NM 2024 - den store diskusjonstråden

Mye typedefinisjoner som burde vært klargjort der, men i korte trekk:
  • "Moderne" betyr med tydelig innslag av humle, uten å nå helt opp til "amerikansk"
  • Havrestout noe mer røstet enn porter
Etter min mening bør stout- og portertypene være ganske klare kandidater for fornying, for de er ikke presise nok.
Tenker du på å endre typeinndeling, eller bare beskrivelsene?

For meg er porter/stout-feltet en underlig jungel. Det er liksom en haug av veldig mørke overgjæra øl som kan være mer eller mindre søte, mer eller mindre røsta, mer eller mindre sterke og mer eller mindre humleprega, men jeg er totalt ute av stand til å se klare grenser.

Alt er porter hvis du ser lenge nok ... eller kanskje stout:)?
 
Tenker du på å endre typeinndeling, eller bare beskrivelsene?
Dette blir vel feil tråd, men begge.

Definisjonene må åpenbart oppdateres. Beskrivelsene er av den gammeldagse typen. Korte og upresise, og egentlig mest noen hint til de som allerede kjenner øltypene godt. Eksempelølene er også lite oppdatert. Dette er det jo en jobb i gang på, så det er mest et spørsmål om at nok folk tar seg tid for å komme gjennom.

Strukturen er heller ikke god. Jeg liker veldig godt måten skillet mellom porter og stout er definert, men det er andre rariteter. Et eksempel er vel skillet mellom havrestout og porter, men jeg er også veldig usikker på om milk stout og havrestout egentlig skal være med. Jeg ønsker meg også en imperial porter, for de rundere og mildere imperial-ene.
 
Et kort referat fra Budsjettmøte
 

Vedlegg

  • NM-Kom Møtereferat 2024-01-29 - budsjett.pdf
    163,4 KB · Sett: 29
Årets hjemmebrygger vil i år som i 2020 få tilbud om å brygge et øl kommersielt hos Haandbryggeriet. Vi setter umåtelig stor pris på at Haandbryggeriet på nytt vil ta oss i mot.
Som tidligere er lovnaden til hjemmebryggeren kun at de skal få brygge ett brygg kommersielt, og ikke nødvendigvis det eksakte ølet de vinner med. Dette for å unngå øl det er vanskelige å reprodusere og/eller selge. Så er det naturligvis bryggeriet som legger føringene for gjennomføringen, i dialog med den aktuelle hjemmebryggeren.

... men NM er ikke bare NM.
1. og 2. plass i NM er også automatisk videresendt til Nordisk Mesterskap. Dette er et nytt konsept som avløser Skandinavisk som sist ble avholdt i 2018. I Nordisk deltar foruten Norge også Sverige, Danmark, Finland og Island. Disse to bryggerne blir sendt på Norbryggs regning til Rogalands Ølfestival (RØL) hvor årets Nordisk vil bli avholdt.

.. og ikke nok med det ..
Det jobbes iherdig i den Nordiske komiteen for at Vinneren av Nordisk vil få brygge sammen med et internasjonalt bryggeri. Vi håper dette går i boks (eller flaske :) )

1707764051456.png
 
Sist redigert:
Nå som det snart nærmer seg innsending, hvor mange flasker får man plass til i de ulike norgespakkene? @Finn Berger vet vel dette best? Mener det var fem flasker i den minste og 10-12 i den andre?
 
Den minste (Norgespakke Liten) har begrenset sporing og leveres i en pose på postkassa til @Finn Berger. Den er ikke anbefalt for NM-øl.
Tre grunner til å unngå små pakker:
  • Når postbudet prøver å skvise den ned i kassa, moses annen post som kan ligge der
  • Er det 20 blå, risikerer du at ølet ditt fryser
  • Hvis postbudet finner at den ikke får plass, tas den med tilbake, og det oppstår forsinkelse. Da kan det bli stress og krøll, særlig helt mot slutten.
 
Nå som det snart nærmer seg innsending, hvor mange flasker får man plass til i de ulike norgespakkene? @Finn Berger vet vel dette best? Mener det var fem flasker i den minste og 10-12 i den andre?
Finn Berger er den som veit minst om det, sida han ikke trenger å sende flasker til NM:). Det jeg veit mye om, er hvordan folk kan gå fram for å gjøre det vanskeligst mulig å få pakka ut ølet deres :p
 
Hei
Nå er det faktisk bare en dag igjen til påmeldingen til NM24 starter.
Vi har laget mye god info til dere på hovedsiden vår norbrygg.no - under [ Alt om NM 2024 ]
Dersom du ikke tidligere har deltatt i NM, eller du har venner (medlem eller ikke) som ikke har deltatt, les eller send denne lenken :cool:
... tenk ... du kan både få brygge ditt øl hos Haandbryggeriet, og tro hva som kan skje om du vinner Nordisk... ?

Her følger også siste referat fra NM komiteen... for dem som leser slikt

Vi i NM komiteen ønsker dere all lykke i konkurransen. Måtte alle vinne :cool:
 

Vedlegg

  • NM-Kom Møtereferat 2024-02-05.pdf
    195,7 KB · Sett: 22
Det er jeg ganske sikker på, men det er vel ikke satt noen dato ennå?

Forøvrig er det alltid hyggelig om folk stikker innom her på Lunner med flaskene:). Randsfjordlinna 340.
Hadde tenkt å sende deg en mld for å spørre om vi kunne levere hos deg i år også, men nå trenger jeg jo ikke å gjøre det. Tar kontakt etterhvert for å høre når det passer best for deg :) :beercheers:
 
Tilbake
Topp