Oppskrifter Kinn Bryggeri

@rathers : Drakk en Murar i går. Den smakte litt annerledes enn jeg er vant til. Den hadde i både aroma og smak et blomstrete, nesten parfymert, preg. Ikke direkte ubehagelig, men jeg hadde foretrukket at det ikke var der.

Er det skjedd noe med oppskrifta? Med humlene?

Herlig tror kanskje det blir årets jule-/høstøl :)
Ja, bestilte akkurat EKG selv. Den må stå litt før den sitter, men det blir veldig godt. Litt overrasket over at oppskriften er spesifikk på TF Amber, som jeg vet @Finn Berger har krangla litt med. Vel, overrasket og overrasket, det er i tråd med alle eldre Kinn-oppskrifter, men jeg kunne ikke huske det. Siden jeg har Crisp, som er litt lysere så skal jeg vurdere 1% sjokolademalt denne gangen.

Jeg liker TF :)
Ja, har ikke noe imot TF. Men akkurat TF sin Amber er visstnok ganske annerledes enn tilsvarende malt fra Crisp og Simpsons. Ikke nødvendigvis dårligere, men om jeg forsto Finn riktig så var de så forskjellige at de ikke egentlig kan behandles som samme malt. Simpsons og Crisp sine er nokså like tror jeg.

Simpsons amber har 65 EBC, Fawcett's har hatt 125 EBC, og det er det Ølbrygging og Brewshop sier, men nå står det 90-110 på infoarket deres. Kan de ha endra røstinga litt?

Det er ikke noe gæ'ernt med smaken på Fawcett's, men om du bruker det i ei oppskrift som er basert på et malt på 65 EBC, blir det jo feil - særlig når det er snakk om større mengder.

Tilbake
Topp