Fermaid O

@Finn Berger og @Kloakk, bruker dere annen gjærnæring i tillegg til Fermaid O, eller kun det ved hhv. ca. 1/3 ut i gjæringen og ved gjæringsstart og ca. 1/3 ut i gjæringen?
Jeg bruker også 2 gram wyeast gjærnæring ved begge tilsettingen, så lenge jeg har der for hånden, har gått greit uten wyeast de gangene jeg har vært tom :)
 
Etter all PR @Kloakk har gitt Fermaid O har jeg også investert i det, i tillegg til standard wyeast gjærnæring. Hva blir det neste, Fermaid K ??

Hva gir det forresten? Noen vi ennå ikke vet vi trenger kanskje..
 
@Finn Berger og @Kloakk, bruker dere annen gjærnæring i tillegg til Fermaid O, eller kun det ved hhv. ca. 1/3 ut i gjæringen og ved gjæringsstart og ca. 1/3 ut i gjæringen?
Det varierer litt med hva slags gjær jeg pitcher, men jeg tilsetter alltid noe i startere, enten det er en vanlig starter eller en vitaliseringsstarter (type SNS). Bruker jeg Fermaid O tilsetter jeg litt sink i tillegg - men jeg bruker også Wyeast, som har sink. Jeg har Cervomyces, også - men den har jeg ikke brukt på ei stund nå.

Og siden jeg tilsetter i starter, ville det i alle fall blitt overkill å tilsette ved pitching i tillegg.
 
Hvor fort de ulike aminosyrene tas opp, er ikke så viktig. Dels er det snakk om at noen typer er viktigere enn andre - og det er en haug helt uviktige som tas opp veldig fort. (De er uviktige fordi gjæren like gjerne kan produsere dem sjøl.) Fermaid O har alle de viktige, og de er mer tilgjengelige for gjæren - sjøl om de tas opp langsommere - slik de forekommer i Fermaid O, som er reint organisk (gjærekstrakt), enn i inorganisk FAN (f.eks. DAP, diammoniumfosfat). Det betyr at det trengs mindre Fermaid O enn av gjærnæringer basert på inorganisk FAN. (Trur det vanlige er ei blanding av organisk og inorganisk FAN).

Fra dataarket til Fermaid O:
Highly bio- available amino acids and peptides. The speed and uptake of most amino acids is slower compared to NH4
+ salts. It is postulated that these amino acids are stored within the cell and used later in fermentation, hence reducing the
tailing off of fermentation rate at the end of fermentation.
( https://catalogapp.lallemandwine.co.../a8838776839e50b324e64592ba968550584be9a9.pdf )

Jeg trur det siste der kan være årsaken til at de brygga der jeg har brukt Fermaid O nå, har blitt reinere.

(Hvis det innimellom skulle høres ut som om jeg snakker om noe jeg har greie på, så er det bare en effekt av at jeg gulper opp resultatet av litt hastig djupdykking i Principles of Brewing Science av George Fix - stort sett s.23-29. Jeg har jo ikke peiling, egentlig:)!)
 
Ville dere kokt Fermaid O før tilsetning i gjæringskaret?
Jeg gjør det ikke, og det har gått bra. Koker opp litt vann og lar det kjølne litt før jeg tilsetter Fermaid O.

Grunnen er at jeg innbiller meg at det er proteiner som ikke skal koke i gjærnæringa. Jeg har i alle fall sett det som argument mot å tilsette gjær til kok for at det skal funke som gjærnæring. Men dette er jeg ikke på noen måte sikker på. Cervomyces, som vel også består av døde celler, kan jo kokes, i følge produsenten.

Produsenten av Fermaid O sier ikke noe om at det skal kokes.
 
Jeg koker opp vann i vannkokeren, tilsetter 1dl i en labflaske og tilsetter Fermaid O, lar det stå på benken til det holder 25ish grader, rister inn imellom.
Og Fermaiden har fortsatt effekt selv om den blir utsatt for varmen?
 
Jeg vet ikke, var egentlig en ref. til det Finn skrev lengre oppe
Det @Finn Berger snakker om er hvis man skal lage Fermaid O selv(tross alt er det stort sett gjær i Fermaid O) og under produksjon av Fermeid O. Det har med å gjøre at de stoffene som aktiv gjær kan nyttegjøre seg av, er "låst" i de døde gjærcellene og dermed utilgjengelig for levende gjærceller.

For å gjøre de relevante stoffene tilgjengelig må de døde gjærcellene gjerne putre i 24 timer på rundt 50 grader. Dette fordi det trengs enzymer(som ikke tåler koking) for å gjøre næringsstoffene biotilgjengelig, at aktiv gjær kan nyttegjøre seg av de.

Legger ved en link til de som vil lære mer :)

 
Må kjøpe gjærnæring og Fermaid O er sammen med sink tydelegvis en god praksis.

Hvor mye Fermaid O brukes til en batch på 20-25L?

Ser at brewshop selger i forpakning på 2,5kg. Det er litt mye, vurderer likevel å kjøpe denne, dele opp og forsegle. Slik at flere kan dele på pakken. (Dersom noen kan være interessert i å dele en pakke, send meg en PM).
 
Klar over det. Med frakt blir det 400,-
Brewshop er nær gratis fraktgrensa, om brygge kompiser blir med er det alltid noen som trenger noe.
Må kjøpe gjærnæring og Fermaid O er sammen med sink tydelegvis en god praksis.

Hvor mye Fermaid O brukes til en batch på 20-25L?

Ser at brewshop selger i forpakning på 2,5kg. Det er litt mye, vurderer likevel å kjøpe denne, dele opp og forsegle. Slik at flere kan dele på pakken. (Dersom noen kan være interessert i å dele en pakke, send meg en PM).

Du trenger 10gr.på en 25L batch.
Jeg var på Vestbrygg i dag og kjøpte en pose (sammen med noen andre ingredienser).
Hvis du ikke får til en "group buy" så kan jeg kjøpe det du trenger og sende det til deg i en boblekonvolutt.
Bor ca. 10 min. unna Vestbrygg.
 
Må kjøpe gjærnæring og Fermaid O er sammen med sink tydelegvis en god praksis.

Hvor mye Fermaid O brukes til en batch på 20-25L?

Ser at brewshop selger i forpakning på 2,5kg. Det er litt mye, vurderer likevel å kjøpe denne, dele opp og forsegle. Slik at flere kan dele på pakken. (Dersom noen kan være interessert i å dele en pakke, send meg en PM).
1,5g/gallon er nok for vin og mjød. Jeg har i alle fall aldri måtte overskride 8 gram. Som regel på 22 liter bruker jeg 4 gram fordelt på 2 tilsetninger. Første ved aktivitet i blow off og når den er 1/3 utgjæret.
 
1,5g/gallon er nok for vin og mjød. Jeg har i alle fall aldri måtte overskride 8 gram. Som regel på 22 liter bruker jeg 4 gram fordelt på 2 tilsetninger. Første ved aktivitet i blow off og når den er 1/3 utgjæret.
Mener du 8 gram på 22 liter eller 4 gram fordelt på 2 tilsetninger dvs totalt 4 gram?
 
Må kjøpe gjærnæring og Fermaid O er sammen med sink tydelegvis en god praksis.

Hvor mye Fermaid O brukes til en batch på 20-25L?

Ser at brewshop selger i forpakning på 2,5kg. Det er litt mye, vurderer likevel å kjøpe denne, dele opp og forsegle. Slik at flere kan dele på pakken. (Dersom noen kan være interessert i å dele en pakke, send meg en PM).
Behovet vil variere med mengden FAN i vørteren. Normalt skal du ikke trenge noe, men jeg mener jeg har god erfaring med en liten tilsetning - 2-3 gram - når gjæringa er i ferd med å nå toppen. Det er ei slags forsikring for god utgjæring og opprydding - og skader i alle fall neppe. Forøvrig trur jeg at det klart viktigste - i tllegg til generell god gjærpleie - er sinktilsetninga.

Gjærnæring bør være organisk, dvs. ikke diammoniumfosfat eller eurea, men rett og slett gjærlik, som Fermnaid O. Det sikrer et langsommere opptak av aminosyrene, og mindre risiko for voldosm gjæring og fuselproduksjon.

Sender en PM:).
 
Tilbake
Topp