NM 2024 - den store diskusjonstråden

Det er en meningsløs kommentar som ikke burde forekomme.
Helt enig!
Grunnen til at jeg nevner tilbakemeldinger på dommerskjema fra NM. Er i all hovedsak, at jeg håper at dommerne prøver (så godt det lar seg gjøre) å gi beskrivelser som vi skjønner. Derfor mener jeg ord som f.eks «snerp» er dårlig beskrivelse.
 
Tenker du at snerp er en dårlig beskrivelse fordi du ikke skjønner hva som menes, at det er upresist eller noe annet?

(Jeg bruker jevnlig snerp som beskrivelse når jeg opplever det, men om det ikke forstås hva jeg mener med det så er det et problem som burde fikses.)
 
Mulig jeg ikke har lest beskrivelsene godt nok. Jeg skjønner det når det blir forklart. Men generelt, så mener jeg det er viktig å være tydelig i beskrivelsene på bedømmingene. Både for den som får ølet sitt bedømt, men også for andre som ikke har noe forhold til ølet som blir bedømt. Mulig jeg er blant de få som leser andre sine vurderinger på øl, men for meg er dette en viktig del av research. Både for å se hva som vektlegges ifht stilene og for å tenke gjennom oppskrifter på øl som skal sendes inn i fremtidige NM. Så i bunn og grunn er dette kun et ønske fra min side om tydelighet i bedømmingen for andre å lese/forstå hva som menes med de ulike ordene.
 
Mulig jeg ikke har lest beskrivelsene godt nok. Jeg skjønner det når det blir forklart. Men generelt, så mener jeg det er viktig å være tydelig i beskrivelsene på bedømmingene. Både for den som får ølet sitt bedømt, men også for andre som ikke har noe forhold til ølet som blir bedømt. Mulig jeg er blant de få som leser andre sine vurderinger på øl, men for meg er dette en viktig del av research. Både for å se hva som vektlegges ifht stilene og for å tenke gjennom oppskrifter på øl som skal sendes inn i fremtidige NM. Så i bunn og grunn er dette kun et ønske fra min side om tydelighet i bedømmingen for andre å lese/forstå hva som menes med de ulike ordene.
Skal du gå litt grundig inn i det, kan det være nyttig å lese gjennom dette: https://norbrygg.no/wp-content/uploads/Dommerinstruks-2022-02-23.pdf

Det er ikke uten videre så lett å finne dette stoffet, så kanskje hadde det vært en ide å lenke til det i infoen om konkurranser?
 
Lurer på å sende inn en roggenbier om den blir bra nok... Hvilken klasse skal denne evt. sendes inn i? Eller er det en "ukurant" stil?
 
Lurer på å sende inn en roggenbier om den blir bra nok... Hvilken klasse skal denne evt. sendes inn i? Eller er det en "ukurant" stil?
Du må nesten smake og vurdere opp mot definisjonene. Nærmest Saison? De få jeg har smakt tror jeg er for ukurante.

Evt weissbier med 13 tillegg rug?
 
Så kun ensfargede oxykorker uten dekor?
Nå har vel testing vist at oxycaps har lite for seg, så det er ikke noe poeng i å streve for å få tak i ensfarga. Men har du flasker som er korka med oxycaps, skjønner jeg jo at det er greit å vite at de er tillatt - hvis de altså er ensfarga.
 
Ukurant, det er ingen tilgjengelige eksempeløl. Vanskelig å finne der den kommer fra også. Dessverre.
Nærmeste er 7B dunkelweizen.
Kan være det bare er å drikke og kose seg med sammen med ølnerdevenner. Får sende inn meir "standard" øl. Hadde vore arti å fått tilbakemeldinger på den...
 
Kan være det bare er å drikke og kose seg med sammen med ølnerdevenner. Får sende inn meir "standard" øl. Hadde vore arti å fått tilbakemeldinger på den...
Som Norbrygg-medlem kan du jo alltids sende inn til vurdering utenfor konkurranse. Selv om utgangspunktet også da er Norbryggs typedefinisjoner, er det jo enklere å presisere at det er andre forutsetninger.
 
Kan være det bare er å drikke og kose seg med sammen med ølnerdevenner. Får sende inn meir "standard" øl. Hadde vore arti å fått tilbakemeldinger på den...
Du kunne jo sende den inn som en dunkelweizen. I prinsippet er det mer eller mindre det samme, bare at noe eller alt av hveten er bytta ut med rug. Jfr. karakteristikken til BJCP: A dunkelweizen made with rye rather than wheat, but with a greater body and light finishing hops.

Jeg har brygga en litt mørk vanlig weissbier med en god del rug, og den blei ikke helt utafor slik jeg opplevde den. Jeg syntes dessuten den var god:).
 
Hvorfor sende den inn hvis den ikke er typeriktig. Lite sannsynlig at den vil gjøre det godt da
Kos deg med den selv og send inn no annet i stede
 
Tilbake
Topp