Wyeast 1728 Scottish Ale vs. Safale US-05

Skal brygge en kloneoppskrift som benytter seg av Wyeast 1728. Noen som har efraing med denne i forhold til US-05? Tenker da på esterproduksjon, smaksprofil og utgjæring. Tenker å gjære på 20 grader. Eventuelt andre tørrgjærer som likner?

Om vi skal tro MrMalty, er det samme som WLP028, som er en del søtere enn US-05, men likevel ikke veldig søt. I mitt hode plasserer jeg den omtrent sammen med WLP002 i sødme, men det skal egenlig ikke stemme (70-75% utgjæring kontra 63-70%). På den annen side gir WLP002 en del mer kropp, og kanskje mindre søte estere? Uansett: US-05 gir et tørrere og mindre esterpreget øl. Hvorvidt den kan brukes som erstatning kommer an på ølet forøvrig.

Drar opp denne igjen. Skal brygge en tilnærmet klon av 7 fjell Victorian porter og lurer litt på gjærvalg. Jeg har ikke wyeast 1728 men s-04, us-05 og Nottingham. Mtp utgjæringsgrad er vel s-04 nærmest?
Hvis poenget er å komme nær opptil hva du ville fått med 1728, ville jeg ikke brukt noen av de der. De gir alle sammen rimelig høy utgjæring. Skal du bruke en av dem, ville jeg tatt enten 04 eller Nottingham. 04 gir vel litt mer fruktighet, så kanskje den?

Enig med @Finn Berger. Ikke us-05.
Har prøvd begge de to andre i porter. S-04 gir minst utgjæring og noe særpreg fra gjæren. Den porteren ble god. Nottingham gjærer høyt og tørt uten esterproduksjon. Det ble ikke like vellykket.

Skal du ha tørrgjær er det klart nærmeste alternativet være S33 eller Windsor.

Av dine vil nok S04 fungere best som de andre nevner.
Jeg omgås med planer om å prøve meg med Windsor. Mener du ikke nødvendigvis får et sjenerende søtt øl sjøl om utgjæringsprosenten blir ganske lav.

Jeg omgås med planer om å prøve meg med Windsor. Mener du ikke nødvendigvis får et sjenerende søtt øl sjøl om utgjæringsprosenten blir ganske lav.
Den ene gangen jeg har brukt Windsor er lenge siden og da i kombo med Nottingham. Det var et mørkt øl med mye melasse. Gjærens bidrag var vanskelig å kjenne.

Jeg brukte S33 i flere brygg, den har noe høyere utgjæring enn Windsor. Kan ikke si at jeg synes de ølene var spesielt søte. Men de hadde forholdsvis høy IBU eller var sure. Så litt vanskelig å gi et klart svar synes jeg.

Innlegg i tråden 'Fermentis Safbrew S33 Safale S-33' https://forum.norbrygg.no/threads/fermentis-safbrew-s33-safale-s-33.6574/post-647553

Jeg ville prøvd S-33-gjæren som førstevalg, med enten Nottingham eller S-04 som andrevalg. Eller hvis det er rabatt på en av dem, kan det hende jeg bare bruker det billigste alternativet av de tre.

Tilbake
Topp