Smaking av hjemmebrygg i Oslo

Knut Halvorsen

Fylkesleder
Velkommen til en uformell og hyggelig kveld der vi tar med hjemmebrygg, deler og smaker i lokalene vi disponerer i Drammensveien.

Tid: Torsdag 4. desember 2025 kl. 18.00.
Sted: Drammensveien 43, Oslo

Møtet er åpent for alle, også ikke-medlemmer. Dette er en fin mulighet til å bli kjent med et åpent og inkluderende hjemmebryggermiljø. Det er naturligvis lov å komme uten å ha med eget hjemmebrygg også.

Arrangementet er gratis, men for å ha oversikt over antall deltakere ber vi om påmelding i Hoopla

Vel møtt!

Et bokkøl-inspirert øl på 6-6,5%

Slik er det bare. Drikk hva du vil til jul, men juleøl er juleøl.
Nå står det akkurat 21 liter heimabrugg med Voss kveik og lager leven på baderomsgulvet mitt. Med støtte i Gulatingsloven og antakelig et samla sentralstyre i Senterpartiet har jeg tenkt å lansere det som årets juleøl på smakekvelden 4. desember, som passer godt som uppskoke:). Dermed skulle gård og grunn være berga.

Hvis noen fikk angst nå, skal det sjølsagt sies at det er fullt lovlig å ikke smake. Jeg er ikke lettkrenka, og kommer ikke til å gå til søksmål med krav om en milliard dollar i erstatning for ærekrenkelse.

Et bokkøl-inspirert øl på 6-6,5%

Slik er det bare. Drikk hva du vil til jul, men juleøl er juleøl.
Etter din definisjon er ingen av juleølene jeg har kjøpt juleøl, inkludert Ringnes Julebokk, som mange nok innbiller seg er et slags juleøl. Vi får si oss enige om å være uenige :)

Nå står det akkurat 21 liter heimabrugg med Voss kveik og lager leven på baderomsgulvet mitt. Med støtte i Gulatingsloven og antakelig et samla sentralstyre i Senterpartiet har jeg tenkt å lansere det som årets juleøl på smakekvelden 4. desember, som passer godt som uppskoke:). Dermed skulle gård og grunn være berga.

Hvis noen fikk angst nå, skal det sjølsagt sies at det er fullt lovlig å ikke smake. Jeg er ikke lettkrenka, og kommer ikke til å gå til søksmål med krav om en milliard dollar i erstatning for ærekrenkelse.
Jeg har aldri smakt øl med hverken kveik eller einerlåg, så det gleder jeg meg til!

Supert med smakekveld, jeg gleder meg!

Jeg har ikke vært med før, hvor mye bør man ta med seg feks?
Vekta blir jo liggende på smaking og diskusjon, så i alle fall for min del - og alle andre så vidt jeg har kunnet se:) - blir disse kveldene faktisk relativt edruelige affærer. Det stopper gjerne ved det stadiet som på hadelandsk heter "talablid" (med tjukke l'er!!) :). Så det trengs ikke så mye til hver. Og hvis alle skal kunne få servert ølet sitt til alle, kan ikke alle skjenke mye til alle :p .

Dette her avhenger jo litt av hvor mange vi blir. Blir vi mange nok, kan ikke alle få smakt alt - og alle kan ikke få diskutert det samme med alle. Ikke noe å bekymre seg om; det går seg til.

Jeg er glad i disse kveldene. De er for det første utrolig hyggelige, og for det andre synes jeg jeg lærer mye gjennom disse uformelle diskusjonene. Anarki kan være veldig produktivt:).

I samme slengen kan jeg anbefale usmakkursene. De er på en måte bare mer strukturerte utgaver av smakekveldene - og like hyggelige. Maksimalt utbytte - såvel faglig som sosialt - får de av dere som deltar på både usmakkurs og smakekvelder.

Viktig å få sagt: Alle som liker å smake/vurdere/diskutere øl er ikke nødvendigvis bryggere. Mange dommere brygger ikke sjøl, f.eks.. Men det er - som Knut skriver i innbydelsen over her - lov å komme uten å ha med seg øl. Bryggerkompetanse er bare en av flere kompetanser som bidrar til en fin kveld:).

Sist redigert:
Tilbake
Topp