CO2 trøbbel med trapetz overgang

Hei - har kjøpt en overgang til sodastream-flaske som jeg skulle prøve mens jeg venter på å fylle opp 2-kgs CO2-flaske. Det gikk fint på første sodastream-flaska, men den andre blåste ut trykket i overgangen/koblingen. Fikk ikke skrudd den helt inn i overgangen uten at det blåser ut i et lite hull i gjengene. Har fått tips om å skru på baksiden av «nåla» for å justere den umbrakoen som holder den på plass. Det virket ikke.
Er det forskjell på sodastream-flasker?
Har prøvd på 4 forskjellige flasker, ingen kan skrus helt inn i overgangen før det lekker. Den som fungerte er selvfølgelig levert inn, så jeg får ikke sett etter ulikheter. Har også prøvd å bytte pakning i overgangen (3 forskjellige pakninger) uten suksess.
Har noen opplevd dette og kan gi noen tips til løsning?
Det opplagte er jo å bare bruke 2-kgs flasker, men når man bør avsides til med lang vei til nærmeste fyllemulighet er sodastream en enkel og grei midlertidig løsning.
Legger ved 2 bilder som viser overgangen med hull i siden hvor det strømmer ut.
Mvh Øyvind
 

Vedlegg

  • 941CA52C-A3F8-4870-8EF8-78AE5A951A93.jpeg
    941CA52C-A3F8-4870-8EF8-78AE5A951A93.jpeg
    992,4 KB · Sett: 14
  • 5A9C3467-3E19-4C42-8013-CA26E02E0189.jpeg
    5A9C3467-3E19-4C42-8013-CA26E02E0189.jpeg
    1 MB · Sett: 14
Jeg har benyttet en litt annen overgang men har vært ute for det samme problemet. Det viste seg at det er forskjell på flaskene. Men de jeg har fått i det siste har alle passet. Jeg vet ikke hvordan man skal se forskjell når lokket er på. Men uten er de som ikke passer høyere etter gjengene.
 
Jeg hadde dette problemet når jeg begynte å bruke sodastream-flasker, co² strømmet ut når jeg skulle skru på regulatoren.

Jeg fant ut at jeg bare måtte finne punktet der det akkurat begynte å strømme ut og så skru hardt til, med en tang/skiftenøkkel, for å komme forbi det punktet der det lekker ut.

Vet ikke om det er det som er problemet, ser du bruker en overgang, men du kan jo prøve.
 
Jeg hadde dette problemet når jeg begynte å bruke sodastream-flasker, co² strømmet ut når jeg skulle skru på regulatoren.

Jeg fant ut at jeg bare måtte finne punktet der det akkurat begynte å strømme ut og så skru hardt til, med en tang/skiftenøkkel, for å komme forbi det punktet der det lekker ut.

Vet ikke om det er det som er problemet, ser du bruker en overgang, men du kan jo prøve.
Hei - ettersom overgangen har dette hullet midt på, så nytter det ikke å skru flaska helt inn. Det lekker uansett, og det begynner ca halvveis inn på gjengene. Har tømt ei flaske på det forsøket :) mulig det hadde gått dersom jeg hadde ei større flaske, men da ville alt for mye CO2 gått til spille før det evt ble tett.
 
Dette er ikke kobling som skal tette på gjengene, den skal tette mot pakning eller metall mot metall innerst. Hensikten med hullet er at du skal løsne på koblingen og deretter kunne blø av det innesperrede trykket gjennom hullet mens koblingen fortsatt er sikret på gjengene. Meningen er at du skal kunne isolere vekk kilden før du åpner/lukker så det bare er det lille innesperrede trykket som fiser ut. Om dette er den riktige type å bruke på dette produktet skal jeg ikke svare på.

Om du ikke klarer å få det tett er det en feil/dårlig pakning evt at du ikke klarer å skru langt nok inn til at det blir tett. Mulig du må prøve en tykkere pakning. Har en sodastream regulator uten dette hullet, men der må jeg skru nesten helt sammen og ta den siste 1/4 så raskt jeg klarer ellers så er det full utblåsning.
 
Sist redigert:
Hvis du skrur ut umbrakoskruen og så setter på co2 patronen, deretter skrur inn til det såvidt strøm mer gass ut har du punktet for umbrakoen, ta så ut patronen, sett umbrakoen i posisjon igjen, sett i patronen. Fungerer ikke det ?
 
Hvis du skrur ut umbrakoskruen og så setter på co2 patronen, deretter skrur inn til det såvidt strøm mer gass ut har du punktet for umbrakoen, ta så ut patronen, sett umbrakoen i posisjon igjen, sett i patronen. Fungerer ikke det ?
Jeg må prøve en gang til. Det er jo ikke mulig å gjøre dette så komplisert når det er så få deler :) men det blir komplisert allikevel når jeg ikke skjønner årsaken.
Har fått flere tips om å bruke større flasker fra Clas Ohlson, men er mange timers reise unna nærmeste butikk. Samme med Rusta.
 
Tilbake
Topp