Tradisjonelle bryggere?

Vi er en gjeng som har tenkt til å reise rundt og besøke tradisjonelle norske bryggere neste vår. "Vi" er meg selv, en litauisk hjemmebrygger og øljournalisten Martin Thibault. Martin er kanskje best kjent for oppdagelsen av at litauiske bryggere har sin egen gjærart. Planen er å blogge og skrive om dette ymse steder.

Er det noen som kjenner noen tradisjonelle hjemmebryggere som kanskje kunne være interessert i et besøk? Med tradisjonelle bryggere mener jeg de som brygger maltøl/kornøl og lignende tradisjonelle øltyper, og ikke folk som brygger IPA og porter og denslags.

Vi har allerede kontaktet Morten Granås, men er på leting etter flere. Vi er spesielt interessert i folk i Voss og på Møre, men andre steder kan også være spennende. Alle som har egen familiegjær er spesielt interessante. Hvis de malter selv er det også interessant.

Alle tips mottas med takk!
 
Spennende!

Svigerfar brygger med noen kompiser i Eidfjord. Primus motor heter Leiv Anders Vambheim og er en fantastisk fyr. Han synes sikkert det er morsomt å bli kontaktet.


Simen.
 
simenkvaal skrev:
Svigerfar brygger med noen kompiser i Eidfjord. Primus motor heter Leiv Anders Vambheim og er en fantastisk fyr. Han synes sikkert det er morsomt å bli kontaktet.
Dette hørtes helt topp ut! :) Har du noe kontaktinformasjon enten til svigerfar eller til Vambheim? I så fall kan jeg ta kontakt med dem og finne ut av resten selv.

I mens har jeg funnet Smalahovetunet på Voss, som serverer tradisjonsøl, så det blir nok en tur innom der også. http://www.smalahovetunet.com/
 
Du bør reise til Stjørdal for å bivåne malting og brygging av Stjørdalsøl.. En gammel bryggetradisjon i Midt-Norge.
 
Far min driver på gamlemåten, til de grader vil jeg si. Han malter og gjenbruker gjær. Jeg som brygger på den moderne måten er nesten kastet ut av slekta:). Han kaller ferdig malt for "juksemalt" og kjøpe gjær er verre en å banne i kirka.
Han heter Ivar og du når han på: 911 22 826.
 
Tilbake
Topp