Gjærstarter

Infeksjoner er en saktegående prosess, hvor mange av de flere hundre har hatt et liv på, si, mer enn seks måneder? Tank 7 som @Einar Michelsen skulle brygge nå kan være noe som helst står 6-12 mnd om WLP670 brukes. Da vil man ikke ha sporer av ubudne gjester.
Å begynne å spekulere på hvordan det ville gått med alle de ølene jeg har drukket opp før de blei et halvt år om jeg ikke hadde drukket dem opp før de blei et halvt år, er ikke særlig fruktbart. Jeg har et par sterke belgiere som begynner å bli godt gamle nå, og de bærer ikke preg av infeksjoner. Men det beviser hverken det ene eller det andre.

Jeg har hatt problemer med infeksjoner, men de har neppe hatt med starterne å gjøre. (Stikkord: Misforståelse av effekten av grå starsan.) Hjemmebrygg er ofte infisert. det tar tid å virkelig innse hvor viktig hygiene er. Men det er ikke veldig vanlig i den store hopen av hjemmebryggere å sette startere. Jeg tviler på at startere som erfarne hjemmebryggere setter er noen stor kilde. Og om startere blir infisert, er det plenty av andre mulige kilder enn akkurat løs folie som kan ha vært årsak.

En halvkilo Fermolager W koster 699 hos Hopstore. Fire poser er 45 gram, som blir gjær for cirka 60 kroner.
Ja, men jeg vil ikke bruke ny gjær hver gang, så det gir ikke mening for meg å kjøpe sånne klosser. Det er ganske mange proffe bryggere som har uttalt seg om at gjæren jobber best når den har vært brukt noen ganger.

Kan vi sette strek her? Du har dine grunner for å gjøre det du gjør, og jeg har mine grunner for min praksis - som andre har for sin. Det viktige for meg i denne tråden er å få sagt noe om hvordan man går fram for å få til en god starter. Som du sier: god gjær er avgjørende. Og så må man gjerne mene at startere er for skumle til å satse på.

Sist redigert:
Kan vi sette strek her? Du har dine grunner for å gjøre det du gjør, og jeg har mine grunner for min praksis - som andre har for sin. Det viktige for meg i denne tråden er å få sagt noe om hvordan man går fram for å få til en god starter. Som du sier: god gjær er avgjørende. Og så må man gjerne mene at startere er for skumle til å satse på.
Klart det. Det var du som flytta innlegga hit. Jeg var i en argumentasjon mot å sette starter på en halv pakke tørrgjær. Man må få bruke sin ledige tid til hva man ønsker, naturligvis.

Jeg har rikelig med egenprodusert startervørter, så det er billig. Jeg gjenbrurker gjær i stor grad, og har små utgifter til gjær. De ville blitt temmelig høye om jeg ikke skulle basert meg på en kombinasjon av startere og gjenbruk. Så for meg er en pose gjær starten på mange brygg - som regel. Og å bruke to eller fire poser på det første i serien, gir ikke mening. I dag satte jeg brygg nr X på gjær som stammer fra én pose W-34/70, og det er rimelig uinteressant å bruke fire poser i stedet for én på starten på den serien.
Jeg leser så mye frem og tilbake om tørrgjæren og hvordan bruke den best. Jeg bestemmer meg for noe, ombestemmer meg, rebestemmer, avbestemmer, og ender opp i forvirrelse

Jeg skal om et par dager sette et brygg med Verdant IPA. Det er ikke mange timene siden jeg fant ut at det beste var å bare strø den tørt i, og ha en god dag. I går var planen at jeg skulle sette en starter på tørrgjæren, og lage den stor nok til å ta vare på en dæsj til neste gang.

Skal jeg sette en starter med overbygg må jeg gjøre det i kveld.
Skal jeg strø posen tørt i kan jeg sitte med beina høyt resten av kvelden.

Så - en starter av tørrgjær og dme som lagres noen måneder i kjøleskap til neste brygg fungerer? ikke?

Jeg leser så mye frem og tilbake om tørrgjæren og hvordan bruke den best. Jeg bestemmer meg for noe, ombestemmer meg, rebestemmer, avbestemmer, og ender opp i forvirrelse

Jeg skal om et par dager sette et brygg med Verdant IPA. Det er ikke mange timene siden jeg fant ut at det beste var å bare strø den tørt i, og ha en god dag. I går var planen at jeg skulle sette en starter på tørrgjæren, og lage den stor nok til å ta vare på en dæsj til neste gang.

Skal jeg sette en starter med overbygg må jeg gjøre det i kveld.
Skal jeg strø posen tørt i kan jeg sitte med beina høyt resten av kvelden.

Så - en starter av tørrgjær og dme som lagres noen måneder i kjøleskap til neste brygg fungerer? ikke?
hehe - godt formulert dilemma.

Jeg hadde lagt beina høyt:). Denne gjæren kan du topphøste, så du får utmerket gjær du kan spare på den måten.

Da tar jeg kveld for denne gang :)
Høsting står på læreplanen, men litt bak i køen enda
Topphøsting er mye enklere enn noe annen gjenbruk av gjær. Sop av toppen med noe reint og starsansprayet, få det på reint glass og i kjøleskapet, tapp gjerne en desiliter fra gjæringsbøtta/tanken til glasset med gjær.

Topphøsting er mye enklere enn noe annen gjenbruk av gjær. Sop av toppen med noe reint og starsansprayet, få det på reint glass og i kjøleskapet, tapp gjerne en desiliter fra gjæringsbøtta/tanken til glasset med gjær.
Jeg har på en måte gnidd det godt inn at jeg skal prøve å unngå å åpne noe lokk og slippe luft til mellom gjærpitching og tapping til glass. Noen tider er nok mer kritisk enn andre.
Jeg kan nok søke og lese meg frem til dette, men når temaet nå er fremme: Når i prosessen er tidspunktet for topphøsting best?

High krausen. Med Verdant tipper jeg 36-48 timer etter pitch ved 20C. Men alle forløp er mer eller mindre ulik.
Men det har kanskje noe å si hvilket brygg den høstet fra? Noen er kanskje bedre enn andre?
Jeg skal brygge en sweet stout med lblant annet laktose, røstet bygg, flaket bygg og flaket havre, for å nevne noe

Verdant lager krausen veldig sent i forløpet, så jeg har ikke turt å topphøste den. Jeg har derimot høsta fra bunnen etter fating og er nå på fjerde runden med samme pose gjær. Det har fungert bra for meg.
Jeg får en helvetes vaskejobb hver gang jeg har brukt Verdant. Forrige gang var ikke 35 liter headspace til 45 liter øl nok. Det er en av de mest aggressive gjærsortene som har vært her i huset. Det var 70 gram tørrgjær til 45 liter 1.070.

Jeg får en helvetes vaskejobb hver gang jeg har brukt Verdant. Forrige gang var ikke 35 liter headspace til 45 liter øl nok. Det er en av de mest aggressive gjærsortene som har vært her i huset. Det var 70 gram tørrgjær til 45 liter 1.070.
Joda, den lager mye skum, men da er den i min erfaring nesten ferdig med jobben. Jeg har stort sett brukt den på 1.045-1.050 vørter. Skjønner at det er litt margin altså, men jeg er livredd for oksygen :)

Men det har kanskje noe å si hvilket brygg den høstet fra? Noen er kanskje bedre enn andre?
Jeg skal brygge en sweet stout med lblant annet laktose, røstet bygg, flaket bygg og flaket havre, for å nevne noe
Styrken er vesentlig. Skal du bunnhøste, bør ikke ølet være for sterkt - ikke over OG 1.060, om vi skal høre på standardrådet. Topphøsting tru jeg du kan gjøre fra hva som helst.

Styrken er vesentlig. Skal du bunnhøste, bør ikke ølet være for sterkt - ikke over OG 1.060, om vi skal høre på standardrådet. Topphøsting tru jeg du kan gjøre fra hva som helst.
Styrken er ikke all verden her. Sikter mot en OG på 1,051 og å nå en abv på 5%

Det er endel andre usikkerhetsmomenter involvert, som no sparge, no chill, top up water rett etter kok, som gjør at det kanskje er litt chill likevel, så det er vel nærmest å anta jeg prøver høstingen senere. Men selvfølgelig - jeg kan enda ombestemme meg mange ganger enda ;)

Styrken er ikke all verden her. Sikter mot en OG på 1,051 og å nå en abv på 5%

Det er endel andre usikkerhetsmomenter involvert, som no sparge, no chill, top up water rett etter kok, som gjør at det kanskje er litt chill likevel, så det er vel nærmest å anta jeg prøver høstingen senere. Men selvfølgelig - jeg kan enda ombestemme meg mange ganger enda ;)
Kast aldri bort god gjær:)!!!!!!!

Tilbake
Topp