Hmmm....det later til at man burde ha et uv-bestrålt forkammer til gjæringsrommet, der autoklaverte kolber står på magnetrører i et avtrekksskab i et undertrykksventilert rom, med forseglet kork og tilførsel av regulert oksygen under trykk. All luft ing i rommet må filtreres med flere lag med HEPA-filter. All håndtering skjer efter kjemisk desinfisering (kjemikaliedusj) av den ene personen som har tilgang i den uv-bestrålte slusen ind til dyrkningsrommet, overskydende vædske i ferdig starter fjernes med sterilisert vakuum pumpe, og gjæren tilsettes mekanisk i vørter som er steril, og ikke har vært håndtert av menneskehender....Man kan gjerne bestråle vørteren. Man går selvfølgelig i overtrykksdrakt med egen oksygenforsyning når man er inde i gjærlabben. Helst bør dette rommet være en separat bygning inde i huset ditt (som i en BSL-4-lab)....
Eller man kan være nøye med hygienen. Jeg synes det er voldsomt til hysteri her iblandt. Enten har man gode rutiner, eller så har man ikke det. TIldekking med folie, koking av vekstmediet, og håndvask er mer end nok, og det kommer oksygen ind i kolben - hvis ikke hadde ikke gjæren i starteren respirert - og det er det jo helt åbenbart at den gjør. Jeg skjønner ikke hvorfor denne diskusjonen kommer opp igjen og igjen.
Et mye større risikomoment for kontaminasjon er selve vørteren før pitching. Jeg tror de aller fleste infeksjoner starter her. Og med tanke på at veldig mye brygging skjer i kjeldere, og at kjeldere ofte har en rikholdig flora av ulike muggsopper, så skjønner jeg ikke hvorfor man bekymrer seg for en starterkultur med god håndhygiene.
Hvorfor bruke så mye energi på et av de punktene der kontaminasjonsrisikoen er temmelig lav i utgangspunktet?