@Finn Berger og @Kloakk, bruker dere annen gjærnæring i tillegg til Fermaid O, eller kun det ved hhv. ca. 1/3 ut i gjæringen og ved gjæringsstart og ca. 1/3 ut i gjæringen?
Jeg bruker også 2 gram wyeast gjærnæring ved begge tilsettingen, så lenge jeg har der for hånden, har gått greit uten wyeast de gangene jeg har vært tom@Finn Berger og @Kloakk, bruker dere annen gjærnæring i tillegg til Fermaid O, eller kun det ved hhv. ca. 1/3 ut i gjæringen og ved gjæringsstart og ca. 1/3 ut i gjæringen?
Det varierer litt med hva slags gjær jeg pitcher, men jeg tilsetter alltid noe i startere, enten det er en vanlig starter eller en vitaliseringsstarter (type SNS). Bruker jeg Fermaid O tilsetter jeg litt sink i tillegg - men jeg bruker også Wyeast, som har sink. Jeg har Cervomyces, også - men den har jeg ikke brukt på ei stund nå.@Finn Berger og @Kloakk, bruker dere annen gjærnæring i tillegg til Fermaid O, eller kun det ved hhv. ca. 1/3 ut i gjæringen og ved gjæringsstart og ca. 1/3 ut i gjæringen?
Hvor fort de ulike aminosyrene tas opp, er ikke så viktig. Dels er det snakk om at noen typer er viktigere enn andre - og det er en haug helt uviktige som tas opp veldig fort. (De er uviktige fordi gjæren like gjerne kan produsere dem sjøl.) Fermaid O har alle de viktige, og de er mer tilgjengelige for gjæren - sjøl om de tas opp langsommere - slik de forekommer i Fermaid O, som er reint organisk (gjærekstrakt), enn i inorganisk FAN (f.eks. DAP, diammoniumfosfat). Det betyr at det trengs mindre Fermaid O enn av gjærnæringer basert på inorganisk FAN. (Trur det vanlige er ei blanding av organisk og inorganisk FAN).
Jeg gjør det ikke, og det har gått bra. Koker opp litt vann og lar det kjølne litt før jeg tilsetter Fermaid O.Ville dere kokt Fermaid O før tilsetning i gjæringskaret?
Jeg koker opp vann i vannkokeren, tilsetter 1dl i en labflaske og tilsetter Fermaid O, lar det stå på benken til det holder 25ish grader, rister inn imellom.Ville dere kokt Fermaid O før tilsetning i gjæringskaret?
Og Fermaiden har fortsatt effekt selv om den blir utsatt for varmen?Jeg koker opp vann i vannkokeren, tilsetter 1dl i en labflaske og tilsetter Fermaid O, lar det stå på benken til det holder 25ish grader, rister inn imellom.
Ja hvorfor skulle den ikke det? Det er næring, er ingenting levende i Fermaid OOg Fermaiden har fortsatt effekt selv om den blir utsatt for varmen?
Jeg vet ikke, var egentlig en ref. til det Finn skrev lengre oppeJa hvorfor skulle den ikke det? Det er næring, er ingenting levende i Fermaid O
Det @Finn Berger snakker om er hvis man skal lage Fermaid O selv(tross alt er det stort sett gjær i Fermaid O) og under produksjon av Fermeid O. Det har med å gjøre at de stoffene som aktiv gjær kan nyttegjøre seg av, er "låst" i de døde gjærcellene og dermed utilgjengelig for levende gjærceller.Jeg vet ikke, var egentlig en ref. til det Finn skrev lengre oppe
Klar over det. Med frakt blir det 400,-Vestbrygg selger 120g
Gjærnæring Fermaid O 120gr - Vestbrygg AS
Gjærnæring Fermaid O 120g gir gjæren evnen til å ta opp essensielle næringsstoffer inn i cellestrukturen, og forkorter utgjæringstiden. øker flokkulerin...www.vestbrygg.no
Klar over det. Med frakt blir det 400,-
Brewshop er nær gratis fraktgrensa, om brygge kompiser blir med er det alltid noen som trenger noe.
Må kjøpe gjærnæring og Fermaid O er sammen med sink tydelegvis en god praksis.
Hvor mye Fermaid O brukes til en batch på 20-25L?
Ser at brewshop selger i forpakning på 2,5kg. Det er litt mye, vurderer likevel å kjøpe denne, dele opp og forsegle. Slik at flere kan dele på pakken. (Dersom noen kan være interessert i å dele en pakke, send meg en PM).
1,5g/gallon er nok for vin og mjød. Jeg har i alle fall aldri måtte overskride 8 gram. Som regel på 22 liter bruker jeg 4 gram fordelt på 2 tilsetninger. Første ved aktivitet i blow off og når den er 1/3 utgjæret.Må kjøpe gjærnæring og Fermaid O er sammen med sink tydelegvis en god praksis.
Ser at brewshop selger i forpakning på 2,5kg. Det er litt mye, vurderer likevel å kjøpe denne, dele opp og forsegle. Slik at flere kan dele på pakken. (Dersom noen kan være interessert i å dele en pakke, send meg en PM).
Mener du 8 gram på 22 liter eller 4 gram fordelt på 2 tilsetninger dvs totalt 4 gram?1,5g/gallon er nok for vin og mjød. Jeg har i alle fall aldri måtte overskride 8 gram. Som regel på 22 liter bruker jeg 4 gram fordelt på 2 tilsetninger. Første ved aktivitet i blow off og når den er 1/3 utgjæret.
Behovet vil variere med mengden FAN i vørteren. Normalt skal du ikke trenge noe, men jeg mener jeg har god erfaring med en liten tilsetning - 2-3 gram - når gjæringa er i ferd med å nå toppen. Det er ei slags forsikring for god utgjæring og opprydding - og skader i alle fall neppe. Forøvrig trur jeg at det klart viktigste - i tllegg til generell god gjærpleie - er sinktilsetninga.Må kjøpe gjærnæring og Fermaid O er sammen med sink tydelegvis en god praksis.