Oksygen i headspace

loebrygg

Norbrygg-medlem
Hvis ikke jeg har regnet helt feil får jeg 8 mg/L O2, eller 16 mg/L oppløst oksygen i en halvliter med "normal" fylling hvis alt skulle løse seg opp
Målte dette. Fyller man flaska halvveis opp flaskehalsen er det 10 -15 ml igjen

Fin hvis noen andre med litt grunnleggende kjemi også kunne se over

((0,015/24*32)*0,2)/0,5

((0,015 L / 24 L * 32 g/mol) * (20%/100%)) / 0,5 L = 0,008 g O2
 
Kjapp kjemihoderegning. Molart gassvolum ved standard trykk og temperatur, 22 liter, et millimol blir da 22ml, du har ca 2/3 av det.
O2 har en molmasse på 32g, så her er det ca 2/3 av 32mg, skulle bli ca 20mg., så ca 40mg/l om det er en halvlitersflaske og alt går i løsning - det vil det jo ikke siden noe O2 vil forbli i headspace.
 
24 L i romtemp så vidt jeg husker. Sjekket dette, 0,25 g/L O2 i luft
22.4L ved STP, værre at jeg glemte partilaltrykket, så det ble en faktor 5 feil... Så får jeg samme tall som deg.

Men, må ta hensyn til Henrys lov https://www.mn.uio.no/ibv/tjenester/kunnskap/plantefys/leksikon/l/loselighet-av-gasser-i-veske.html Fra regneeksempel for løselighet av O2 i vann er at vann i likevekt med atmosfæren vil ha konsentrasjon av O2 på 276 microMol/liter. Dette vil være bestemmende i første omgang for hvor mye O2 det blir i ølet, det vil si 276 * 32 / 1000000 g/liter = 8.8 mg/liter, men i og med at det bare er ca 8 gram O2 å ta av, ville det halvere partialtrykket av O2 i headspace, så så mye vil ikke løse seg opp - umiddelbart. Dersom det er prosesser i ølet som spiser opp O2, vil det minke konsentrasjonen i ølet og dermed vil mer fra headspace gå i løsning.Så tallet på ca 8 gram er mengden O2 som er tilgjengelig for å gjøre ugang i ølet. (tallene her er fra løselighet i vann, hvor stor forskjell det gjør med øl er jo da neste gode spørsmål...)
 
Dersom det er prosesser i ølet som spiser opp O2, vil det minke konsentrasjonen i ølet og dermed vil mer fra headspace gå i løsning.Så tallet på ca 8 gram er mengden O2 som er tilgjengelig for å gjøre ugang i ølet. (tallene her er fra løselighet i vann, hvor stor forskjell det gjør med øl er jo da neste gode spørsmål...)

Enig i det. Var mer satt opp som et worst case scenario, hvor mye oksygen som er tilgjengelig
 
Ofte interessant å gjøre sånne beregninger.
Jeg skal ikke late som om jeg skjønte noe særlig av dette. Men noe jeg har lest, er at om du fyller normalt, vil 30% av oksygenet i frirommet i halsen på flaska tas opp ganske raskt, mens de resterende 70% blir dere oppe, og vil kunne gjør skade over tid. Poenget er at det som umiddelbart siver inn, vil gjæren, som jo jobber som bare det med å karbonere ølet, kjapt ta seg av. Men så går den til ro - og etter hvert dør vel de aller fleste cellene - og da kan oksygenet gjøre skade.

Men hvor mye som skal til for å være et alvorlig problem i hjemmebryggersammenheng, er jo interessant. Vi kan uansett aldri nå de lave målene for oppløst oksygen som bryggeriene har.
 
Tilbake
Topp