Finn Berger
Moderator
Ja, det virker nokså åpenbart at gjæren, sjøl om den er i en dvaletilstand stadig er metabolsk aktiv. Den er ikke som et bjørnedyr, men som en bjørn. Så lenge den har energi tilgjengelig, enten eksternt, i form av sukker eller andre karbonholdige stoffer i en eller annen form, eller internt, i form av glykogen, så vil den bruke dem, om enn mye langsommere enn ved høyere temperatur. Gjæren ville vel levd evig i kjøleskap om det ikke var sånn, mens du må langt under null for effektiv langstidsoppbevaring (80 grader minus?).Og @arne_mo flaskekarbonerer pilsen sin på 1 grad Celsius. Det tar tid, men fungerer! Nå skal det riktignok sies at ølet holder romtemperatur i det det blir satt på kjøla, men gjæren fortsetter altså å gjøre jobben sin til sukkeret er spist opp.
Palmer påstår jo i How to Brew at det ikke skjer noen form for modningsaktivitet fra gjærens side under lagering, men det synes jeg virker rart. Jeg har en pils som jeg egentlig tenkte å helle ut, men så satte jeg den llikevel i kjøleskap, og den er faktisk blitt ganske drikkelig. (Og så har jeg en liten batch eksperimentell pils som jeg nevnte for deg, som er definitvt udrikkelig.)
Sist redigert: