Trodde poenget var stigning uten bruk av varme, men med kjøling om nødvendig. Men kan jo ha misforstått...Enig, har aldri skjønt dette med free rise, det vil jo variere veldig med størrelse og utforming på gjæringskar og hvilken temperatur gjæringskaret står i.
Hvis det inkluderer kjøling er det vel ikke lenger free rise?Trodde poenget var stigning uten bruk av varme, men med kjøling om nødvendig. Men kan jo ha misforstått...
Går jo fint ann å la noe stige fritt, opptil en gitt temperatur. Og det vil jeg tro(bassert på absolutt null fakta) lar gjæra gjøre det den gjør, i sitt tempo, på sin måteHvis det inkluderer kjøling er det vel ikke lenger free rise?
Det gjør det, men det vil jo være forholdsvis stor forskjell på hvor fort man kommer opp til maks temperatur avhengig av temperatur i rommet.Går jo fint ann å la noe stige fritt, opptill en gitt temperatur.
Vi ser på det som et eksperiment. Skulle jeg gjette, så trur jeg det går (noenlunde) bra.Nå fikk pilsen min seg en litt ufrivillig rask free rise til 24 C fra 15 i natt
Viste ikke det skulle bli så varmt på badet i natt
1.012 i går så var nær ferdig uansett
Blir en rask pils det der
Vi ser på det som et eksperiment. Skulle jeg gjette, så trur jeg det går (noenlunde) bra.
Syntes ikke denne er veldig mye bedre enn mange industri pils f.eks Frydenlund
Mer syrlig fruktig gjærpreg
Uten diacetyl eller dms dog, hvis det er et mål
Vi ser på det som et eksperiment. Skulle jeg gjette, så trur jeg det går (noenlunde) bra.
Det bekrefter vel da at du kan gjøre mye rart uten at det får store koneskevenser når hovedgjæringa er over.Har smakt denne et par ganger igjen nå og nå kan jeg ikke bemerke noe usmakelig. Virker som det gikk veldig fint
Hold oss orientert. Hadde jeg gjort det der, hadde jeg forventa ei solid fuselbombe - men jeg håper jo du får et godt øl
Har hatt noen sånne erfaringer med saison i tidligere tider.På tide med en oppdatering. Det ble vel mye fusel, ja - til dels ålreit til sjømat, men alt for dominerende til det koseølet jeg siktet på. Gjæret også såpass langt ut at den ble i sterkeste laget. Så første fat der mesteparten gikk i sluket.
Min siste med Wallonia, BE-134 og Cashmere ble nydelig. Til tross for å gjære ut på tre dager hvor den toppa 32 grader i skapet. Mer tilgivende gjær tror jeg knapt at finnes.Har gått fint opp til 28 C, men foretrekker 25 C og starte litt lavere
Saison er jo best og skapt for sjømat, men nydelig å drikke en halvliter i sola også hvis du har halvveis kontroll på gjæringa ;-)
Syntes det er en veldig forgivende gjær