Deilige bilder!!!

Og @arne_mo flaskekarbonerer pilsen sin på 1 grad Celsius. Det tar tid, men fungerer! Nå skal det riktignok sies at ølet holder romtemperatur i det det blir satt på kjøla, men gjæren fortsetter altså å gjøre jobben sin til sukkeret er spist opp.
Ja, det virker nokså åpenbart at gjæren, sjøl om den er i en dvaletilstand stadig er metabolsk aktiv. Den er ikke som et bjørnedyr, men som en bjørn:). Så lenge den har energi tilgjengelig, enten eksternt, i form av sukker eller andre karbonholdige stoffer i en eller annen form, eller internt, i form av glykogen, så vil den bruke dem, om enn mye langsommere enn ved høyere temperatur. Gjæren ville vel levd evig i kjøleskap om det ikke var sånn, mens du må langt under null for effektiv langstidsoppbevaring (80 grader minus?).

Palmer påstår jo i How to Brew at det ikke skjer noen form for modningsaktivitet fra gjærens side under lagering, men det synes jeg virker rart. Jeg har en pils som jeg egentlig tenkte å helle ut, men så satte jeg den llikevel i kjøleskap, og den er faktisk blitt ganske drikkelig. (Og så har jeg en liten batch eksperimentell pils som jeg nevnte for deg, som er definitvt udrikkelig:).)
 
Sist redigert:
Titt tei.
Wyeast 3787 fryst ned i Januar har bestemt seg for å våkne .
Først en tynn vørter på 1020 et par -tre dager og så en på 1040 i 2 dager.
Nå har jeg allerede vekket en som stod i kjøleskapet så denne blir nok brukt til en brøddeig kanskje ?Vis vedlegget 63704
Da bør du vel sjekke om det finnes gode oppskrifter på belgisk brød med lett fenolsk preg;). (Skjønt den gjæren der er ganske snill på fenolene.) Men det var jo rimelig interessant at det gikk å fryse gjæren. Du bare putta den i fryser'n uten noe styr med glyserol?
 
Styrte med glyserol ja. Etter framgangsmåte funnet på forumet.
Moro at det går ann. Men tror ikke det blir en vane.
 
Vis vedlegget 63890Vis vedlegget 63891
Har ikke hatt tid til å brygge på lenge... Her er en liten statusrapport fra Nordpolet i Longyearbyen... (15 kr for 0.33 industripils er standardprisen der)
Er vel fremdeles max 24 bokser øl i mnd…
 
Enig med Morten i at det beste er å bruke dem ferske. Og skal du fryse dem, bør du tørke dem først (for eksempel i en sopptørker). De ser perfekt modne ut. :)
Hvor mye fersk humle tilsvarer 100 gr pellets mon tro ? Hvorfor ikke fryse de som de er ?
Tror jeg har blitt dyslektiker på mine gamle dager. Skriver så mye feil
 
Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Hvor mye fersk humle tilsvarer 100 gr pellets mon tro ? Hvorfor ikke fryse de som de er ?
Tror jeg har blitt dyslektiker på mine gamle dager. Skriver så mye feil
Umulig å anslå, men du kan nok være trygg på at både alfasyre og andre parametere er lavere enn med kommersiell humle.

Jeg har en forestilling om at det er en fordel å bli kvitt væsken i humlen før du fryser den ned, og at de tinte, soggy humleblomstene ikke vil gi like godt resultat. Det er i alle fall det som er anbefalt.
 
Hvor mye fersk humle tilsvarer 100 gr pellets mon tro ? Hvorfor ikke fryse de som de er ?
Tror jeg har blitt dyslektiker på mine gamle dager. Skriver så mye feil
Kan huske feil, mener jeg har plukket opp en femte del en plass. Dvs 100g pellets tilsvarer 500g fersk humle. Anbefaler å trippel sjekke.

Brygge klassisk råøl? Mener @Steinar Huneide hadde en oppskrift. Evt vossaøl.
 
Hvor mye fersk humle tilsvarer 100 gr pellets mon tro ? Hvorfor ikke fryse de som de er ?
Tror jeg har blitt dyslektiker på mine gamle dager. Skriver så mye feil
Ta en liten test med 4 liter vann som du koker f.eks. en halv time. Det kan gi en pekepinn på hvor mye bitterhet du får utav humlen hvis du skal bruke den som bitterhumle .
 
Tilbake
Topp