Fermzilla 60l

MortenSickel

Norbrygg-medlem
Jeg er stadig på jakt etter et 60l gjæringskar. Nå kommer denne på tilbud:


Ikke noe å si på prisen, men jeg vet ikke helt hvor godt den passer til min måte å gjøre ting på, jeg har ingen planer om trykkgjæring og jeg tapper på flasker, så jeg har ikke noe utstyr for overføring under trykk. Er det noen som har montert tappekran på en slik tank eller hva er annen grei teknikk for å overføre til flakser med minst mulig mekking?
 
Jeg er stadig på jakt etter et 60l gjæringskar. Nå kommer denne på tilbud:


Ikke noe å si på prisen, men jeg vet ikke helt hvor godt den passer til min måte å gjøre ting på, jeg har ingen planer om trykkgjæring og jeg tapper på flasker, så jeg har ikke noe utstyr for overføring under trykk. Er det noen som har montert tappekran på en slik tank eller hva er annen grei teknikk for å overføre til flakser med minst mulig mekking?
Siden du karbonerer på flasker kan du bruke en vanlig tappeslange med picnic kran, slange fra kranen og ned til bunnen av flaskene som skal fylles.

Det "negative" er at du må kjøpe en regulator til sodastream og en flaske gass, det andre er at du må karbonere med sukkerbiter, karboneringsdrops eller tilsette sukkerlake i hver individuelle flaske.

Det positive er at du får et godt gjæringskar, mulighet for kaldkræsj, selve tanken og omtrent alle andre deler kan kjøpes separat om en ting trenger å skiftes ut, du har mulighet for lukket overføring om det skulle bli aktuelt og selv om du ikke vil trykkgjære så kan du karbonere ølet ferdig i gjæringskaret, enten naturlig eller kunstig.

Da kan du jo også flaske, bokse eller fatet med en motrykksfyller om det skulle være ønskelig en gang nedover veien.

Jeg tror ikke jeg ville tatt sjansen på å montere kran rett å slett pga av vekten, men også fordi at lekker den kranen er det mye søl..
 
Takk for gode tips. Sodastreamflasker går i huset allerede, så det er ikke noe problem. Gidder noen å sette opp listen over hva som trenges i tillegg for å kunne flaske fra FermZillaen - lite fristende å være klar til å flaske en stor batch og se at en eller annen liten bit mangler ...
 
Sist redigert:
Du trenger:

Co2 (Sodastream)
Regulator til Co2 (til din flaske, Sodastream har ikke samme gjenger som "skikkelige" flasker)
Slange fra regulator til ball-lock
Allrounder
Ball-lock--> slange -->"fylledings" her er det opp til deg hva du vil bruke penger på, men jeg tenker det gir mening med en mottrykksfyller for å få fylt flaskene fra bunn. En picnickran funker selvsagt også, men det hadde ikke vært mitt valg.
 
Takk for gode tips. Sodastreamflasker går i huset allerede, så det er ikke noe problem. Gidder noen å sette opp listen over hva som trenges i tillegg for å kunne flaske fra FermZillaen - lite fristende å være klar til å flaske en stor batch og se at en eller annen liten bit mangler ...
Hva regulator angår kan jeg anbefale denne: https://www.bryggselv.no/regulatore...gYj60KHxznfxMs0hMO3k-Eop9knQl8whoCRgsQAvD_BwE

Som du ser så kommer den med 3/8" OD. Det betyr at du vil trenge slange fra regulatoren og til en ball lock som @Roadrune skriver.

På den siden hvor du skal ha ølet ut og til flasker trenger du også en ball lock kobling, slange og noe å fylle flaskene med.

Her ville det vært veldig behjelpelig om du fortalte hvilken rute du vil gå. Jeg mener at hvis du vet at du alltid skal karbonere naturlig på flasker, blir en motrykksfyller klønete, unødvendig og dyrt. Skal du ikke flaske ferdig karbonert øl vil jeg stå ved det jeg skrev at du trenger en vanlig øl slange med picnic kran og en slangebit fra kranen til bunnen flasken, men her finnes det sikkert en mulighet for å bruke ball lock, slange og tappestav om det er ønskelig.
 
Når jeg fyller ukarbonert øl på flasker fra Fermzilla bruker jeg bare balllock til en 1m 3/16” slange og fyller med lavt trykk til bunn av flaskene og karbonerer med sukkerbiter. Lett å styre fylling med å koble av og på ballocken, kan til og med strupe hastigheten med å delvis koble den av. Slangen holder seg fylt hele tiden siden den blir stengt i ballock enden så suger ikke inn noe oksygen og ikke blir det noe søl heller. Mindre turbulens i begynnelsen av fyllingen enn med tappestav synes jeg også at det er.

eksempelbilde, beklager rotet :p hehe

1674627998349.jpeg
 
Styrer fylling lett som bare det med en hånd med å klikke på og koble av ballock koblingen, eventuelt holde den delvis nedpå for å fylle med lavere hastighet helt på slutten. Får frigjort begge hendene ved fylling slik og korker i mellomtiden forrige flaske.
 
Styrer fylling lett som bare det med en hånd med å klikke på og koble av ballock koblingen, eventuelt holde den delvis nedpå for å fylle med lavere hastighet helt på slutten. Får frigjort begge hendene ved fylling slik og korker i mellomtiden forrige flaske.
Renner det ikke ut litt øl når du kobler fra? Det gjør det i alle fall hos meg hver gang jeg tar av koblingen på mine all roundere etter fating.
 
Men det jeg ikke klarer å se er hvordan tappingen fungerer.
Du trenger:

Co2 (Sodastream)
Regulator til Co2 (til din flaske, Sodastream har ikke samme gjenger som "skikkelige" flasker)
Slange fra regulator til ball-lock
Allrounder
Ball-lock--> slange -->"fylledings" her er det opp til deg hva du vil bruke penger på, men jeg tenker det gir mening med en mottrykksfyller for å få fylt flaskene fra bunn. En picnickran funker selvsagt også, men det hadde ikke vært mitt valg.
Supert, takk! men trenges det ikke noe stigerør i tillegg, eller er det noe som følger med?

Jeg ser for meg at med passe stort trykk burde fyllestaven som jeg bruker i dag fungere greit?
 
Men det jeg ikke klarer å se er hvordan tappingen fungerer.

Supert, takk! men trenges det ikke noe stigerør i tillegg, eller er det noe som følger med?

Jeg ser for meg at med passe stort trykk burde fyllestaven som jeg bruker i dag fungere greit?
Tappingen fungerer med trykk i tanken og en flyteball med slange som dytter ølet ut den andre posten i lokket på FermZillaen.

Det er ikke mye trykk som skal til for å få ølet inn i en slange med tappestav på, nå vet ikke jeg hvilken tappestav du har fra før, men jeg ville vært skeptisk til hvordan den vil holde seg fast om den ikke er i metall sånn at du kunne stramme den med en slangeklemme eller i alle fall strips.

Fant et bilde med flyteball og slange:
Screenshot_20230125_140504_com.android.chrome.jpg
 
Sist redigert:
Jeg glemte helt ut at denne tanken kun kommer med gjærlås, så for å flaske rett fra tanken trenger du også 2 av denne:

De har i både gul og rød, så om du vil ha en farge til gass in og en til øl ut, kjøp en av hver, men er enkelt å se hvor flyteballen er og det er åpenlyst øl ut :)

Edit: det igjen minte meg på at du må nok ha en ball lock med slange til blow off under gjæring... Hoff det baller på seg :p
 
Jeg glemte helt ut at denne tanken kun kommer med gjærlås, så for å flaske rett fra tanken trenger du også 2 av denne:

De har i både gul og rød, så om du vil ha en farge til gass in og en til øl ut, kjøp en av hver, men er enkelt å se hvor flyteballen er og det er åpenlyst øl ut :)

Edit: det igjen minte meg på at du må nok ha en ball lock med slange til blow off under gjæring... Hoff det baller på seg :p
Det er vel med ball lock på trykksettet som han jo må kjøpe uansett?
 
Renner det ikke ut litt øl når du kobler fra? Det gjør det i alle fall hos meg hver gang jeg tar av koblingen på mine all roundere etter fating.
Søler ikke en eneste dråpe når du klikker den opp og ned for å åpne den innvendige ventilen i ball lock’en. Når du drar den helt av til slutt dras o-ringen av koblingen og en får den vanlige lille skvetten med søl ja.
 
Søler ikke en eneste dråpe når du klikker den opp og ned for å åpne den innvendige ventilen i ball lock’en. Når du drar den helt av til slutt dras o-ringen av koblingen og en får den banlige lille skvetten med søl ja.
Aha, ja da er jeg med :)
 
Ja, tror det kun er med gjærlås og korker for å stenge åpningene i lokket?
Det er, beklager språket, f**ked up. Greit nok, jeg liker Kee og kegland, men nå må jeg stille meg selv spørsmålet, hvordan tenker kegland at man skal flaske/fate ølet om ikke flyteball og slange er med i all rounderen?
 
De har i både gul og rød, så om du vil ha en farge til gass in og en til øl ut, kjøp en av hver, men er enkelt å se hvor flyteballen er og det er åpenlyst øl ut :)

Edit: det igjen minte meg på at du må nok ha en ball lock med slange til blow off under gjæring... Hoff det baller på seg :p
Burde vært to forskjellige dimensjoner, jeg har klart å sette blow off på feil port! Det endte med en real opptørking og vaskejobb.
 
Tilbake
Topp