Arbeidsbenk for ølbrygging

Hei,

Har forsøkt å sett litt i forskjellige poster men ikke funnnet noe som svarer spørsmålet mitt direkte. Prøver derfor med et innlegg (mitt første :)).
Er helt fersk som som ølbrygger og trenger derfor litt input. Foreløpig har jeg tilpasset et rom i kjeller for ølbrygging. Har lagt opp strøm, vann og avløp for vask osv samt sluk i gulv. Har også lagt inn avtrekk, men dette er nok litt begrenset i kapasitet. Har kikket mye på Brewtools sine bryggemaskiner og går nok for en av disse. B40 antagelig, og da med et kondenstårn i tillegg. Har også sansen for unitankene til Brewtools... Har nå tenkt å kjøpe litt enkel kjøkkeninrednig fra ikea med utslagsvask og benkeplater.
Det jeg da lurer på er hvorvidt det er gunstig med lavere benkehøyde hvor en eventuell b40 skal stå. Og hvor mye bredde bør en slik maskin ha tilgjengelig på en benk for at det skal være greit og arbeide med den?
Ønsker et oppsett som minimerer arbeid med vask og vedlikehold. Er det f.eks. gunstig med en liten utslagsvask under en slik maskin? Setter pris på innspill så jeg 'treffer' best mulig når jeg bestiller :)
 
Jeg synes det er greit å ha kokeren under vanlig benkehøyde, men samtidig høyt nok til at jeg kan tappe vørteren direkte i gjæringskaret.
Prøv å legge inn søk på Finn etter rustfrie benker. Jeg var heldig og fant en med vaskekumme,utslagsvask og benkeplate.
 
Jeg gjenbruker ei gammal kjøkkeninnredning med ny benkeplate. Biltema plexi på veggene bak og fuget. B80en står med litt klaring fra gulvet til å kunne renne av i 25 liters gjæringsbøtte fra nederste ventil.

Har du pengene til B80 og 2x 16A tilgjengelig, kjøp heller den enn B40. Prisforskjellen er helt klart verdt det.

Dampkondensator er et must. Utrolig at vi klarte oss så lenge uten å få problemer med helsa med alt maltstøvet og dampen.
 
Det mest arbeidsintensive du skal gjøre i bryggeriet er vasking. Det er lett å fokusere på brygging når du planlegger. Det er jo gjerne det morsomste. Men vaskingen er det som det er viktigst å legge godt tilrette for.

Hvis du skal tappe på flaske, så er det også nokså arbeidsintensivt og bør få en 2. prioritet i planleggingen.

Som andre har påpekt, for selve byggingen er høyde til tapping i bøtte eller fat viktigst.

Men mitt råd er tenk vasking, vasking og vasking aller først.
 
Til å være helt fersk ølbrygger, er du sikker på du vil starte med et så dyrt og litt mer kompleks system som Brewtools er. Vet det er kult system, har hatt B40 selv tidligere, men det baller fort på seg med kostnader når du setter det sammen. Hva med å starte med en kjele og biab som du senere likevel kan bruke til skyllevann. Kjør alt manuelt i begynnelsen så du får inn i fingrene hva som skjer og hvorfor.

Høres litt ut som festbrems dette, men kun velmenende råd.
 
Til å være helt fersk ølbrygger, er du sikker på du vil starte med et så dyrt og litt mer kompleks system som Brewtools er. Vet det er kult system, har hatt B40 selv tidligere, men det baller fort på seg med kostnader når du setter det sammen. Hva med å starte med en kjele og biab som du senere likevel kan bruke til skyllevann. Kjør alt manuelt i begynnelsen så du får inn i fingrene hva som skjer og hvorfor.

Høres litt ut som festbrems dette, men kun velmenende råd.
Jeg begynte med Biab, men fikk aldri helt taket på det. Andre lykkes jo, så helt utafor er det nok ikke.

Et alternativ, hvis du har bra budsjett, er å kjøpe en enklere kompaktbrygger (bryggemaskin) som kan få rollen som skullevannsvarmer senere.

Du bør også tenke på temperaturkontroll. Mange mener det er vel så viktig å kunne kontrollere temperaturen under gjæringen som under merkingen. Selv bruker jeg Grainfathers kjøle & varmesystem. Det er ikke det billigste du kan gjøre, men det gir god temperaturkontroll. Med et stort, men ikke ubegrenset, startbudsjett kan det være lurt å spare litt på meskeutstyret og heller bruke litt mer på temperaturkontroll i gjæringen.
 
For å spinne litt videre på det @hrukin sier, så er fallhøyden veldig stor når du investerer så mye med en gang. Makinen og alt det der gjør absolutt ikke noe for kvaliteten på ølet som du ikke kan gjøre på komfyren på kjøkkenet med det du stort sett har i huset allerede - bortsett fra volumet, da. Kvaliteten avgjøres av det arbeidet du gjør med gjæren (hvis du ikke bruker tørrgjær, eller kjøper nok ferskgjær) og av hvordan du klarer å styre gjæringsprosessen. Og så sjølsagt av hvor god du er til å holde uønska mikrober unna.

Så jeg ville gjort som hrukin foreslår. Da finner du ut om ølet du lager, blir så godt at du synes det er meningsfullt å drive med denne hobbyen. Men legg inn i dette at de fleste bruker tid på å bli gode. Jeg er ikke så sikker på om jeg nå hadde giddi å drikke så mye av det ølet jeg brygga det første året jeg holdt på. Uansett hva du gjør, så ha i alle fall det i mente. Tålmodighet er noe av det viktigste du trenger - men den er i alle fall gratis:).

Noe annet som også er mye viktigere enn utstyret, er kunnskap. Den koster heller ikke stort:).
 
Det jeg da lurer på er hvorvidt det er gunstig med lavere benkehøyde hvor en eventuell b40 skal stå. Og hvor mye bredde bør en slik maskin ha tilgjengelig på en benk for at det skal være greit og arbeide med den?
Ønsker et oppsett som minimerer arbeid med vask og vedlikehold. Er det f.eks. gunstig med en liten utslagsvask under en slik maskin? Setter pris på innspill så jeg 'treffer' best mulig når jeg bestiller :)
Det finnes mange tråder om valg av bryggeutstyr. Nå spør i grunn ikke trådstarter om valg av utstyr, men organisering av bryggerom.

Synes dette er mer interessant og det finnes heller ikke så mange tråder.
 
Hei @llafriel - og velkommen til hobbyen og til forumet.
Jeg har både brygget på gulv, lavt bord og 'vanlig' bordhøyde.
Siden du skriver du har et dedikert rom, tar jeg utgangspunkt i at dette ikke benyttes til andre ting, og at utstyret i all hovedsak kan stå fast... noe som er utfordrende på et vaskerom med tilhørende partner...

Jeg vil anbefale et lavt bord på hjul som kan flyttes både med og uten brygger/øl. det betyr ikke at du skal trille rundt på dette hele tiden, men før eller siden kommer det godt med. Dette gjelder både for å trille bort til skyllevann og bort til kjøle-/gjæringsskap. Du må for all del unngå å bære varm vørter.

Dersom du går for en BrewTools, har du integrert pumpe. Det er derfor enkelt å få vørteren fra bryggeren og over på gjæringskar, så du trenger i mindre grad høyde for å tappe. Dersom du trenger tappehøyde, må du begrene det inn i bordhøyden.

Selv har jeg i dag alt utstyr stående fast på høyt bord, men det er fordi jeg også bruker bryggerommet (med vaskeromsmuligheter) til andre ting innimellom.

Ønsker deg lykke til med bygging og brygging

ps. på det nederste bilde kan jeg trille ut støtten / trallen. Bordet er selvbærende... inntil 30 kg.
1677840773395.jpeg
1677840857213.jpeg
 
Jeg vil anbefale et lavt bord på hjul som kan flyttes både med og uten brygger/øl. det betyr ikke at du skal trille rundt på dette hele tiden, men før eller siden kommer det godt med. Dette gjelder både for å trille bort til skyllevann og bort til kjøle-/gjæringsskap. Du må for all del unngå å bære varm vørter.
Dersom du bor nær svenskegrensa, har Ikea et rullebord som er mye gunstigere priset der.

Innlegg i tråden 'Samletråd for internettvarp av bryggerinteresse' https://forum.norbrygg.no/threads/samletrad-for-internettvarp-av-bryggerinteresse.8319/post-599216
 
Mange innspill her. Noe på utstyr også. Er ikke uenig i at det kan være lurt å starte i det små. Men har man lyst .. :) Ser dere anbefaler lavere høyde på bord for en eventuell bryggemaskin. Det ikeabordet så veldig fint ut Hva anbefaler dere i forhold til vask for å gjøre dette så enkelt som mulig? Tenker jeg skal lage en skisse i løpet av dagen så dere kan se litt hvordan rommet blir.
 
Mange innspill her. Noe på utstyr også. Er ikke uenig i at det kan være lurt å starte i det små. Men har man lyst .. :) Ser dere anbefaler lavere høyde på bord for en eventuell bryggemaskin. Det ikeabordet så veldig fint ut Hva anbefaler dere i forhold til vask for å gjøre dette så enkelt som mulig? Tenker jeg skal lage en skisse i løpet av dagen så dere kan se litt hvordan rommet blir.
Har du lyst - og råd - har du lov:).

Jeg har bare sett et par tilfeller av at folk har skaffa seg bryggemaskin - og så har det ikke blitt så mange bryggene. De har nok ikke helt visst hva de gikk til, trur jeg. Så derfor hiver jeg gjerne inn litt folkeopplysning når jeg kan komme til - vel vitende om at den/de som skal opplyses kanskje er godt opplyste allerede;).
 
Hva anbefaler dere i forhold til vask for å gjøre dette så enkelt som mulig?
Så stor vaskekum som du har plass og råd til. Jeg har en av de vanlige utslagsvaskene. Det går grei, men blir litt gris. Epoc har en fin til ca 4000 kr, den har jeg på kjøkkenet. Ellers anbefales det å følge med på finn.

Greit med en vaskekum hvor gryten/bryggeren kan settes i.
 
Jeg brygger på badet og legger et par brede Ivar-hylleplater på badekaret og setter B40-en på dem. Dette fungerer veldig bra: lett tilgang til vann, både inn og ut (så vaskingen går rimelig lett), helt kurant å få tappet ut i gjæringskar uten aktiv pumping, lett å rigge opp og ned og tar ikke all verdens plass ut over selve B40-en. Det gjør også at det å løfte ut maltrøret er nesten mulig fra bakkenivå (men jeg foretrekker å stå på en liten trapp for å få mer ergonomisk løfting).
 
Mange innspill her. Noe på utstyr også. Er ikke uenig i at det kan være lurt å starte i det små. Men har man lyst .. :) Ser dere anbefaler lavere høyde på bord for en eventuell bryggemaskin. Det ikeabordet så veldig fint ut Hva anbefaler dere i forhold til vask for å gjøre dette så enkelt som mulig? Tenker jeg skal lage en skisse i løpet av dagen så dere kan se litt hvordan rommet blir.
Poenget med å bruke et lavere bord, sånn i tilfelle det ikke har kommet fram, er å lett kunne nå oppi bryggemaskinen og å enkelt kunne løfte ut malt. Har du en bryggemaskin i kjøkkenbenk-høyde blir det vanskelig.

Noe av det samme gjelder vaskekum. Du skal vaske en del store ting, så greit at den heller ikke er for høy. Eller for liten. Her er det imidlertid litt greit å tenke på arbeidshøyde når du skal vaske ting i den også, så selv om badekar har fordeler, så har det også ulemper.

Husk at rommet også skal brukes til å tappe ferdig gjæret øl. Jeg vet ikke om du skal bruke fat, flasker, bokser eller en kombinasjon. Det trenger uansett litt annen plass enn selve bryggedagen.

(Og når det gjelder størrelse, så er ikke alltid større bedre. Jeg har gått fra 20 liter til 10 liter. For de fleste bryggere er et fat eller to fra hver batch et godt utgangspunkt.)
 
Jeg har gått fra 20 liter til 10 liter. For de fleste bryggere er et fat eller to fra hver batch et godt utgangspunkt.)
+1

Mye artigere å brygge masse forskjellig enn «store» batcher av et øl. Pluss også at alt er så mye enklere å håndtere og å vaske..! Har kort maltrør på speidelen for 10 L batcher, men har et halvt øye på Finn om det skulle dukke opp en 10L Speidel av nyeste typen :)
 
Det er litt motstridende behov. På den ene siden vil du ha behov for å tappe /stikke om fra brygg og fermentering tanker. På den annen side må du komme opp i for å vaske.

Hvis du har plass, så er kanskje et badekar en god ide for vasking.
 
Eller, du kan kjøpe en maskin som er CIP(clean in place) etter jeg kjøpte BZ Gen 4 så har jeg ikke flyttet maskinen en cm. Men så er det jo ikke bare BZ som har sentrert avløp og konkav bunn. Det handler vel om hvor skoen trykker, alle må vi finne det som føles greit for oss.
 
Poster min løsning for B80 - har behov for både lav og høy høyde, så en slik sak gjorde mye for meg. Får plass til både B80 og (tidligere) en skyllevannsvarmer / ett gjæringskar oppå den samtidig. Ikke sikkert det er beste løsning for alle, men kan jo ta det som inspirasjon

 
Poster min løsning for B80 - har behov for både lav og høy høyde, så en slik sak gjorde mye for meg. Får plass til både B80 og (tidligere) en skyllevannsvarmer / ett gjæringskar oppå den samtidig. Ikke sikkert det er beste løsning for alle, men kan jo ta det som inspirasjon

Jeg bruker denne til kokekjelen slik at jeg enkelt kan løfte den høyt for overføring til høye gjæringskar, selv Allrounder 60L er null stress.

 
Tilbake
Topp