Hjelp meg med å redusere oksygeneksponering

Jepp! Mye lettere enn å ha den rett på karet.

Jeg har ikke dunka av det munnstykket mange ganger, men det har skjedd. Og jeg kan lett kjenne meg igjen i søl som resultat av oppmerksomhet, gjerne mot slutten av flaskinga :D er nok ikke utstyrets feil.
Nei, det må nok tilskrives brukerfeil.

Men jeg har minst to sånne fyllestaver. På den ene løsner tuten lett. Den bruker jeg ikke. På den andre sitter den godt. Sikker på at din ikke bare er en mandagsmodell?

Jeg har samme tappestav som deg, og har flaska noen tusen flasker helt opp med den uten at det har skjedd uhell. Jeg trur forøvrig helt fulle flasker er det viktigste tiltaket du kan gjøre.

Er cold crashing nødvendig? Jeg gjør det aldri. (Forøvrig: Hvis du gjør det, skal du helst gjøre det over et par dager, sånn at du senker temperaturen langsomt.)

Ellers er gjæren en uhyre effektiv oksygenjeger, så når vi flaskekarbonerer, skal det faktisk mye til å få gjort så mye skade. Den største trusselen mener jeg altså er oksygen i frirommet mellom øl og kork.

Jeg har riktignok laga meg et hjemmesnekra utstyr for "skjerma nedføring". Det er litt plunder, og krever CO2. Og jeg mistenker at det egentlig er litt overkill. Kan beskrive det hvis du er interessert.

Angående infeksjoner: Pass på å ikke bruke utblanda StarSan som har begynt å gråne. Den er ikke effektiv lenger. Jeg er nokså sikker på at jeg fikk en god del infeksjoner fordi jeg ikke hadde skjønt dette.

Jeg har riktignok laga meg et hjemmesnekra utstyr for "skjerma nedføring". Det er litt plunder, og krever CO2. Og jeg mistenker at det egentlig er litt overkill. Kan beskrive det hvis du er interessert.
Gjerne! :)

Angående infeksjoner: Pass på å ikke bruke utblanda StarSan som har begynt å gråne. Den er ikke effektiv lenger. Jeg er nokså sikker på at jeg fikk en god del infeksjoner fordi jeg ikke hadde skjønt dette.
Det er heldigvis lenge siden jeg sist hadde en infeksjon. På den tida pusla jeg også med surøl, brett osv, så har antageligvis ikke vært ryddig nok med å skille disse. Jeg brygga også ganske mye, mange små batcher, og det kan nok ha blitt en del kvantitet over kvalitet og slurv av det.

Jeg har samme tappestav som deg, og har flaska noen tusen flasker helt opp med den uten at det har skjedd uhell. Jeg trur forøvrig helt fulle flasker er det viktigste tiltaket du kan gjøre.
Du fyller de HELT fulle? Til korken får det til å renne over?

Bildet under viser hvordan jeg overfører til blandingskar. (Det er et gammelt bilde. Nå gjærer jeg på flatbottom'er.) Blandingskaret har jeg stående fylt med starsan, og når jeg skal bruke det, tapper jeg ut starsan samtidig som jeg har koblet CO2 til på toppen av karet. Så når karet er tomt for Starsan er det fylt med CO2.

Når jeg så flasker fra blandingskaret, kobler jeg på CO2 på toppen. Jeg slipper på litt og litt etter hvert som jeg tapper ut øl. Det blir litt trykk i krate,og dermed får jeg litt skum i flaskene. Det er ideelt; jeg setter korken på skummet og korker med én gang ("cap on foam"). Dermed får jeg et frirom med svært lite oksygen i, og jeg regner med at gjæren tar seg av det. (Jeg drakk nylig fire måneder gammel NEIPA ved sida av en helt fersk av samme slag. Det var ingen fargeforskjell, og aromatapet i den gamle var ikke all verden, heller.)

Dette involverer litt pettersmartmekking med slanger og slangeklemmer, og litt surring med plastfolie over skjøter, men det finner du ut av:). En praktisk sak er avsagde nederdeler av gamle gjærlåser. De er fine nipler ned i hull i korker, og så trer du bare en slange nedpå, eventuelt med ei slangeklemme. (Noe jeg kom på etter at det bildet der blei tatt, åpenbart.)
Oksygenfri overføring.jpg

Interessant @Finn Berger. Hvor kommer CO2 fra i utgangspunktet? Gjør du dette fordi du foretrekker det over å tilsette karboneringssukker i hver enkelt flaske, eller er det andre fordeler?

Ellers er gjæren en uhyre effektiv oksygenjeger, så når vi flaskekarbonerer, skal det faktisk mye til å få gjort så mye skade. Den største trusselen mener jeg altså er oksygen i frirommet mellom øl og kork.

men det er ikke oksygen der, bare luft som riktignok inneholder 21% oksygen som ikke kan gjøre sååå my skde, eller?

ellers så er tekniske beskrivelser alltid av interesse.

Tilbake
Topp