Er det pant på boksene man bruker til hjemmebrygging?Å kjøpe boksmaskin er å bruke penger unødvendig når man har plas til å lagre noen hundre liter øl, er nå min mening. Dette ytret jeg nettopp siden bokser kosrter 5,- , men fikk litt motstand da noen mener de koster bare ett par kroner stykket, er det mulig ?
Med 2,- stykket får du alt igjen på pantemaskinen![]()
NEI, men lager du etikett får du litt igjen hvis du legger strekkoden på etiketten, tror jeg da.Er det pant på boksene man bruker til hjemmebrygging?
Et bra triks det ja. Boks er boks, så hvorfor skal det defineres på strekkode om man får pantet en boks nå i disse miljø tider. Burde gått på vekt med sjekk at boks er tom.NEI, men lager du etikett får du litt igjen hvis du legger strekkoden på etiketten, tror jeg da.
Ja, ved kjøp av en pall bokser fra Heidrun er du ned på den prisen.Dette ytret jeg nettopp siden bokser kosrter 5,- , men fikk litt motstand da noen mener de koster bare ett par kroner stykket, er det mulig ?
Når du kjøper en boks i butikken betaler du pant for at du skal levere boksen til gjenvinning. Altså, du får tilbake penger du har lagt ut hvis du tar bryderiet med å levere boksen tilbake.NEI, men lager du etikett får du litt igjen hvis du legger strekkoden på etiketten, tror jeg da.
Det er jo en aldeles nydelig måte å undergrave et av de mest vellykkede resirkuleringstiltakene vi har på...NEI, men lager du etikett får du litt igjen hvis du legger strekkoden på etiketten, tror jeg da.
Folk flest er enkle og gjør det som er lettest eller best betalt.Metall skal leveres på gjenvinningsstasjon, også aluminium.
Til mer boksing blir utbredt og det allerede havner alt for mange bokser på jorder hvor dyr kan få i seg oppkappa biter, blir det mer. Jeg syns alt av emballasje bør pantes på vekt.Det er jo en aldeles nydelig måte å undergrave et av de mest vellykkede resirkuleringstiltakene vi har på...
Det må du gjerne synes, men vi kommer ikke dit ved å undergrave pantesystemet vi har. Det er plenty med muligheter for å returnere glass og metall på riktig måte i Norge.Til mer boksing blir utbredt og det allerede havner alt for mange bokser på jorder hvor dyr kan få i seg oppkappa biter, blir det mer. Jeg syns alt av emballasje bør pantes på vekt.
Tja, plenty er ikke nok tydeligvis, når bokser med pant på havner i dyreforet. Når det ikke blir penger for å levere hjemmebryggerbokser tilbake så er det nok dessverre ikke alle som er så gode i hjertet at de gjør det.Det må du gjerne synes, men vi kommer ikke dit ved å undergrave pantesystemet vi har. Det er plenty med muligheter for å returnere glass og metall på riktig måte i Norge.
Det er jo selvfølgelig mulig å argumentere politisk for en avgift på 2 kr pr boks som selges til hjemmebryggere. Ønsker du at norbrygg tar opp saken med relevante myndigheter?Tja, plenty er ikke nok tydeligvis, når bokser med pant på havner i dyreforet. Når det ikke blir penger for å levere hjemmebryggerbokser tilbake så er det nok dessverre ikke alle som er så gode i hjertet at de gjør det.
Ingen avgifter overhodet, betaling for vekta for panten.Det er jo selvfølgelig mulig å argumentere politisk for en avgift på 2 kr pr boks som selges til hjemmebryggere. Ønsker du at norbrygg tar opp saken med relevante myndigheter?
Dagens panteordning er jo en tilbakebetaling av avgifta du betaler når du kjøper. Å tro noen skal betale deg gratis penger er vel noe naivt.Ingen avgifter overhodet, betaling for vekta for panten.
Bryggeriene tar naturligvis betalt for boks og lokk. At forbrukeren skal få en kilospris for å levere aluminium til gjenvinning er vel fair, og ikke gratis penger. Jeg betaler jo for boksen ved kjøpeøl også.Dagens panteordning er jo en tilbakebetaling av avgifta du betaler når du kjøper. Å tro noen skal betale deg gratis penger er vel noe naivt.
Ja, pluss to kroner som du får tilbake når du leverer den i panteautomaten.Bryggeriene tar naturligvis betalt for boks og lokk. At forbrukeren skal få en kilospris for å levere aluminium til gjenvinning er vel fair, og ikke gratis penger. Jeg betaler jo for boksen ved kjøpeøl også.
Og bryggeriet betaler ikke to kroner boksen i emballasjeavgift. Siden vi er så god på det er grunnavgiften ganske redusert vil jeg tro, uten å ha tall på nettopp det.Ja, pluss to kroner som du får tilbake når du leverer den i panteautomaten.
Det er ganske rimelig å låne boksemaskin av en som har.Finnes det noen rimelig måte å komme i gang med boksing av øl? Tapper nå på flasker, men kunne tenke meg bokser i stede. Har søkt litt på forumet, men ikke helt funnet svaret.