The Yeast Bay Saison Blend II

Noen som har erfaring med denne gjæren, spesielt med tanke på gjæringsregime? Skal bruke den til neste brygg, men finner lite håndfast informasjon der ute. Noen som påpeker at den er veldig nøytral om de gjæres lavt, samtidig som det på hjemmesiden fraråder å gå for høyt, i fare for usmaker. De oppgir 20-26 grader som optimalt. http://www.theyeastbay.com/brewers-yeast-products/saison-blend-ii

Tenker på å lobbe på 19 grader, sette kjøleskapet til 20 grader og holde den der i ett døgn. Så ila de to neste dagene gradvis ta den opp til 26 grader. Dette på bakgrunn av Vestkasts episode om belgiske øl, hvor Gahr påpeker at høyeste gjæringstemperatur man ønsker bør være nådd innen slutten av stormgjæringen, samt samme karens artikkel om brygging av saison i medlemsseksjonen.
 
Vil du ha noe gjort, må du gjøra det sjæl! Blir brygging med denne i helga.

OG: 1.053

89 % pilsnermalt
8 % viennamalt
3 % surmalt

IBU 25
20 gram saaz på 10 min

Meske 63 grader. Tenker å kjøre overnevnte gjæringsregime. Kommer tilbake med smaksnotater/erfaringer. I følge internett skal dette være en ganske så spennende gjær.
 
Med Saison Gjær pleier jeg å pitche på 19 grader å la fri-stige i rom temp. kommer da ofte på en 23-25 grader. Mye av smakene utvikles tidlig så i mitt hode ønsker jeg å oppnå optimal temp relativt hurtig.
På WLP 565 bruker jeg også varmeplate, å tar den opp til ca 30 grader.
 
Med Saison Gjær pleier jeg å pitche på 19 grader å la fri-stige i rom temp. kommer da ofte på en 23-25 grader. Mye av smakene utvikles tidlig så i mitt hode ønsker jeg å oppnå optimal temp relativt hurtig.
På WLP 565 bruker jeg også varmeplate, å tar den opp til ca 30 grader.
Hvor mye stiger den ila det første døgnet? Er litt redd for usmaker ved å bare la den peise på fra starten av. Men mulig at det er uberettiget bekymring.
 
Er det da en god idé å sette stc på 20* og koble ut kjølingen? Så vil den kun varme om temp skulle gå under 20*, men ikke kjøle for å tvinge den ned..

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Lobbet gjær på 18 grader og gjæret den på 20 grader i ca ett døgn. Lar den over ett døgn stige til 22 grader, og kjører så gradvis opp til 26 grader over de neste 12 timene.

Har fått en touch av fusel i bakgrunnen på denne, noe som dessverre stikker seg noe vondt ut, i en såpass lys og enkel øl. Slår inn etter 1,5 sekund. Stikker også i nesen når jeg lukter. Lukter ikke neglelakkfjerner, men definitivt (høyere) alkoholer. Frykter at det var siste ramping opp til 26 grader som ble for voldsom. Fader også!

Smak forøvrig: Veldig mild! Ingen fenoler, og kun svake, men delikate estere. Litt syrlig/tart, preg av sitron og jord. Vanskelig å si noe noe aroma, da fusel dekker over. Egentlig litt skuffet over denne, ble litt kjedelig.
 
Karbonerte halvparten av batchen i varmeskapet, 1 uke på 23 og en uke på 30 grader. Resten ble satt i romtemp. Smakte nå i dag en fra siste halvdel, og den var helt uten alkoholstikk!:D Dette etter at jeg hadde bestemt meg for å helle ut hele dritten. Surt å ha ødelagt en halv batch med for varm karbonering, men deilig at den andre halvdelen er ok. Til og med god! Stusser på at det ble slik, hat karbonert likt før, uten å oppleve usmaker. Til og med lyse øl.

Skuffelsen over manglende fenoler står fortsatt. Men dette er et veldig delikat øl med subtile estere av jorda og sitron som er lett å like. Kjenner lite til de 6 %.
 
Tilbake
Topp