Norbrygg Oslos flaskekonkurranse høsten 2023. Tema: Belgisk

Jørgen O

Dommer
Sentralstyre
Tradisjonen tro vil Norbrygg Oslo arrangere to årlige bryggekonkurranser. Konkurransene er åpne for Norbrygg-medlemmer i alle fylkeslag.

Tema for høstens konkurranse er belgisk øl. Dette er den offisielle forumtråden for denne konkurransen, og vil bli fortløpende oppdatert med lenker til påmeldingsløsningen og flere detaljer.

Følgende ølstiler fra Norbryggs typedefinisjoner inngår i konkurransen:

Praktisk informasjon:
  • Påmelding skjer her: konkurranse.norbrygg.no (du må logge deg inn med brukernavn og passord fra forumet før du får opp registreringen)
  • Det skal leveres to nøytrale flasker eller bokser av hvert deltakende brygg. Disse merkes med lapper som du skriver ut fra påmeldingsløsningen. Kravene til flasker/bokser er de samme som til NM.
  • Innlevering: Du kan enten levere inn dine bidrag i forbindelse med ølsmakekvelden vi arrangerer i Drammensveien 43 fredag 29. september, eller levere dem i boden i bakgården påfølgende mandag 2. oktober mellom kl. 17 og 19.
  • Bedømmingen foretas av sertifiserte øldommere i tråd med Norbryggs retningslinjer.
  • De tre beste bryggene i konkurransen – på tvers av alle aktuelle klasser – premieres med gavekort på henholdsvis 1.500, 1.000 og 500 kr hos Strømmen Hjemmebrygg. Vinnerne vil bli kontaktet og resultater og dommerskjemaer vil bli gjort tilgjengelig i etterkant. Premiering planlegges gjennomført på Klubbmesterskapet fredag 3. november.
  • Konkurransen er åpen for alle Norbrygg-medlemmer (også fra andre fylkeslag), og det er gratis å delta. For medlemmer utenfor Oslo må vi be om at du tar kontakt med et Oslo-medlem for å avtale leveranse hvis du ikke selv kan møte i Drammensveien. Årsak er at vi ikke har mulighet for leveranse via post.
  • Hver person kan delta med til sammen maksimum tre forskjellige bidrag.
  • Dersom ikke annet er spesifisert, gjelder samme regler som for NM (regler her).
 
Sist redigert:
Før vi begynner å brygge til denne konkurransen har jeg et spørsmål jeg gjerne vil ha svar på. I definisjonen av lys sterk belgisk ale står det at ølet skal ha fra tydelig til kraftig nivå av fenoler. Men gjæren fra Westmalle, som jeg er særs glad i, har, i følge Imperial "low to no phenolic characteristics."

Jeg fikk mangel på fenoler som kommentar til NM på et øl brygga med denne gjæren. Men dette synes jeg er en smule merkelig. Westmalle er jo et nokså sentralt bryggeri. Skal øl brygga med gjæren deres ikke kunne godtas?
 
Ølet godtas, men blir trukket dersom det ikke produserer fenoler.
Når du drikker en Westmalle, kjenner du fenoler, eller er de fraværende?
 
Det er da litt fenoler i Westmalle, Chimay der i mot
Jeg syntes også B48 som jeg regner med du brukte @Finn minner mer om Chimay
 
Det er da litt fenoler i Westmalle, Chimay der i mot
Jeg syntes også B48 som jeg regner med du brukte @Finn minner mer om Chimay
Jeg har brukt B48 mye, og mener den gir såpass lite fenoler at den kan passere til en del ikke-belgiske øl, også. Jeg bruker den til en slags NEIPA som jeg sendte inn til NM som IPA, og ikke noe tyder på at dommerne ferska at den hadde belgisk gjær:). Hvis du veit det, kan du kanskje kjenne det, men det er ikke kraftig. Hørte også på en podcast hvor en eller annen guru sa han brukte den til IPAer.

Imperials versjon av Chimays gjær er B63 Monastic, og den skal gi fenoler: Monastic will produce beers with a high level of phenolic character. Mens B48 altså ikke gjør det.

Det er ei stund sida jeg har drukket noe fra Westmalle, så jeg skal ikke si noe sikkert om hvor fenolske jeg har oppfatta dem som. Trippelen har nok merkbare fenoler, men kanskje er "tydelige" litt sterkt? Denne anmeldelsen tyder på det: https://www.aperitif.no/pollisten/produkt/westmalle-trappist-tripel,69163

I Norbryggs definisjoner er to typer - sterk blond og trippel - slått sammen, og ser en på BJCP, som opprettholder skillet, så er det mindre vekt på fenoler for den første av de to. Jeg har en følelse av at Norbryggs definisjon kunne åpna for litt svakere fenolsk preg - men jeg er klar over at definisjonen er slik den er, og at dommerne må forholde seg til den.

Jeg tenker konklusjonen er gitt: Skal jeg brygge øl for denne konkurransen, er ikke B48 det sikreste valget. Så da blir det vel B63 - eller kanskje tørrgjærversjonen av Chimays gjær, som er Lallemands Abbaye. Den har jeg ikke prøvd, så da var det kanskje på tide:).
 
Jeg har brukt B48 mye, og mener den gir såpass lite fenoler at den kan passere til en del ikke-belgiske øl, også. Jeg bruker den til en slags NEIPA som jeg sendte inn til NM som IPA, og ikke noe tyder på at dommerne ferska at den hadde belgisk gjær:). Hvis du veit det, kan du kanskje kjenne det, men det er ikke kraftig. Hørte også på en podcast hvor en eller annen guru sa han brukte den til IPAer.

Imperials versjon av Chimays gjær er B63 Monastic, og den skal gi fenoler: Monastic will produce beers with a high level of phenolic character. Mens B48 altså ikke gjør det.

Det er ei stund sida jeg har drukket noe fra Westmalle, så jeg skal ikke si noe sikkert om hvor fenolske jeg har oppfatta dem som. Trippelen har nok merkbare fenoler, men kanskje er "tydelige" litt sterkt? Denne anmeldelsen tyder på det: https://www.aperitif.no/pollisten/produkt/westmalle-trappist-tripel,69163

I Norbryggs definisjoner er to typer - sterk blond og trippel - slått sammen, og ser en på BJCP, som opprettholder skillet, så er det mindre vekt på fenoler for den første av de to. Jeg har en følelse av at Norbryggs definisjon kunne åpna for litt svakere fenolsk preg - men jeg er klar over at definisjonen er slik den er, og at dommerne må forholde seg til den.

Jeg tenker konklusjonen er gitt: Skal jeg brygge øl for denne konkurransen, er ikke B48 det sikreste valget. Så da blir det vel B63 - eller kanskje tørrgjærversjonen av Chimays gjær, som er Lallemands Abbaye. Den har jeg ikke prøvd, så da var det kanskje på tide:).

Både Chimay og Westmalle gir ihvertfall relativt mindre fenoler og mer estere enn f.eks Duvel og Chouffe,
men jeg trodde det var nokså bred enighet i at wlp500(Chimay) gir mindre fenoler enn wlp530(Westmalle)
Jeg har mest kjennskap til Whitelabs
 
Både Chimay og Westmalle gir ihvertfall relativt mindre fenoler og mer estere enn f.eks Duvel og Chouffe,
men jeg trodde det var nokså bred enighet i at wlp500(Chimay) gir mindre fenoler enn wlp530(Westmalle)
Jeg har mest kjennskap til Whitelabs
Det kan godt hende du har rett i det. Jeg har som sagt ikke noen erfaring med Chimay-gjæren - og ikke noen stor erfaring med å brygge sterke belgiere, heller. Men det har blitt en del brygg med B48, og den opplever jeg som veldig "snill". Og så har jeg bare sett på hva Imperial skriver om sin versjon av Chimay-gjæren. Det er jo ikke nødvendigvis sånn at disse ulike versjonene av den "samme" gjæren er helt like, heller. Nøgne Øs God Påske, som jeg har brygga flere brygg av med B48, er jo brygga med wlp500, og jeg har kommet veldig nær originalen med mine B48-brygg - synes jeg sjøl, da:).

Så da satser jeg på å brygge noe med Lallemands Abbaye. Det er vel like godt å komme i gang med det samme. ..Det bør vel bli en liten batch med tripel, i alle fall. Hva med deg? Ser for meg en tripel-duel:).
 
Så da satser jeg på å brygge noe med Lallemands Abbaye. Det er vel like godt å komme i gang med det samme. ..Det bør vel bli en liten batch med tripel, i alle fall. Hva med deg? Ser for meg en tripel-duel:).

Jeg vet ikke får ikke brygga noe med det første så da er kanskje tripel en dårlig idé. Dessuten føler jeg har nok belgisk nå. Mulig jeg bare leverer inn en Saison og noe Duvel Citra aktig, vet ikke om det er typeriktig nok men
 
Jeg vet ikke får ikke brygga noe med det første så da er kanskje tripel en dårlig idé. Dessuten føler jeg har nok belgisk nå. Mulig jeg bare leverer inn en Saison og noe Duvel Citra aktig, vet ikke om det er typeriktig nok men
Ja, jeg tenker en tripel bør brygges kjapt. Det gjelder vel forsåvidt for alle de sterke belgiske typene?
 
Da er neste OM-runde innleda. Her skal ting gjøres ordentlig fra starten av, for jeg vil nødig få så mye deprimerende lesestoff i fanget en gang til:(. Så altså: Jeg har dehydrert (!!!!) en pose Lallemands Abbaye (ja, innholdet i den, altså) og satt en starter på den, og så har jeg kverna malt til en halv batch med det som har alle utsikter til å bli verdens beste øl.
 
Da er neste OM-runde innleda. Her skal ting gjøres ordentlig fra starten av, for jeg vil nødig få så mye deprimerende lesestoff i fanget en gang til:(. Så altså: Jeg har dehydrert (!!!!) en pose Lallemands Abbaye (ja, innholdet i den, altså) og satt en starter på den, og så har jeg kverna malt til en halv batch med det som har alle utsikter til å bli verdens beste øl.
Du har kanskje rehydrert gjæren, ikke dehydrert? :p
 
… så den Belgiske angret du Bittert på, og Bitteren hadde smak av en Belgisk Dobbel.
Har du vurderte å kutte ned på drikkinga mens du brygger ?
Klem M
 
Tilbake
Topp