - drikker Ringnes og synes den er digg. Kjøper Frydenlund når jeg vil ha noe litt bedre. Men så er jeg jo supernerd på masse andre typer øl - så da må jeg ikke glemme stakkars pilsen.
 
Har min første dobbelbokk til gjæring nå, så jeg driver og smaker meg gjennom gode bokk-øl for å prøve å skjønne hva det skal smake.
Bock er et søtt undergjæra øl med polstyrke. Doppelbock er et noe sterkere søtt undergjæra øl, med høyere abv opp mot 10%. Disse er relativt mørke på farge, men kan være så lys som kobberfarget.

Helles er et lyst undergjæra øl med mindre bitterhet enn pils. Helles Export / Dortmunder Export er mer av det samme, før man treffer Helles Bock / Maibock som blir det sterkeste i den klassen innafor typedefinisjonene.
Lett å gå seg vill i alle betegnelsene..
 
Helles er et lyst undergjæra øl med mindre bitterhet enn pils. Helles Export / Dortmunder Export er mer av det samme, før man treffer Helles Bock / Maibock som blir det sterkeste i den klassen innafor typedefinisjonene.
Lett å gå seg vill i alle betegnelsene..

Aha! Hvorfor er ikke pils en egen varetype-kategori på polet? Er et fordi det bare er en av mange forskjellige lyse lagre, men den mest populære?
 
Du finner kontinentale pils på polet (+/-5%), men de er ikke så mangetallige som for eksempel IPA og knipa :p
 
Så pils betyr lys lager under 4.8%?
Nei, pils er det som selges under det navnet, uavhengig av styrke. All pils er lys lager, men ikke all lys lager er pils:).

Og så kan det jo godt være at noe betegnes som noe annet enn pils, sjøl om det ser ut og smaker som en pils. Engelskmennene insisterer jo på å kalle pils for "lager".

Whatever. Som Shakespeare sa: "A pils by any other name would taste as sweet":).
 
Beste pils tilgjengelig i Norge er tjekkiske Budvar Budweiser. Klokk sin Pils Pliz er frisk og fin. Beste billigpils er Gran Bare Øl :eek:.

Utvider vi til Helles noe jeg absolutt synes vi skal gjøre er Ayinger Lager Hell og Hofbräu Orginal utmerkede alternativer.


Skal teste denne. Selv synes jeg
Bygland Sveikadden er nydelig.
Testa Budvar Budweiser i helga. Og den var meget god! Veldig smooth og lettdrikkelig. Skikkelig frisk. Litt metallisk, men veldig digg!
 
Finnes det noen muligheter å få tak på et Westvleteren 12-øl? Ser det er utgått på polet.

Litt dumt spørsmål, vinmonopolet er jo et "pol" av en grunn, men er det ingen andre muligheter å få kjøpt øl over 4.7% på?
 
Finnes det noen muligheter å få tak på et Westvleteren 12-øl? Ser det er utgått på polet.

Litt dumt spørsmål, vinmonopolet er jo et "pol" av en grunn, men er det ingen andre muligheter å få kjøpt øl over 4.7% på?
Det er normalt ikke et øl du får kjøpt utenfor klosteret. De selger i utgangspunktet ikke andre steder enn ved sitt eget utsalg.
 
Tilbake
Topp