Deilige bilder!!!

Blir nok en IPA med Us-05
Blir noe sånt her også. US-05 og malt som ved en feil ble blandet sammen av to batcher på bryggebutikken. Mye pilsmalt (94%), resten Caramunich, Vienna og hvete i like deler.

Humlerester fra frysen, har skumle planer om å bruke opp det jeg har av Sorachi Ace.

Skal ha med svigersønn for første gang, må jo tenke på å lære opp neste generasjon. Han sitter nå og fordyper seg i How to Brew av Palmer og har tusen spørsmål :)

Blir nok bra, foreløpig arbeidsnavn er Skraphaugen, skamløst stjålet fra @Finn Berger
 
Blir noe sånt her også. US-05 og malt som ved en feil ble blandet sammen av to batcher på bryggebutikken. Mye pilsmalt (94%), resten Caramunich, Vienna og hvete i like deler.

Humlerester fra frysen, har skumle planer om å bruke opp det jeg har av Sorachi Ace.

Skal ha med svigersønn for første gang, må jo tenke på å lære opp neste generasjon. Han sitter nå og fordyper seg i How to Brew av Palmer og har tusen spørsmål :)

Blir nok bra, foreløpig arbeidsnavn er Skraphaugen, skamløst stjålet fra @Finn Berger
License granted:)! (Og jeg har jo rappa den sjøl, fra Fragglene.)

En svigersønn som leser How to Brew!!! Dattera di har åpenbart sans for mannfolk med kvalitet:)! Vi får vel se ham snart her på forumet, da;).
 
Sist redigert:
License granted:)! (Og jeg har jo rappa den sjøl, fra Fragglene.)

En svigersønn som leser How to Brew!!! Dattera di har åpenbart sans for mannfolk med kvalitet:)! Vi får vel se ham snart her på forumet, da;).
Jeg husker Skraphaugen, tror sønnen må være Jabba the Hutt fra Star Wars, de ligner ihvertfall 1691343591554.png :):)

Svigersønnen er dansk så jeg må få lurt de til å flytte 'hjem' først, så skal jeg nok få han inn på forumet.
 
Gelatin virker.

Bilde 1 nedenfor er en tørrhumlet pils, gjæret med Imperial L25 Hygge, klarnet med gelatin på gjæringskaret og tappet på fat 2. august og bildet er tatt fem etter fem dagers modning på fat.

Bilde 2 nedenfor er brygget og tappet samtidig, gjæret med Imperial L13 Global, men ikke tørrhumlet og ikke tilsatt gelatin. Bildet tatt etter sju dagers modning på fat.

Med forbehold om at L25 og L13 er drastisk forskjellige, er forskjellen i klarhet enorm.

Jeg sier ikke at L13-pilsen ikke vil klarne etter hvert, men jeg vil tørre påstå at øl blir raskere klare med gelatin, og trolig også enda klarere med lagring sammenlignet med øl som ikke er "haram". ;)


Screenshot_20230807_163123_Gallery.jpg
363712667_984200642627326_8503777510030789971_n.jpg
 
Sist redigert:
Gelatin virker.

Bilde 1 nedenfor er en tørrhumlet pils, gjæret med Imperial L25 Hygge, klarnet med gelatin på gjæringskaret og tappet på fat 2. august og bildet er tatt fem etter fem dagers modning på fat.

Bilde 2 nedenfor er brygget og tappet samtidig, gjæret med Imperial L13 Global, men ikke tørrhumlet og ikke tilsatt gelatin. Bildet tatt etter sju dagers modning på fat.

Med forbehold om at L25 og L13 er drastisk forskjellige, er forskjellen i klarhet enorm.

Jeg sier ikke at L13-pilsen ikke vil klarne etter hvert, men jeg vil tørre påstå at øl blir raskere klare med gelatin, og trolig også enda klarere med lagring sammenlignet med øl som ikke er "haram". ;)


Vis vedlegget 63657
Vis vedlegget 63663
Det er ikke noe tvil om at gelatin er effektivt. Jeg flasket en pils som har fått en dose gelatin i allrounder'n i går. Den var superklar, men det var litt annerledes å flaske den (mottrykksfyller) enn det bruker å være, den skummet ikke like mye som andre. Så jeg begynte å lure på om det var på grunn av gelatinen. Boblene i skummet var større enn normalt. Har brukt gelatin noen få ganger tidligere uten å tenke på at det var noen forskjell.

Den har stått på 1 bar i noen uker så den er godt karbonert.
 
Etter en månedstid blir også pilsen min like klar som på bilde 1 med kun Whirlflock (deler opp taben med skarp kniv og veier ut på milligramsvekt, no stress). Og det er vel egentlig ikke no vits i å drikke pilsen før den tid tenker jeg
 
Etter en månedstid blir også pilsen min like klar som på bilde 1 med kun Whirlflock (deler opp taben med skarp kniv og veier ut på milligramsvekt, no stress). Og det er vel egentlig ikke no vits i å drikke pilsen før den tid tenker jeg
Mitt poeng er nettopp at etter én måned er høyst sannsynlig ølet tilsatt gelatin fremdeles enda klarere enn ølet uten tilsatt gelatin. TL;DR: You can't win.
 
Mitt poeng er nettopp at etter én måned er høyst sannsynlig ølet tilsatt gelatin fremdeles enda klarere enn ølet uten tilsatt gelatin. TL;DR: You can't win.
Jeg opplever faktisk at pilsen min nå kan bli helt klar. Jeg ser ingen forskjell når jeg sammenligner et par av dem med kjøpeøl. Jeg bruker Supermoss og Clarex - og så har jeg begynt å tilsette litt sink. Jeg lurer på om det siste er det som har gjort susen. Sink skal i alle fall bidra til et klarere øl.

Ølet mitt blir kjølt ned til 4 grader i kjøleskap etter karbonering, og dermed får det på den måten "lagering", om enn ikke så kaldt som tradisjonell lagering krever.
 
Yeast 3787 til venstre. Vekkes fra dvale etter å ha stått i kjøleskapet siden Januar.
Den andre er 1084 fra en smackpack. 3787 våkner kjappere enn kjøpegjær.
starter.jpg
 
Yeast 3787 til venstre. Vekkes fra dvale etter å ha stått i kjøleskapet siden Januar.
Den andre er 1084 fra en smackpack. 3787 våkner kjappere enn kjøpegjær.
Vis vedlegget 63689
Interessant gjærnæring du bruker:).

Hvordan oppbevarte du gjæren? Det kan gjøre all verdens forskjell, og at den er kvikk etter så lang tid hører jeg gjerne grunnen til. (Det kan visst være ganske stor forskjell på ulike typer gjær også. Mye mulig belgierne er seige.)
 
Jeg tar av en slump når jeg ser starteren har kommet igang. Setter den i kjøleskapet med lokket løst på . Så får den stå der og gjøre seg ferdig før lokket skrues på. Har fått det for meg at det er best å sette den kjølig før gjæren har spist alt sukkeret. Om det har noe for seg må nok de som driver små levende ting svare på .
Driver og starter opp samme gjær som har vært nedfrosset. Litt usikker ennå om det går bra.
 
Jeg tar av en slump når jeg ser starteren har kommet igang. Setter den i kjøleskapet med lokket løst på . Så får den stå der og gjøre seg ferdig før lokket skrues på. Har fått det for meg at det er best å sette den kjølig før gjæren har spist alt sukkeret. Om det har noe for seg må nok de som driver små levende ting svare på .
Driver og starter opp samme gjær som har vært nedfrosset. Litt usikker ennå om det går bra.
Der der høres veldig langt fra dumt ut. Du høster da gjær fra starteren som bør være helt ideell. Det med å la den få gå seg ferdig i kjøleskapet er jeg litt usikker på. Lav temperatur er kanskje en stressfaktor? Mulig jeg ville latt den gå ferdig - eller nesten ferdig - i romtemperatur. Men på den annen side: Det du gjør er kanskje ikke å stresse den, men å sette den i dvaletilstand - med nistepakke. Tar det lang tid før den er ferdig etter at du har satt den i kjøleskapet?

Pokker, det er sånne spørsmål som stadig dukker opp, og som det er irriterende å ikke vite svaret på. Men ser en på resultatet av det du gjør, virker det jo som om det er bra:).

Sørger du for at glasset du oppbevarer gjæren i, er helt fullt? Jeg leste en studie der det var stor forskjell på gjær som blei oppbevart i full og halvfull beholder.
 
Jeg er usikker på hvor lang tid det tar. Jeg setter glasset i kjøleskapet og så blir lokket skrudd til når jeg plutselig kommer på at det står der. Tror ikke det tar så mange dager.
Glasset blir vel fra trekvart til litt mer enn det fullt. Vil ha litt klaring på toppen.
Jeg innbiller meg også at gjæren går i dvale med en nistepakke .
Men nå har jeg innbilt meg mye som det viser seg ikke stemmer.
Men en må ha troa( trua ), litt usikker på skrivemåten her. Du får ta fram den røde pennen og rette .
 
Jeg er usikker på hvor lang tid det tar. Jeg setter glasset i kjøleskapet og så blir lokket skrudd til når jeg plutselig kommer på at det står der. Tror ikke det tar så mange dager.
Glasset blir vel fra trekvart til litt mer enn det fullt. Vil ha litt klaring på toppen.
Jeg innbiller meg også at gjæren går i dvale med en nistepakke .
Men nå har jeg innbilt meg mye som det viser seg ikke stemmer.
Men en må ha troa( trua ), litt usikker på skrivemåten her. Du får ta fram den røde pennen og rette .
Enhver er salig i sin tro:). (Dette gjelder dog ikke grisen, som trives like godt i en hvilken som helst tro, forutsatt at det er mat i troa). Jeg skriver "tru" fordi jeg liker å bruke et radikalt bokmål, som ligger nært det jeg snakker. Men jeg har ingen mening om hva folk "bør" skrive:).

"Men nå har jeg innbilt meg mye som det viser seg ikke stemmer." Da er vi to:). Og derfor er "trur" et ord jeg bruker mye. Det er fint lite jeg kan si at jeg "veit". Men det går jo an å vurdere om det en trur, virker rimelig. Så om vi kan si at det vi gjør, bygger på rimelige antakelser, er det ikke så ille. Og jeg synes det er en rimelig antakelse at det du gjør med gjæren, er en god løsning:).
 
Et lite innspill fra sidelinjen. Når man setter f.eks. brød og pizzadeig er det helt normalt at den står en periode i kjøleskapet, gjæringen stopper ikke opp, men går mye saktere.

Det er jo samme type gjær, Saccharomyces cerevisiae, så man skulle tro at en starter gjærer ut i kjøleskapet også, det tar bare lenger tid.
 
Et lite innspill fra sidelinjen. Når man setter f.eks. brød og pizzadeig er det helt normalt at den står en periode i kjøleskapet, gjæringen stopper ikke opp, men går mye saktere.

Det er jo samme type gjær, Saccharomyces cerevisiae, så man skulle tro at en starter gjærer ut i kjøleskapet også, det tar bare lenger tid.
Og @arne_mo flaskekarbonerer pilsen sin på 1 grad Celsius. Det tar tid, men fungerer! Nå skal det riktignok sies at ølet holder romtemperatur i det det blir satt på kjøla, men gjæren fortsetter altså å gjøre jobben sin til sukkeret er spist opp.
 
Titt tei.
Wyeast 3787 fryst ned i Januar har bestemt seg for å våkne .
Først en tynn vørter på 1020 et par -tre dager og så en på 1040 i 2 dager.
Nå har jeg allerede vekket en som stod i kjøleskapet så denne blir nok brukt til en brøddeig kanskje ?Fryst 3787.jpg
 
Tilbake
Topp