Hva brygget du i 2022?

Kold Brygg

Moderator
Vi har rundet 2022 og kan oppsummere året. Det ble noen brygg.

15/1 #022 Oktoberbaluba - Märzen
Godt fornøyd med denne. Splittede tilbakemeldinger fra andre. Kommer nok til å bli brygget på ny igjen senere. Så får det heller være, at dommerne ikke var helt enige.
Beste poeng i konkurranse 30 av 50

5/3 #023 Pilsekirken - Italiensk Pils
Jeg synes den var helt grei. Andre var mye mer fornøyd enn jeg var selv. Tross gode tilbakemeldinger brygges den neppe igjen.
Beste poeng i konkurranse 34 av 50 (som Tysk Pils)

24/4 #024 Onna - Australsk Sparkling Ale
Fikk en fenolsk ettersmak, antar dette skyldes gammel/ for lite gjær. Endte i vasken.

8/5 #025 Fysen - Australsk Pale Ale
Brygget på slurry fra Onna. En lettdrikkelig og frisk pale ale med Galaxy. Ble en slager på jobbens sommerfest.
Beste poeng i konkurranse 32 av 50 (som Golden Ale)

27/5 #026 Glasstårn - Saison fra Haugesund
Andre batch av den fantastiske oppskriften. Endret utfra hvilke humler jeg hadde tilgjengelig. Synes nok første batch var bedre, men fortsatt god. Skal selvfølgelig brygges på ny.
Beste poeng i konkurranse 38 av 50

15/6 #027 Snaisen - Blonde Ale
Første nattmesk, endte med høyere utgjæring enn ønsket. første forsøk med Monroe, som var litt intetsigende. Noe også ølet ble. Neste gang jeg brygger blonde blir det med Cascade, Amarillo eller Centennial.

4/7 #028 Han sko sjemmast - RIS
Splitt med #029. Første med dobbelmesk litt lavere utbytte enn ønsket, men hadde litt DME som ble tilsatt. Virker lovende, og tilbakemeldingene fra de som har smakt er gode.

4/7 #029 Tatlevatn - Imperial Kaffe Stout
Splitt med #028. Samme som over, men med vanilje som har ligget en uke i konjakk, kaffe og muskvadosukker. Foreløpig dominerer kaffe litt for mye.

8/7 #030 Sørante - New Zealand IPA
Brygget med humlerester. Mest fra New Zealand. Igjen for høy utgjæring etter nattmesk og tørrere enn ønsket. Ble ikke så fruktig som jeg hadde håpet. Fin aroma, med urter og floralt preg. Vant NM i IPA klassen som Engelsk IPA.
Beste poeng i konkurranse 38 av 50 (Engelsk IPA)

14/7 #031 Kryss å krakje - Belgisk Pale Ale
En øl som ble brygget til Bjorleik. Frankenbrygg med engelsk grist, Citra og belgisk gjær. Resultatet. KATASTROFALT! Zalo på flaske. Jeg får tidvis såpe av amerikanske humler inkl Lucky Jack. Jeg har aldri kjent mer såpe i øl enn her. Heldigvis har jeg venner som likte ølet. De fleste ble sure når jeg sa dette aldri skulle brygges igjen.

25/9 #032 Hagebærgosse - Gose
Andre batch med denne. Bær fra egen hage. Mer Rips enn sist, igjen synes jeg forrige batch var bedre. Men dette var fortsatt et godt øl. Høy utgjæring etter nattmesk, men dette tåler et slikt øl fint.

2/10 #033 Ei me' Alt - Altbier
Andre batch av denne. En oppskrift jeg liker godt og kommer til å brygge jevnlig. God øl, hvor første batch var bedre (det begynner å tegne seg et mønster her, jeg blir en dårligere og dårligere brygger).

16/10 #034 Vårånnå - Biere de Garde/ Mars/ Printemps
Dette ble ikke som jeg forventet og håpet. Igjen høy utgjæring etter nattmesk. Mindre estere enn ønsket. Gir det tid til påske før endelig dom felles.

22/10 #035 Citravegen - Hazy IPA
Splitt med #036. Standard oppskrift for denne type øl med utelukkende Columbus på varmside. Citra som tørrhumle gir ikke såpe :). Igjen høy utgjæring etter nattmesk, tross dette fungerer ølet bedre enn forventet.

22/10 #036 Mosaicvegen - Hazy IPA
Splitt med #035. Konklusjonen er at jeg liker Mosaic bedre enn Citra.

3/12 #037 Pilsemenigheten Aramis - Tysk Pils
Nylig flasket, Aramis virker som ei fin krydret og floral humle. Igjen for høy utgjæring etter nattmesk, men en pils tåler fint å være litt tørr. Men altfor tidlig å felle en dom.

26/12 #038 Trebonius - Moderne Mørk Lager
Brygget med utgangspunkt i Brooklyn lager, men helt andre humler. Ikke nattmesk for å sjekke om dette påvirker utgjæring, blir spennende å se. Står fortsatt til gjæring.
 
Sist redigert:
Jeg kom akkurat i mål med brygg #60 21. desember. Det var årets femtende pilsbrygg, og det sier vel noe om hvor preferansene her i huset (med oppland) ligger.

På den annen side: Tre av fire brygg var ikke pils. Ett av dem var til og med et surøl, en gose :). Men mye av det øvrige var nok i NEIPA-land, er jeg redd. Ikke at jeg er spesielt glad i stoffet, men kunden har som kjent alltid rett:).
 
Skal vi se hva notatene sier


Belgisk

Cherry Tripel 8,6% 09.10.22
Saison VIII 7% 24.09.22
Tripel 9% 30.10.22


Stout

Courage Russian Imperial Stout 11,2% 27.11.22
Foreign Extra Stout 8,8% 20.10.22
Old Rasputin 9,4% 30.01.22
Yeti Straight Rye 10% 31.07.22 (f-2 5.des)


Diverse andre

Alstadberger røykøl 7,5%. 08.11.22
Barley Wine 10,5% 27.03.22
IPA Cashmere | Citra | Mosaic 6,9% 15.11.22
Old Ale 8,8% 19.07.22
Wee Heavy 9,9% 08.09.22


På fat

IPA Cashmere | Columbus | Mosaic 7,5% 23.12.22
Trappist Single 6,3% 06.12.22
Pils 5,5%. 04.12.22


I tillegg ble det brygget en Wit, en røkporter og et par andre IPA, men de er drukket opp nå

Ja, også hadde jeg neste glemt Protagonist, hvis det gjelder med «fresh wort» kit..
 
Sist redigert:
Ble litt i år også.

29.mars pils, ble splitta i to med 34/70 og en med diamond. Visste ikke at lallemand skulle ha ekstra gjær, så den smakte grønne epler. Den andre ble ok.

24.april NEIPA. Ble splitta med forskjellig humle, men den ene ble oksidert.

11.mai quad, denne ble veldig god, men ikke typeriktig i NM. Usikker på hva som var feil.

29.mai dobbel IPA, var veldig god, men alt som gikk på flasker ble oksidert.

26.juni Dobbelbock som ble tynn i smaken, og ble derfor omgjort til eisbock. 4.plass i bockklassen.

27.juni IPL med nelson sauvin. Den ble veldig god i sommer.

29.juli Barleywine. Engelsk stil. Blir sendt inn til NM i mars.

31.juli imp.stout, trenger litt lagring men har et bra potensiale.

1.sept NZ IPA, verdantgjæra tok av, så jeg måtte skumme av en del. Ble alkoholsmak.

15.sept sur mango. Ble laga til sørlandets ølfestival. Helt ok, ikke min favoritt.

29.sept brut ipa. Laga Aune Sands favorites til sørlandets ølfestival. Prøvde å få jordbærsmak med både humle og puré, men måtte ty til essens. Ble slått i do etter festivalen.

4.nov brown ale med belgisk gjær. Dårlig idé.

9.nov vossaøl med kveik. Blir ikke fan av kveik.

2.des Barleywine i amerikansk stil. Denne gleder jeg meg til i 2024.

8.des IPA, har knapt smakt pga hvit januar.
 
Åpenbart at det er en del av dere som er ferdig med småbarnsperioden ;)

Har ikke brygget veldig mye i 2022, men har gått opp fra 20 til 60 liters batchstørrelse for å kompensere i volum for begrensede antall bryggedager....
Har totalt endra på bryggeoppsettet i år også i forbindelse med flytting. Alt øl går på fat og om det ikke er plass i keezer/kegerator går det på boks.

24. feb 2022 - English Best Bitter. 2 fat ble koblet til en CO2-flaske med usmak. Fatet på sodastreampatroner ble bra. Har noen bokser igjen, og dette er en helt grei bitter. Ikke det beste og heller ikke det værste ølet jeg har brygget.

2. Juni 2022 - Zombie Dust "light".... Øl basert på zombie dust (svært populær pale ale med mye citra), men med noe lavere ABV. Var blodbra når den var fersk. Et av de beste ølene jeg har brygget etter jeg begynte med ordentlig pH-måling underveis i brygginga. Prosessen var lukket etter primærgjæring, og noen av boksene av dette ølet er fortsatt svært bra, med lite tegn av oksidasjon, som er noe som har blitt forbedret mye siden jeg gikk over fra flasker til boks.

En artig detalj er at jeg prøvde meg med humleolje (HopBurst) fra brewshop på dette ølet. Lot et fat være plain, ett fat fikk humleolje fra nelson, og ett fat fikk humleolje fra galaxy. Det fatet som fikk humleolje fra galaxy ble definitivt best. Anbefaler folk å prøve disse humleoljene i fat. Lukter overraskende lite av selve produktet, men når man får det i ølet, påvirker det smaken mye mer enn hva man tror på forhånd.

29. September - 4-Korn Saison Øl med fokus på malt og korn. Pilsmalt, spelt, rug og hvete. 5.8%, enkelt humleskjema. Gjæret med BE-134, så FG er nede på single digits (1.003). Veldig crushable og passende tørr, men med mye smakskomponenter fra den belgiske gjæra og de forskjellige korntypene.

Har skaffa meg fermzilla, så på nyåret skal det brygges tsjekkisk pils, NEIPA og maisøl (cerveza)
 
#53 - 25L Mango Surøl (Philly Sour)
#54 - 25L Cream of Three Crops (Perle - US-05)
#55 - 14L Svart Rug IPA (Waimea, Citra, Amarillo, Mosaic, Chinook - WLP002)
#56 - 25L Sur IPA (Citra, Amarillo, Chinook - Verdant. Kjelesyrnet med Probi Mage)
#57 - 50L Lambic, påfyll til Solera (gjæret ut med WLP550 før overføring til Lambic Solera tank)
#58 - 25L Sur IPA (Citra, Amarillo, Chinook - Verdant. Kjelesyrnet med Probi Mage)
#59a - 31L Tysk Pils (Perle, Mittelfrüh - Brewly W34/70)
#59b - 19L Brett Pils (Perle, Mittelfrüh - Brewly W34/70. Sekundærgjæring på corneliusfat med dregs fra Deya Brett Pils)
#60 - 25L Sur IPA (Mosaic, Simcoe - Verdant. Kjelesyrnet med Probi Mage)
#61 - 50L Lambic, påfyll til Solera (gjæret ut med WLP550 før overføring til Lambic Solera tank)
#62 - 25L Mørk Sterk Belgisk Ale (WLP550, tilsatt eikekuber og rom)
#63 - 25L Solbær, Bringebær, Sitron og Vanilje Surøl (US-05. Kjelesyrnet med Probi Mage)

Årets uttak fra Lambic Solera tanken:
Lambic (12,5L)
Aprikos Lambic (17,5L Lambic fra Solera tank, +300g/l aprikospuré)
Bringebær Lambic / Framboise (15L Lambic fra Solera tank + 275g/l bringebær)
 
#53 - 25L Mango Surøl (Philly Sour)
#54 - 25L Cream of Three Crops (Perle - US-05)
#55 - 14L Svart Rug IPA (Waimea, Citra, Amarillo, Mosaic, Chinook - WLP002)
#56 - 25L Sur IPA (Citra, Amarillo, Chinook - Verdant. Kjelesyrnet med Probi Mage)
#57 - 50L Lambic, påfyll til Solera (gjæret ut med WLP550 før overføring til Lambic Solera tank)
#58 - 25L Sur IPA (Citra, Amarillo, Chinook - Verdant. Kjelesyrnet med Probi Mage)
#59a - 31L Tysk Pils (Perle, Mittelfrüh - Brewly W34/70)
#59b - 19L Brett Pils (Perle, Mittelfrüh - Brewly W34/70. Sekundærgjæring på corneliusfat med dregs fra Deya Brett Pils)
#60 - 25L Sur IPA (Mosaic, Simcoe - Verdant. Kjelesyrnet med Probi Mage)
#61 - 50L Lambic, påfyll til Solera (gjæret ut med WLP550 før overføring til Lambic Solera tank)
#62 - 25L Mørk Sterk Belgisk Ale (WLP550, tilsatt eikekuber og rom)
#63 - 25L Solbær, Bringebær, Sitron og Vanilje Surøl (US-05. Kjelesyrnet med Probi Mage)

Årets uttak fra Lambic Solera tanken:
Lambic (12,5L)
Aprikos Lambic (17,5L Lambic fra Solera tank, +300g/l aprikospuré)
Bringebær Lambic / Framboise (15L Lambic fra Solera tank + 275g/l bringebær)

Du er glad i surt :)
 
Du er glad i surt :)
Jeg liker best skikkelig surøl (lambic) mens fruen, venner og familie ellers foretrekker enkle surøl (kjelesyrnet), så det går mye i det ja :p

Skulle gjerne brygget mye annet jeg også liker men her i huset må jeg desverre kjøre knallhard prioritering av øl til konsum mens familielivet med barn, jobb og trening sikrer meg minimalt med hobbytid :p Trening er viktig med denne hobbyen så det kan jeg neste ikke kutte ned på ;)
 
Jeg liker best skikkelig surøl (lambic) mens fruen, venner og familie ellers foretrekker enkle surøl (kjelesyrnet), så det går mye i det ja :p

Skulle gjerne brygget mye annet jeg også liker men her i huset må jeg desverre kjøre knallhard prioritering av øl til konsum mens familielivet med barn, jobb og trening sikrer meg minimalt med hobbytid :p Trening er viktig med denne hobbyen så det kan jeg neste ikke kutte ned på ;)
Har du testa Philly Sour? Ekstremt enkel måte å mekke surøl på - og det blir godt. (Mener du har testa det - fikk jeg ikke råd av deg, da:)?)
 
Jeg har testa den flere ganger, liker mye bedre ølene jeg kjelesyrner med lacto.
Kan vanskelig ha noen mening om det, men gose'n min blei god - bedre enn mye annet jeg har smakt, som f.eks. Kinns Havblikk. Tok en side by side med den her om dagen, og Havblikken blei bleik i forhold.
 
Wow. Skal si du er godt fornøyd med det du brygget i fjor, her var det mange stjerner :D
Og bare sånn for ordens skyld, jeg gir ølene 5 stjerner om de ble som forventet, og med forventet mener jeg den beste versjonen av det aktuelle ølet :)

Det betyr selvfølgelig ikke at de ikke kan bli bedre, men de må minimum bli så god som en av sine forgjengere.
 
Jeg liker å legge meg lavt for å ha noen stjerner å gå på den dagen jeg brygger det perfekte ølet :)
Det perfekte ølet, fins det? Jeg ser ikke for meg at jeg en dag kommer til den konklusjonen at nå, nå er dette ølet perfeksjonert ned til siste detalj, men det stopper meg ikke i å prøve og skulle jeg bli for streng med meg selv får jeg brygge angst og mest sannsynlig stagnere... DET hadde vært verre, for alle i husholdningen vil jeg tro, så her gjelder det å være optimistisk og raus med virtuelle stjerner :p
 
Det perfekte ølet, fins det? Jeg ser ikke for meg at jeg en dag kommer til den konklusjonen at nå, nå er dette ølet perfeksjonert ned til siste detalj, men det stopper meg ikke i å prøve og skulle jeg bli for streng med meg selv får jeg brygge angst og mest sannsynlig stagnere... DET hadde vært verre, for alle i husholdningen vil jeg tro, så her gjelder det å være optimistisk og raus med virtuelle stjerner :p
Jeg nøyer meg med å være lykkelig når jeg kan si til meg sjøl at et øl er godt. "Perfekt" er bare en konstruksjon, men "godt" gir mening:).
 
Tilbake
Topp