Bryggekonkurranse Norbrygg Hordalands sommerfest

Silje

Fylkesleder
Bryggekonkurranse
I forbindelse med sommerfesten arrangerer vi også en bryggekonkurranse/flaskekonkurranse.
Vi holder oss innenfor Norbryggs typedefinisjoner 1A Internasjonal lager. Du kan la deg inspirere av øl fra for eksempel Mexico, Italia, Japan eller India.
I tillegg til å følge typedefinisjonen stiller vi ett krav: Ølet skal være brygget med en adjunkt, enten ris, mais eller begge deler. Merk innsendingen din med hvilken adjunkt du har brukt.

Dette ølet skal være en tørsteslukker. En ren og balansert lager krever presisjon – bryggefeil vil fort skinne gjennom. Dette er en utfordring for alle, enten du er nybegynner eller en brygger med 200 batcher bak deg. Noen vil kanskje kjenne det stikke i Craft Beer-stoltheten, men utfordringen er herved gitt!

Dømming
Ølet blir vurdert av sertifiserte dommere i henhold til Norbryggs typedefinisjon 1A Internasjonal lager. Vinneren annonseres under årets Sommerfest, som arrangeres i Nordnorgehuset lørdag 21. juni. Sommerfesten byr på god stemning og fantastiske hjemmelagde tacos – en anledning du ikke vil gå glipp av! Mer informasjon om arrangementet finner du på Norbrygg.no i sosiale medier når det nærmer seg.

Premier
1. premie:
Vinneren får bli med og brygge 1000 liter av sitt vinnerøl hos Garasjebryggeriet i Haugesund. Ølet kommer på tapp hos Høvleriet, og kan også dukke opp i andre ølbarer. Norbrygg Hordaland dekker én overnatting og ordner skyss fra bergensområdet, men eventuelle øvrige reiseutgifter må du dekke selv. I tillegg til bryggeopplevelsen får vinneren et gavekort på 1500 kr hos en av våre sponsorer.
2. premie: Gavekort på 1000 kr
3. premie: Gavekort på 500 kr

Leveringsfrist og innsending:
Frist for innlevering: Ølet må være mottatt hos oss innen 10. juni 2025. Husk å sende i god tid!
  • For deltakere i Bergen: Ølet kan leveres hos Vestbrygg AS, Eikeveien 1 (ikke send øl med post hit)
  • For innsending per post, send ølet til:
Jonas Svare, Smihaugen 2, 5355 Knarrevik. For sporing bruk mobil 95779972 og e-post jonas@stageway.no

Er du klar for å brygge en vinner?
Påmelding til konkurransen er klar innen får dager. Meld deg på her: konkurranse.norbrygg.no

Har du spørsmål? Ta gjerne kontakt med oss på hordaland@norbrygg.no eller sveinerik@kvamsdal.net

Hvis du vil fikse kravet om råfrukt på enklest mulig måte: Stikk innom nærmeste dagligvare og ta med deg en en pose puffet ris. Funker visstnok helt utmerket:).

Blir innsendt øl liggende lenge på posten før den blir hentet?
Jeg har sendt inn og pakken ankom Straume den 16.mai.

Blir innsendt øl liggende lenge på posten før den blir hentet?
Jeg har sendt inn og pakken ankom Straume den 16.mai.
Nei, eg trur dei skal bli henta ganske kjapt. Eg skal sjekke med Jonas Det er ikkje sikkert han har tid innom butikken med ein gong varselet kjem, men innan eit par dagar skal det i alle fall bli henta.

Det ble levert 12 bidrag.
Omtrent som tilsvarende i Oslo, altså.

Jeg klarer ikke å ikke synes at det er litt rart at det er så få som deltar i de åpne lokale konkurransene. Kan det ha noe å gjøre med publiseringa? "Alle" kjenner til NM, og hvis "alle" kjente til disse, også, så kanskje flere ville sende inn?

Nåja, dette er ikke tråden for denne diskusjonen. Nå er jeg spent på resultatet:).

Omtrent som tilsvarende i Oslo, altså.

Jeg klarer ikke å ikke synes at det er litt rart at det er så få som deltar i de åpne lokale konkurransene. Kan det ha noe å gjøre med publiseringa? "Alle" kjenner til NM, og hvis "alle" kjente til disse, også, så kanskje flere ville sende inn?

Nåja, dette er ikke tråden for denne diskusjonen. Nå er jeg spent på resultatet:).
Vi må i alle fall ikke tro at "alle" følger med på forumet (dessverre). Men jeg har inntrykk av at de fleste konkurransene også blir kunngjort per epost og i sosiale medier. Og jeg tror ikke vi skal være redde for å promotere konkurransene våe for mye - erfaringsvis og på generelt grunnlag er det først når man tror man har overdrevet kommunikasjonen at det så smått begynner å synke inn. ;)

Har sett på resultatene nå. Her var det nok mye godt øl, ja. Stor gratulasjon til gutta på podiet:)!

Sjøl havna jeg langt ned på lista - og det var ikke uventa. Men jeg er veldig fornøyd med bedømminga. God dømming!! Helt enig i kommentarene. Og så blei ikke poengsummen deprimerende lav, tross de påpekte feilene. Og det opplever jeg som veldig positivt, for dette var tross alt ikke et udrikkelig øl.

Unnskyldninga får være at ølet var veldig ferskt. Rakk så vidt å få sendt det inn. Dette blir nok likevel aldri noe kongeøl - men det vil bli drukket uten sure miner:).

Sist redigert:
Men jeg har inntrykk av at de fleste konkurransene også blir kunngjort per e-post
De e-posten som sendes ut sentralt har ikke nødvendigvis så mye info om lokale konkurranser som er åpen for alle.

Det står info om alle ølfestivaler rundt omkring, men om det samtidig er en konkurranse og hvem som kan delta kunne vært opplyst om i e-posten.

De e-posten som sendes ut sentralt har ikke nødvendigvis så mye info om lokale konkurranser som er åpen for alle.

Det står info om alle ølfestivaler rundt omkring, men om det samtidig er en konkurranse og hvem som kan delta kunne vært opplyst om i e-posten.
Det er riktig at fylkeslagenes konkurranser først og fremst blir promotert i fylkeslagenes eposter, i tillegg til på forumet og kalenderen på norbrygg.no. Det kan være praktisk utfordrende å koordinere dette, men vi har definitivt et forbedringspotensial der.

Kanskje vi burde legge inn i planene at vi rutinemessig spør fylkeslagene om de har relevant innhold før vi sender ut sentrale nyhetsbrev, @bryren?

Kommunikasjon kan (og skal) vi alltid bli bedre på.
Lokale konkurranser tar ofte ikke imot bidrag via Posten. Det er for å redusere belastningen på arrangøren. På forumet finner man alltids noen som kan ta imot, og levere fysisk - hvis man bare spør.
I tillegg er lokale konkurranser ofte (litt) snevre når det kommer til type. Og slik må det nesten også være.
Tviler på at jeg har øl som vil passe i den kommende konkurransen i Oslo, men vi får se når tiden nærmer seg :cool:

Veldig hyggelig å havne på pallen - gratulerer også til alle medkonkurrenter!

Jeg syns det er veldig artig at man har konkurranser med veldig bestemte kriterier, enten det er hybridtyper, eller typedefinisjoner med ekstra krav - det appelerer veldig til meg. Der har Hordaland vært veldig flinke i en årrekke! De har også alltid hatt tradisjon med å akseptere bidrag per post.

Kilden min for opplysning har vært forumet - og er enig i at det ikke er alle som får med seg dette utenfor fylkeslaget. Et lite vennlig spark i skinnleggen til Sentralstyret er å tenke videre på mer sentralisering av kommunikasjon, også i andre kanalar, som ble diskutert på Årsmøtet ;)

Litt usikker på om leggsparking er rett medisin :cool:, men noe bør gjøres :) .
Kanskje en ‘terminliste’ som går til alle medlemmer 1-2 ganger i året, kunne vært noe. Mye kan hentes fra kalenderen, naturligvis.

Det krever derimot at fylkene melder inn sine konkurranser til ‘noen’.
Det trenger ikke være noen i Sentralstyret, men noen som gis utvidende rettigheter til utsendelse via medlemssystemet til alle.
En fin liten oppgave som en ivrig sjel kan ha ansvaret for - en periode.
Anyone?

Tilbake
Topp