NM 2024 - den store diskusjonstråden

Hi!
I have this thought, of course these are not my grudges or anything negative towards the organizers. I have some concerns about the quality of the beers that the winners will be sent after the results are announced, which will compete for the title of Brewer of the Year and in the Scandinavian Championship. I mean light beers, ales, let's say you don't have to worry so much about lagers and strong beers. Actually, now we have to send ready-made beers, in two or three months, until the most important awards are decided, they will not be fresh, they will not be of the highest quality, as an example, my New England-style beer won the Polish Championship last year, but over time it began to lose quality and after two months I certainly wouldn't win a competition with such a beer. Maybe there is a chance to brew at least ale-style beers again after the results, because if we want to kick the asses of other Scandinavian countries, we should only use the highest quality beers
 
The delay between brewing and judging will always be a challenge for a judged competition, and is basically something you as a participant have to live with or find ways to compensate for.

It is not explicitly mentioned in the rules, but it has previously been said that you are allowed to rebrew your beer if you win your class and qualify for "Årets Hjemmebrygger". There is, of course, a risk that your new batch will not be as good as the winning batch, but you have the option.

Managing the logistics of brewing and understanding the timeline of the competition is certainly more important for hop forward beers than some other styles, but is a vital part of the competition. I have tasted my fair share of old beers when judging, and that is not only something that NEIPA brewers struggle with.

I know some will disagree, but I will also claim that a well brewed example of any beer style should have a shelf life of 3 months. If you IPA or NEIPA is already at it's peak when the competition is announced it will propably suffer in the judging, but a freshly brewed beer, bottled or canned in a good way and judged within 6 to 8 weeks should really not be too negatively impacted.
 
Maybe there is a chance to brew at least ale-style beers again after the results, because if we want to kick the asses of other Scandinavian countries, we should only use the highest quality beers
For Skandinavisk, rebrewing is explicitly permitted. For Norway, it's less of a concern, but for some of the other countries, they'd be looking at a beer which would be 6-12 months old due to when they had their competition.
 
Hvis man tenker man kanskje har meldt på et øl i feil klasse, kan man da bare melde på på nytt?
Og hva skjer med evt. tidligere påmeld
 
Hvis man tenker man kanskje har meldt på et øl i feil klasse, kan man da bare melde på på nytt?
Og hva skjer med evt. tidligere påmeld
Meld på på nytt, og la være å levere inn den opprinnelige påmeldte, som da automatisk vil bli diskvalifisert.
 
Jeg har tenkt at dersom jeg er usikker på hvilken type et øl passer best i, kan jeg sende det inn i flere - i praksis gjerne bare to. Men når jeg går til konkurransereglene, finner jeg dette:

§7 Det er ikke tillatt å sende inn ett og samme brygg som flere ulike bidrag i én og samme konkurranse.

Den skulle i og for seg være klar nok, men jeg tenker at hensikten har vært å forby innsending av flere eksemplarer av samme øl til bedømming innfor samme type - hvilket ville være en form for "testing" av dommerne som jeg er helt med på at de bør spares for.

Jeg kan ikke se at det å f.eks. sende inn en pils til bedømming både som norsk pils og som internasjonal lager bryter med "ånden" i paragrafen - om jeg har forstått den riktig - sjøl om den nok bryter med ordlyden.
 
Jeg har tenkt at dersom jeg er usikker på hvilken type et øl passer best i, kan jeg sende det inn i flere - i praksis gjerne bare to. Men når jeg går til konkurransereglene, finner jeg dette:

§7 Det er ikke tillatt å sende inn ett og samme brygg som flere ulike bidrag i én og samme konkurranse.

Den skulle i og for seg være klar nok, men jeg tenker at hensikten har vært å forby innsending av flere eksemplarer av samme øl til bedømming innfor samme type - hvilket ville være en form for "testing" av dommerne som jeg er helt med på at de bør spares for.

Jeg kan ikke se at det å f.eks. sende inn en pils til bedømming både som norsk pils og som internasjonal lager bryter med "ånden" i paragrafen - om jeg har forstått den riktig - sjøl om den nok bryter med ordlyden.
Jeg har alltid tolket det i tråd med det som står i reglene, at det nettopp ikke er lov å sende inn samme brygg til flere underklasser.

Så der tolker vi nok "ånden" i reglene forskjellig.

En av de viktigste vurderingene er å sørge for å melde på bidraget i riktig klasse. Derfor har det aldri falt meg inn å sende inn samme brygg til for eksempel internasjonal lager og tysk pils, for å velge to ikke helt tilfeldige klasser. :)
 
Jeg har alltid tolket det i tråd med det som står i reglene, at det nettopp ikke er lov å sende inn samme brygg til flere underklasser.

Så der tolker vi nok "ånden" i reglene forskjellig.

En av de viktigste vurderingene er å sørge for å melde på bidraget i riktig klasse. Derfor har det aldri falt meg inn å sende inn samme brygg til for eksempel internasjonal lager og tysk pils, for å velge to ikke helt tilfeldige klasser. :)
Ut fra podcaster har jeg intrykk av at det er greit å gjøre det der i USA. Og jeg mener jeg faktisk har fått det å gjøre det som et råd fra en dommer, så det var grunnen til at jeg posta spørsmålet. Paragrafen er i og for seg klar nok, så jeg lover dyrt og hellig å ikke gjøre det:) - men jeg er nok usikker på hensikten bak den.
 
1000021060.jpgDa er årets NM-øl pakket og klar til sending på mandag. To bleier per flaske og inn i en plastpose. Så oppi en norgespakke sammen med noen gamle aviser med uløste kryssord. Dette er null stress og en liten pris å betale om man går helt til topps!
 
Vis vedlegget 66382Da er årets NM-øl pakket og klar til sending på mandag. To bleier per flaske og inn i en plastpose. Så oppi en norgespakke sammen med noen gamle aviser med uløste kryssord. Dette er null stress og en liten pris å betale om man går helt til topps!
Her holder vi oss til Rolf Hansens kryssord. Hvis det er noen av hans, får jeg pakke opp litt ekstra forsiktig.
 
Tilbake
Topp