Karbonering på Fat

Hei.

Er ny i gamet og har satt 2 batcher til gjæring.. Problemet er at jeg planla at jeg skulle sette den ene batchen på fat 1 uke før den andre var ferdig, men det viste seg at Pilsner batchen trengte noe mer gjæring og det ser ut som batchene er ferdig ca samtidig... Hvordan går det og karbonere 2 fat samtidig med 1 gass tank uten 2 utganger...???

Kan jeg trykksette Pilseneren med 1 bar (riste og fylle den på ny) og sette den i kjøleskapet og gjøre det samme med IPA?? eller må fatene stå tilkoblet gasstanken hele veien i starten??

By the way: Pilsner skal jo settes kjølig på fat med ca 1 bars trykk lenge, men hva anbefaler dere med IPA? Kjølig med en gang eller temperert noen dager så kjølig??

Som sagt nybegynner :)
 
Du kan fint sette begge i kjøleskapet når de er tappet på fat. Hvis du bare har en co2-tilkobling kan du trykksette det ene fatet og la gassen være tilkoblet det andre fatet. Så bytter du dagen etter. Flytt gasstilkoblingen mellom de to fatene daglig, slik at begge fat har godt trykk til enhver tid. Jeg har gjort dette delv, og ølet var fint karbonert etter en uke.

Edit: IPA trenger forresten ikke lagring, så den kan du ha på serveringstemperatur umiddelbart, hvis du har mulighet til det.
 
Da gjør jeg det :) takker..

Er vell litt ymse hva serveringstemperatur på IPA skal være, noen liker den kald mens mangen nyter den på rundt 10 grader, for min del synes jeg den er best kald så da blir det i kjøleskap på 4 grader sammen med pilsneren
 
Det hersker stor forvirring om karbonering på fat i mitt hode.
Etter å ha produsert 19 liter skum/krem etter at fatet hadde stått for varm underb for høyt trykk , har jeg forsøkt finne ut av det mest grunnleggende - uten å lykkes , så: hvor høyt trykk bør det være for ett fullt fat, hvor lenge og under hvilken temperatur ? Er det forskjell på de ulike øltypene - pils , stout , IPA ...? Skal CO2 kobles fra når karboneringen er ferdig ?
 
Bruk denne
http://www.kegerators.com/carbonation-table.php
Jo varmere øl jo lenger tid tar det og du trenger høyere trykk..
På 4 grader så skulle det ta 1-2 uker..

Du kan koble co2 vekk når du er ferdig men du kan og la den stå med co2 tilkoblet,men har du litt for høyt trykk i forhold til temp. så blir det overkarbonert..
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp