Grusomme bilder !!!

Hva i huleste har skjedd her, dette skal jo ikke være mulig. Skulle ut og sjekke en Cold ipa jeg hadde på gjæring i dag tidlig. Med det samme jeg åpner døra ser jeg at gulvet er badet i øl/vørter og tenkte jeg måtte ha koblet blow-offen på feil ball lock så gjæringa hadde trykket ølet ut av tanken.

Men det var verre enn det, døra på gjæringsskapet sto åpen og jeg hørte varmevifta gå. Der inne sto gjæringstanken flerret åpen, toppen var nesten revet helt av. Det lå små plastbiter fra innredningen i kjøleskapet over alt, så her har det vært store krefter i sving.

Så hvordan er det mulig? Jeg har testet de to ball lock’ene som skulle være åpne, de virker helt fint. Jeg har testet sikkerhetsventilen, den virker også helt fint. Så to forskjellige mekanismer som svikter samtidig? Som etterpå virker helt fint? Det er ikke mulig, så hva kan ha skjedd?

IMG_8547.jpeg
IMG_8552.jpegIMG_8548.jpegIMG_8555.jpeg

Hva i huleste har skjedd her, dette skal jo ikke være mulig. Skulle ut og sjekke en Cold ipa jeg hadde på gjæring i dag tidlig. Med det samme jeg åpner døra ser jeg at gulvet er badet i øl/vørter og tenkte jeg måtte ha koblet blow-offen på feil ball lock så gjæringa hadde trykket ølet ut av tanken.

Men det var verre enn det, døra på gjæringsskapet sto åpen og jeg hørte varmevifta gå. Der inne sto gjæringstanken flerret åpen, toppen var nesten revet helt av. Det lå små plastbiter fra innredningen i kjøleskapet over alt, så her har det vært store krefter i sving.

Så hvordan er det mulig? Jeg har testet de to ball lock’ene som skulle være åpne, de virker helt fint. Jeg har testet sikkerhetsventilen, den virker også helt fint. Så to forskjellige mekanismer som svikter samtidig? Som etterpå virker helt fint? Det er ikke mulig, så hva kan ha skjedd?

Vis vedlegget 75587
Vis vedlegget 75589Vis vedlegget 75588Vis vedlegget 75590
Har du glemt offerskvetten?

Hva i huleste har skjedd her, dette skal jo ikke være mulig.
Hmm, med mindre du har en rampenisse løpende rundt med en batteridrevet vinkelsliper...

1764684684524.png

Er du sikker på at du fikk trykket ballocken godt nok ned på den røde carbonation cap'en? Ser litt luftig ut på bildet.

Hmm, med mindre du har en rampenisse løpende rundt med en batteridrevet vinkelsliper...

Vis vedlegget 75591

Er du sikker på at du fikk trykket ballocken godt nok ned på den røde carbonation cap'en? Ser litt luftig ut på bildet.
Jeg har tatt en ny sjekk av ball lock’ene, tidligere i dag prøvde jeg en og en og da så det greit ut. Men når jeg prøvde de to sammen så må de trykkes godt sammen for at de skal åpne.

Begynte å tenke på at jeg har en picnickran med en svart ball lock og når jeg bruker den på gjæringstanken må den trykkes hardt ned samtidig med at jeg tapper, hvis ikke kommer det ikke noe. Det er en type ball lock med matt plast som oppfører seg på denne måten.

Det som er litt merkelig er at jeg har brukt denne blow off’en flere ganger før uten problemer. Har vel bare vært heldig da sikkert. Og så er det jo også merkelig at ikke overtrykksventilen har åpnet seg. Kommer til å bruke de svarte ball lock’ene kun på fat fra nå av. Fikk om ikke annet en påminnelse om at gjæring på tette gjæringskar ikke er ufarlig.

IMG_8557.jpeg

Det som er litt merkelig er at jeg har brukt denne blow off’en flere ganger før uten problemer. Har vel bare vært heldig da sikkert. Og så er det jo også merkelig at ikke overtrykksventilen har åpnet seg.
Med blow-off gjennom carb caps og ball-lock, så er det kanskje lurt å sett på 0.1 bars trykk først, så sette på ball-lock og se at det bobler i blow-off'en.

Jeg har tatt en ny sjekk av ball lock’ene, tidligere i dag prøvde jeg en og en og da så det greit ut. Men når jeg prøvde de to sammen så må de trykkes godt sammen for at de skal åpne.

Begynte å tenke på at jeg har en picnickran med en svart ball lock og når jeg bruker den på gjæringstanken må den trykkes hardt ned samtidig med at jeg tapper, hvis ikke kommer det ikke noe. Det er en type ball lock med matt plast som oppfører seg på denne måten.

Det som er litt merkelig er at jeg har brukt denne blow off’en flere ganger før uten problemer. Har vel bare vært heldig da sikkert. Og så er det jo også merkelig at ikke overtrykksventilen har åpnet seg. Kommer til å bruke de svarte ball lock’ene kun på fat fra nå av. Fikk om ikke annet en påminnelse om at gjæring på tette gjæringskar ikke er ufarlig.

Vis vedlegget 75593

Hvor gammel er tanken? Er det mulig den har fått seg en kakk slik at den ikke hadde full styrke lenger?

Har bestilt samme tank fra Ølbrygging nå på fredag. Tenker jeg setter i 10 psi sikkerhetsventil.

Hvor gammel er tanken? Er det mulig den har fått seg en kakk slik at den ikke hadde full styrke lenger?

Har bestilt samme tank fra Ølbrygging nå på fredag. Tenker jeg setter i 10 psi sikkerhetsventil.
Tanken er noen år, men det har vært et høyt trykk, det vises på at hyllene i døra er ødelagt uten at noe fysisk har truffet dem. Så det virker ikke som at tanken har vært svak på noen måte.

10 psi er for lite hvis du skal karbonere på tanken, men det skal du kanskje ikke?

• Like
Reaksjoner: Ove

Vis vedlegget 75593
Jeg bruker med jevne mellomrom litt CIP-film(samme som man bruker på pakninger i cornyfat) rett på koblingen før jeg tar på ball lock. Sikrer enkel kobling hver gang.

Pfft, heldig du som har fått pakken i transport. Har ikke fått sendingsnummer jeg engang, bestilte søndag.

Denne søndag? Bestilte forrige søndag jeg

Ser ut som BS og Postnord bytter litt på å være best og dårligst i klassen,
men lurer litt på om det er post i Rema som kødder det til nå og har glemt å skanne

Nå har jeg et stygt problem her... 24 flasker eplecider, en har tilsynelatende eksplodert... karbonert med 8 g pr liter... var det den ene flasken som har fått et kakk av noe slag, eller var jeg 23 bomber til... (ikke sånn adventskalender jeg vil ha...) Vis vedlegget 75600
Bar flaskene forsiktig ned i kjelleren så de står 5-6 grader i stedet for romtemperatur. I stedet for en kasse av gangen bar jeg dem to og to i et par gummistøvler. (vanligvis bærer jeg en hel kasse ned i en sleng med skrangling og leven..) Nå står de fleste gjenlevende flaskene i kjelleren, samt en i kjøleskapet og et par ute, så får jeg åpne noen av dem forsiktig...

Det var jo en tabbe å fylle eplecideren som fikk litt ekstra karbonering på patentkorkflasker, da finnes det jo ikke sikkerhetsventil...

Der har vi problemet. Folk må hente varene sine før alle disse pakkene kan skannes
Det er altså ikke BS eller PostNord sine feil, men dette black week faenskapet

Enda godt jeg ikke bestilte gjær eller humle denne gang, men sikkert ikke helt optimalt for knust malt heller

Vedlegg

• IMG_9617.jpeg
    IMG_9617.jpeg
    1,4 MB · Sett: 26
Tilbake
Topp