Lallemand New England vs. Verdant

Blir min seende sånn ut, passer det veldig bra:).

Kunne vært artig å prøve New England i en engelsk golden ale med Fuggles. Den skal jo gi aprikos-toner, og Fuggles og aprikos går godt i hop.

Skal ikke se bort i fra at den vi passe bra til noe slikt. Meld gjerne tilbake om du prøver.
 
Flaska en NEIPA med New England på 5% i går. Meska på 64 + 72. Var spent på utgjæringa. Den endte på 78%, så ikke alarmerende høyt, altså. (Dip hopping uten tørrhumling, så ingen hop creep. Flaska etter 8 dager.)

Smaken er lovende, så denne kan bli en gjenganger. Skummer bare moderat.

Full rapport når ølet er drikkeklart.

Skal teste den i et engelsk øl snart, en bitter/golden ale-type. Da blir det lettere å vurdere gjærens bidrag til smaken. Kan tenke meg at den funker fint i en OST. (Edit: Oppskrift her. Det blei en modifisert OST.)
 
Sist redigert:
Flaska en NEIPA med New England på 5% i går. Meska på 64 + 72. Var spent på utgjæringa. Den endte på 78%, så ikke alarmerende høyt, altså. (Dip hopping uten tørrhumling, så ingen hop creep. Flaska etter 8 dager.)

Smaken er lovende, så denne kan bli en gjenganger. Skummer bare moderat.

Full rapport når ølet er drikkeklart.

Skal teste den i et engelsk øl snart, en bitter/golden ale-type. Da blir det lettere å vurdere gjærens bidrag til smaken. Kan tenke meg at den funker fint i en OST. (Edit: Oppskrift her. Det blei en modifisert OST.)
Rapport: Dette blei en god lett NEIPA, ikke helt ulik Rygrs IPA. Det er sjølsagt umulig å si hva som var gjærens bidrag og hva som var humlenes, men ølet blei i alle fall det jeg hadde håpa.

New England er i alle fall ingen sinke. Jeg satte en best bitter på den i går (slurry fra NEIPA'en), med OG 1.046. Temp var 17 grader. Den var i gang nesten umiddelbart, og i kveld er den allerede nede på 1.022. Temp er 20 grader. Den har kraftig aprikos i nesa, men jeg dip-hoppa med 100 gr Fuggles - kan ha vært kraftig overkill - og den lukta forbinder jeg fra før med Fuggles. Kanskje forsterker gjæren humla her. Kraftig er det i alle fall. Og gjæren gir meg mer og mer grunn til å ha tillit til den. Sjøl om den ikke oppfører seg som en gretten vulkan, er den likevel hypereffektiv.
 
Flasker bitter'n pluss en NEIPA til - begge altså på slurry fra den første NEIPA'en. Gjæringa har gått fort og greit, og gir grei utgjæring - 78 og 79%. Ølet blir reint og fint, men ikke kjedelig. Trur å starte på 17, og la den stige til 20 er temmelig ideelt.

Dette blir en favoritt. Og nå har jeg fire krukker som hver har rikelig nok til et nytt brygg. Neste blir en Vestkyst. Og det blir flere med denne gjæren. Arrogant Bastard, Old Salt Tavern, flere NEIPAer.

Utgangspunktet var en pose jeg hadde liggende som gikk ut på dato i fjor. Kjenner meg nesten litt råtten som snyter en bransje som sliter for tida for inntekter.:)
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp