Kold Brygg
Moderator
Jeg ville satt en starter. 3 uker gammal slurry har en rimelig høy andel døde celler. Det blir sikkert øl, men det er avgjort ikke "best practice".
Har ikke mulighet til startere. Kommer neppe til å prioritere det heller. Da blir det enten "ikke best practice" eller ikke BE. Får se, mulig det ikke blir brygging uansett.
Så med 3 uker gammel slurry, dersom jeg faktisk kjører "ikke best practice" med 3 uker gammel gjær, hvor mye og hvordan ville du gjort det?
Vil ikke en forholdsvis stor andel mørk malt dra ned gjærbarheten? Mulig bryggeprogrammene tar høyde for dette da.Det er ikke all verdens forskjell på utgjæringa før du kommer opp på 68 grader eller over. Det går ei grense der. Gjærbarheta synker med 4 prosentpoeng for hver grad fom. 68 grader. Men forskjellen på 65 og 67 grader er ikke så stor. (Teori henta fra Palmer.)
Diamond ligger inne med 80% som stemmer ganske bra når jeg brygger pils. Brewfather drar en stout ned til 77% med 67°C umiddelbart synes det litt høyt, men jeg har ingen erfaring eller grunnlag for den følelsen.