Brewster Dominator 40 vs Grainfather G30

Hei, er veldig fersk i dette gamet, å vurdere og kjøpe meg en ølbryggemaskin, har sett på de 2 alternativene, er det noen her som kan si litt om disse maskinene? Er de egnet for en nybegynner, er app'ene enkle og godt forståelig? Vil det være forskjell i utbytte man får ut av disse maskinene?

Grainfather får du kokehatt og dampkondensator til. Ser ut som det er verre å få til med Brewolution maskinen. Ellers ser den danske ut til å være en god maskin, nylig lansert og med moderne funksjoner.

Brewster
+ ikke midtstolpe. ( nye GF har heller ikke det)
+ utvendig volummåler
- har ikke motstrømskjøler

Gf 30
+ motstrømskjøler. Det liker jeg veldig godt.
- innvendig volummåler. Litt hassel.
- silikonpakninger rundt maltristene. De er noe herk. Vurder å kjøpe oppgradering til rister uten pakning.

Begge er gode bryggere. Jeg ville funnet en av dem på finn for en rimeligere penge. GF får du for rundt 4 tusen brukt.

Jeg har GF, naboen BB. Vi får omtrent samme utbytte.

Helt enig. Endte med å kjøpe Rolled plates sammen med en likesinnet. Vi bruker en hver som bunnplate. Har også tatt vekk midtstanga og tetta hullet med et par pakninger. Bruker ikke topplata. Lettere å røre. Må bare passe på å ikke kjøre pumpa for mye.

Brewster
+ ikke midtstolpe. ( nye GF har heller ikke det)
+ utvendig volummåler
- har ikke motstrømskjøler

Gf 30
+ motstrømskjøler. Det liker jeg veldig godt.
- innvendig volummåler. Litt hassel.
- silikonpakninger rundt maltristene. De er noe herk. Vurder å kjøpe oppgradering til rister uten pakning.

Begge er gode bryggere. Jeg ville funnet en av dem på finn for en rimeligere penge. GF får du for rundt 4 tusen brukt.

Jeg har GF, naboen BB. Vi får omtrent samme utbytte.
Grainfather G30 versjon 3 har vel ikke problem med silkonpakninger?

Det er rett. Den har også samme type maltkurv som BB40.
Den har jeg kun sett 1 gang på finn. Versjon 2 er der stadig vekk.

Helt enig. Endte med å kjøpe Rolled plates sammen med en likesinnet. Vi bruker en hver som bunnplate. Har også tatt vekk midtstanga og tetta hullet med et par pakninger. Bruker ikke topplata. Lettere å røre. Må bare passe på å ikke kjøre pumpa for mye.
Gjør det samme på min Brewzilla - syns det var noe herk med midtrøret på GF30v2 når jeg brygget på den. Kjøpte også rolled plates i sin tid - de silikonpakningene var håpløse.

For meg ser det ut som at Brewster Dominator er mer moderne i forhold til en del ergonomiske løsninger som jeg syns er viktige forbedringer i forhold til hvordan en G30 er bygd, samtidig som jeg ser G30v3 også har noe av det samme:
  • Hull nederst i midten slik at man kan tappe alt innhold helt ut uten å måtte snu maskinen for å tømme ut resten
  • Perforert maltrør uten overflow pipe i midten (også på v3 ser det ut som)
  • Bunnrist som filter istedenfor en liten sylinder som det følger med

Sist redigert:
Gjør det samme på min Brewzilla - syns det var noe herk med midtrøret på GF30v2 når jeg brygget på den. Kjøpte også rolled plates i sin tid - de silikonpakningene var håpløse.

For meg ser det ut som at Brewster Dominator er mer moderne i forhold til en del ergonomiske løsninger som jeg syns er viktige forbedringer i forhold til hvordan en G30 er bygd, samtidig som jeg ser G30v3 også har noe av det samme:
  • Hull nederst i midten slik at man kan tappe alt innhold helt ut uten å måtte snu maskinen for å tømme ut resten
  • Perforert maltrør uten overflow pipe i midten (også på v3 ser det ut som)
  • Bunnrist som filter istedenfor en liten sylinder som det følger med
Jeg synes også dominator ser spennende ut, men jeg finner lite informasjon om app til denne, forstår at grainfather sin app er veldig bra.

Tilbake
Topp