Hvor mye gjær?

TomS

 
Hei!
Skal brygge en Ægir Ipa, 25 liter. Har valgt å gå for US-05. Mr Malty anbefaler 1,5 pk. Lurer på om dette vil være nok i og med ølen skal tappes på flaske? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg stort sett har brukt T-58 som ettergjærer godt på flaske; gjør US-05 det samme?
 
TomS skrev:
Hei!
Skal brygge en Ægir IPA, 25 liter. Har valgt å gå for US-05. Mr Malty anbefaler 1,5 pk. Lurer på om dette vil være nok i og med ølen skal tappes på flaske? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg stort sett har brukt T-58 som ettergjærer godt på flaske; gjør US-05 det samme?

Har brukt US-05 en god del og har aldri hatt problemer med flaskekarboneringen.
 
TomS skrev:
Hei!
Skal brygge en Ægir IPA, 25 liter. Har valgt å gå for US-05. Mr Malty anbefaler 1,5 pk. Lurer på om dette vil være nok i og med ølen skal tappes på flaske? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg stort sett har brukt T-58 som ettergjærer godt på flaske; gjør US-05 det samme?

Bruker stort sett US-05 og er meget fornøyd med denhar brukt 1pk. på 25 liter. Sist brukte vi 1,5 pk.på 30 liter vørter og den gjæret så bra at det tøtt ut gjær fra vannlåsen i 24 timerett hekkans søl det ble,tror vi bare bruker en pk.i fremtiden
 
Kan vi vennligst roe ned vranglæren her? At du bruker 1,5 pk på 30 liter har nødvendigvis ikke noe med overpitch å gjøre.

Her er det mange faktorer som spiller inn. OG, oksygenering og headspace, blant annet. Man skal alltid beregne gjær ut i fra OG (SG, Plato, Brix eller hvordan du velger å se på det) på ølet ved endt brygging. Kan godt hende du skulle hatt tre pakker, eller en halv for den saks skyld.
 
borander skrev:
Kan vi vennligst roe ned vranglæren her? At du bruker 1,5 pk på 30 liter har nødvendigvis ikke noe med overpitch å gjøre.

Her er det mange faktorer som spiller inn. OG, oksygenering og headspace, blant annet. Man skal alltid beregne gjær ut i fra OG (SG, Plato, Brix eller hvordan du velger å se på det) på ølet ved endt brygging. Kan godt hende du skulle hatt tre pakker, eller en halv for den saks skyld.

Dersom jeg får til ønsket OG; 1.066, anbefaler Mr.Malty som sagt 1,5 pk tørrgjær. Det er sikkert riktig - men er dette tatt i betraktning at jeg også skal ettergjære/karbonere på flaske? Eller burde jeg "legge på litt for kjente" pga karboneringen?
 
Det vil alltid kommer med gjær når du tapper på flasker (med mindre du filtrerer med sterilfilter), plenty til karbonering. Så stol på kalkulatoren du, så går nok dette finfint! :)
 
glennrlie skrev:
Det vil alltid kommer med gjær når du tapper på flasker (med mindre du filtrerer med sterilfilter), plenty til karbonering. Så stol på kalkulatoren du, så går nok dette finfint! :)

Takk - da gjør jeg det. Litt surt å kaste bort en halv pakke med gjær, men det er tross alt ikke den store kostnaden.  :)
 
Nei, du trenger ikke legge til noe for flaskegjæring. Når det er sagt, så opererer jeg ikke med halve pakker. Sier malty 1.5 bruker jeg to og kan ikke si at jeg har opplevd det som negativt på noen måte. En halv pakke gjær går uansett i søpla om man ikke skal bruke den med en gang.
 
borander skrev:
Kan vi vennligst roe ned vranglæren her? At du bruker 1,5 pk på 30 liter har nødvendigvis ikke noe med overpitch å gjøre.

Her er det mange faktorer som spiller inn. OG, oksygenering og headspace, blant annet. Man skal alltid beregne gjær ut i fra OG (SG, Plato, Brix eller hvordan du velger å se på det) på ølet ved endt brygging. Kan godt hende du skulle hatt tre pakker, eller en halv for den saks skyld.

Det å brygge øl er ikke forbeholdt vitenskaps folk og du trenger ikke å være professor hellerdet holder lenge med erfaring og lærdom fra andre som gjør det samme holder lenge med ei bryggebok på norsk for å kommen i gang.

Det at vi har hatt en erfaring med noe og ønsker å dele den erfaringen med andre kan da ikke være vranglære.Du vet like godt som meg at disse gjær kalkulatorene(det trengs ikke data maskiner for å brygge)ikke er 100% men en meget god pekefinger.

Jeg har svart TomS etter beste evne og det jeg har lært etter 20 brygg. Angående brygget som gjæret over så hadde det en OG 70 de fleste brygg vi brygger har OG 50-70, gjæres 25 liter i hvert fat/donk,hus gjæren er US-05,vi har brygget kun ale.
 
Den store styrken med dette forumet har alltid vært ydmykheten, vennligheten og nysgjerrigheten. Foreslår at vi fortsetter med det.
Tror ikke det var noens mening å forkynne vranglære her.

Når det gjelder us-05 er det en knall gjær til bl.a. IPA og Blond Ales. Min erfaring er at det holder med en pakke til 25 liter og at den karbonerer fint på flaske.
 
Tilbake
Topp