Beergass fra Brewshop

Etter du kjøpte gassmikser @PetterL har jeg gjort litt mer research selv. Det ser ut til at Perlick har solgt en gassmikser.
Ser ganske enkelt ut med 2 flowmetre og en outlet....

Ser for meg det må gå an å DIY'e noe sånt med 2 flasker med hver sin regulator (CO2 og Nitro) + 2 flowmetre og noen slanger.
Er det noe jeg ikke tenker på her?
1711021916662.jpeg
 
Nitrogen på plass, da venter vi bare på gassmikseren. På tide å brygge dry stout!

Vis vedlegget 66305
Veldig spennende opplegg. Meget gira på det samme. Perlic og Micro matic lager ferdige blandere på 25/75. Fikk lyst til å handle umiddelbart. Ganske lei av de patronene som dyre og krevende å bruke korrekt, særlig med forskjellige ølstiler og nitrokaffe.

Spent på oppdatering fra deg om hvordan dette gikk
 
Bare for å ha det helt klart hvordan Nitrogenet oppfører seg når du trykksetter ølet med beergassen.
Selv om den ikke blir oppløst i vesken så går gassen ned i ølet og mikser seg sammens med ølet ?
Det må den vel for at den skal komme ut av kranen og skape det tykke skummet ?
Leste en artikkel om å purge ølet med beergass før servering. Så litt omstendig ut, men tar nerdenivået et hakk opp kanskje ?
Her er den:
 
Nitrogenet løser seg ikke opp i ølet, fordelen med blandingsgass er at du kan kjøre relativt høyt serveringstrykk uten å overkarbonere. Ølet trykket igjennom en stout spout med kun 5-6 små hull og mye trykk bak gjør at du slår ut mesteparten av CO2 metningen og du får en «kremete» stout i glasset :)
 
Veldig spennende opplegg. Meget gira på det samme. Perlic og Micro matic lager ferdige blandere på 25/75. Fikk lyst til å handle umiddelbart. Ganske lei av de patronene som dyre og krevende å bruke korrekt, særlig med forskjellige ølstiler og nitrokaffe.

Spent på oppdatering fra deg om hvordan dette gikk
Har noen patroner å bruke opp på sist batch med dry stout + mye gikk på boks. Neste runde blir med gas mikseren så oppdatering drøyer desverre.
 
du slår ut mesteparten av CO2 metningen og du får en «kremete» stout i glasset
Jeg har lurt litt på det der, nå jeg lager nitrokaffe er det ikke noe CO² i kaffen, men allikevel blir det et kremete skum på toppen.

Nitroen ristes inn før første tapping, etter det kan det tappes med skum i flere timer etterpå, selv om trykket bare er 10-15 psi. Så det tyder på at nitroen går inn i kaffen og holder seg der, men det er mulig det blir noe annet med øl.
 
CO2 har en oppløselighet som er ca 2500 ganger større enn nitrogen….. så noe nitrogen absorberes i væsken men forsvinnende lite.
 
Nitrogenet løser seg ikke opp i ølet, fordelen med blandingsgass er at du kan kjøre relativt høyt serveringstrykk uten å overkarbonere. Ølet trykket igjennom en stout spout med kun 5-6 små hull og mye trykk bak gjør at du slår ut mesteparten av CO2 metningen og du får en «kremete» stout i glasset :)
Så det er ikke nitrogen som lager skummet ? Trodde det var de bittesmå nitrogenboblene som laget det tette skummet og siden lufta er full av nitrogen så har ikke nitrogenet det travelt med å forlate skummet.
 
Jeg har i årevis ønsket å lage nitroøl hjemme. Men det drøyer.
Orker ikke styret med nitrogentanker, blandere osv.
Spørs om jeg ender opp med å gå for håndpumpe i stedet :rolleyes:
 
Har tenkte det samme selv, hvor ofte er det egentlig du har lyst på nitroøl over "vanlig" karbonering
 
Man kan kjøre øl med vanlig co2 gjennom en Stout Spout, men det krever middels til lav karbonering + høyt serveringstrykk. Det viktigste er å redusere trykket straks serveringen er over for å unngå overkarbonering.
Det er litt styr, men med en 2L - 5L MiniKeg, er det gjennomførbart uten stor risiko.
… og jeg sier ikke det er like bra som ‘the real deal’, men det fungerer…
 
Man kan kjøre øl med vanlig co2 gjennom en Stout Spout, men det krever middels til lav karbonering + høyt serveringstrykk. Det viktigste er å redusere trykket straks serveringen er over for å unngå overkarbonering.
Det er litt styr, men med en 2L - 5L MiniKeg, er det gjennomførbart uten stor risiko.
… og jeg sier ikke det er like bra som ‘the real deal’, men det fungerer…
Da har jeg gjort første test av en håndpumpe fra England :cool:
Møllerodden best bitter ble karbonert med sukker til ca. 1,3 CO2. Etter karbonering og før oppkobling ble 11L fatet gjort tilnærmet trykkløst (ca. 5PSI).
Det ble en absolutt schläger på sommerfesten og det var bare en liten slump igjen. Dette skal prøves på andre ølstiler om litt :D
 
Tilbake
Topp