roedskjegg78
Norbrygg-medlem
Blir nok til detHvorfor sende den inn hvis den ikke er typeriktig. Lite sannsynlig at den vil gjøre det godt da
Kos deg med den selv og send inn no annet i stede
Blir nok til detHvorfor sende den inn hvis den ikke er typeriktig. Lite sannsynlig at den vil gjøre det godt da
Kos deg med den selv og send inn no annet i stede
It will, but dates aren't fixed yet. But as the last date you can deliver beer to the post is March 6nd, it will be close to that, I think.Hello everyone,
I would like to know if it will be also possible to deliver beer to Oslo this year? If yes, around the upcoming deadline for beer delivery, I will be driving from Sandefjord to Oslo with my beer, if anyone on this route would like me to take beer, I would be happy to do it
Mulig jeg ikke har lest beskrivelsene godt nok. Jeg skjønner det når det blir forklart. Men generelt, så mener jeg det er viktig å være tydelig i beskrivelsene på bedømmingene. Både for den som får ølet sitt bedømt, men også for andre som ikke har noe forhold til ølet som blir bedømt. Mulig jeg er blant de få som leser andre sine vurderinger på øl, men for meg er dette en viktig del av research. Både for å se hva som vektlegges ifht stilene og for å tenke gjennom oppskrifter på øl som skal sendes inn i fremtidige NM. Så i bunn og grunn er dette kun et ønske fra min side om tydelighet i bedømmingen for andre å lese/forstå hva som menes med de ulike ordene.
Kommunikasjon er vanskelig. En grunnregel er å tilpasse det man sier/skriver til målgruppa. Og når målgruppa er hjemmebryggere i sin allminnelighet, er det nok grenser for hvor mye kunnskap om det som ligger innafor øldømming man kan forvente.Det jeg mener er kanskje flisespikkeri, men ved å skrive kun ordet snerp skjønte jeg ikke hvordan det skulle tolkes. Poenget mitt er at vurderingene som skrives må være tydelige. Hadde det stått f.eks. «Snerpende smak» eller «snerpende munnfølelse» hadde det vært mye enklere å skjønne hva som var ment. Hvertfall for min del..
Ja, jo... Samtidig så er jo munnfølelse og smak på forskjellige steder i skjemaet. Så dersom det står:Det jeg mener er kanskje flisespikkeri, men ved å skrive kun ordet snerp skjønte jeg ikke hvordan det skulle tolkes. Poenget mitt er at vurderingene som skrives må være tydelige. Hadde det stått f.eks. «Snerpende smak» eller «snerpende munnfølelse» hadde det vært mye enklere å skjønne hva som var ment. Hvertfall for min del..
Jeg er jo helt enig i det prinsipielle om at man skal utdype så mye det er tid til slik at tilbakemeldingen (og bedømmingen) blir god og konstruktiv. Her vil det sikkert alltid være meninger og forbedringsmuligheter (dømming er tross alt et ganske intensivt arbeid, der man ikke kan være 100% hvert eneste sekund). Men akkurat i dette tilfellet, så mener jeg at snerp stort sett kun oppstår ett sted, og det er i munnen. Snerp er også såpass mye i bruk at de fleste vil forstå (eller kunne tilegne seg kunnskap om) dette som den fysiske tørre følelsen i munnen (å snøre seg, trekke seg sammen) når tanniner eller tilsvarende forbindelser reagerer med munnslimhinnene. Så dette var kanskje egentlig tydelig nok?Ja, jo... Samtidig så er jo munnfølelse og smak på forskjellige steder i skjemaet. Så dersom det står:
Munnfølelse:
Snerpende munnfølelse
I stedet for
Munnfølelse:
Snerpende
Så synes ikke det nederste eksempelet er spesielt mye mindre tydelig.
Disse er da likelydende med det som ligger her sant?Typedefinisjonene er trykket og vil bli fordelt mellom dømmestedene. Sendes ut sammen med øl til innledende runder.
De dømmestedene som har gamle definisjoner og dommer- / flightskjema liggende, kan kaste disse
Vis vedlegget 65984
JeppDisse er da likelydende med det som ligger her sant?
Definisjon av øltyper - Norbrygg
Norbryggs typedefinisjoner Utgave 2024-06-13 Utskriftsvennlig versjon (pdf) 1 Lys lager 1A Internasjonal lager 1B Tsjekkisk pilsner 1C Tysk pilsner 1D Münchener Helles 1E Norsk pilsner butikk-klasse 2 Mørk lager 2A Wiener 2B Märzen 2C Münchener Dunkel 2D Mørk tsjekkisk lager 2E Schwarzbier 2F...norbrygg.no
Typedefinisjonene er trykket og vil bli fordelt mellom dømmestedene. Sendes ut sammen med øl til innledende runder.
De dømmestedene som har gamle definisjoner og dommer- / flightskjema liggende, kan kaste disse
Vis vedlegget 65984
Synes det jobbes godt nå.Dommerinstruksen er grundig og omfattende. Dom.Kom. har laget et kort resymé som skal gjennomgås (høytlesing) før hver dømming (dag).
Dette er ett av flere grep de og NM-komiteen gjør for å for forbedre tilbakemeldingene til bryggerne.
Les den her
Er høytlesing av URLer veldig praktisk?Dommerinstruksen er grundig og omfattende. Dom.Kom. har laget et kort resymé som skal gjennomgås (høytlesing) før hver dømming (dag).
Dette er ett av flere grep de og NM-komiteen gjør for å for forbedre tilbakemeldingene til bryggerne.
Les den her
Syntes den var bra - jegEr høytlesing av URLer veldig praktisk?
(Sagt på en annen måte: Jeg synes fortsatt det er for mye detaljer her til å være en kort påminnelse egnet for høytlesing.)
Mye typedefinisjoner som burde vært klargjort der, men i korte trekk:Hvordan skiller dere egentlig havrestout, porter, og 8E Moderne porter og stout?
Eller blir det mer eller mindre det samme @gustavf ? ;-)