Karbonering på fat...dårlig "futt"?

GAS

 
Prøver å poste denne under ølbrygging generelt også...

Hei!

Gjorde et søk her på forumet og kom over denne tråden. Sliter med det samme problemet selv. Det blir mer futt i flaskeølet kontra den jeg setter på fat og karbonerer med gass. Det er ikke noe problem med skumming, men savner den ekstra prikkingen av kullsyra på fatølet. Ser dere nevner noe med at det bør karboneres på høyere trykk og lav temperatur....

Hvilke trykk bruker dere, ved hvilken temperatur og hvor lenge?

Mine fat settes 1 døgn på kjølerom før jeg setter de med trykk. På kjølerommet har jeg rundt 4C +-1 grad. Jeg karbonerer med 1-1,2bar i 3-4 døgn. Noen som har noen innspill? Her er det snakk om 19,5L fat og de står på kjølerommet hele tiden under og etter karboneringen.
 
Spray litt starsan på koblingene for å se hvis alt er tett. Jeg karbonerer ved samme trykk og temperatur og det funker fint.
 
Fata er tette og jeg får kullsyre i ølet, men det er akkurat som om fatølet blir mye tammere enn flaskeølet...bobler mer og prikker mer på tunga av det ølet jeg har på flasker.
 
3-4 døgn var jo ikke allverdens, spesielt ikke om fatene står stille. Gi det en uke til eller eventuelt rist på fatet noen ganger om dagen i et par dager.
 
Akkuratt...da skal jeg prøve det. De står helt stille under karboneringen ja..skal gå ned og sette trykk på de igjen nå, men da trenger jeg kanskje ikke la det stå mer enn 2-3 dager nå da i og med at de allerede har stått 4 døgn? Kan jo ta en smaksprøve etter 2 døgn kanskje :)
 
Det kan være at du mister mye kullsyre når du tapper til glass. Prøv å sette ned serveringstrykket til f.eks 0,5 bar. Hvis det hjelper må du sannsynligvis ha lenger slange fra fat til kran, for å kunne la det stå med 1 bar + hele tiden.
Og du sier du skal gå å sette trykk på det igjen,- det er ikke nødvendig eller gunstig å koble fra gassen selv om fatet er ferdig karbonert. Det kan stå tilkoblet hele tiden for å opprettholde det kullsyrenivået du er ute etter.
 
Man lærer stadig noe nytt :) trodde jeg måtte koble fra etter at karboneringen var ferdig jeg hvis ikke ville det bli alt for mye kullsyre?.... Har ca1- 1,5m slange og kran med skumregulator så det er ikke noe problem.

Denne typen bare lenger: http://brygging.no/lagring-/-co2/corneliusfat-tappeslange-m/kulekoplinger-og-picnic-tappehane
Jeg har den samme, men jeg måtte opp i 4m slangelengde for å unngå for mye kullsyretap ved tappingen! ølet mitt står som regel med 1 bar ved 4c :)
 
så dersom man ikke øker trykket nevneverdig vil det ikke bli "for mye" kullsyre i ølet ved å la det stå tilkoblet på samme trykk? og om jeg kobler ifra når karboneringen er ferdig og det blir stående bare med "resttrykket" på fatet vil kullsyren avta med tiden igjen og må karboneres på nytt?

Har bare 3 brygg på samvittigheten så trenger masse råd :)
 
Jeg er helt "crazy" med karbonering.. neida. Men jeg setter på 3-3,5bar, tar av koblingen og setter den i kjølen (3-4 grader) i noen dager ...
Dersom det er for lite bobler etter min smak så gjør jeg det en gang til... Om det er fint så tapper jeg ned trykket til ca 0,7-0,8 bar (for meg er dette tappetrykk på det meste) Vet at det mange tabeller og slikt men ... dette fungere for meg :)
 
Ølet opptar Co2 atskillig raskere ved lavere temperaturer. Dersom du lar trykket stå påkoblet vil ølet innta et "equilibrum" (likevekt) på det trykket du har stilt inn etter en tid. Du vil da ikke få mer kullsyre i ølet uansett hvor lenge du venter. Hvis så må trykket økes ytterligere. Trykket de enkelte ølsortene skal (bør) ha finner du i flere tabeller på forumet. Dersom du rugger på fatet vil du høre at Co2 entrer fatet for så å blande seg inn i ølet. Er du utålmodig kan du karbonere et fat på et kvarter ved lav temperatur og kontinuerlig rulling.
 
Tilbake
Topp