Oppskrift Graff Danktastic

Marius Graff har delt oppskriften og gitt tillatelse til at jeg deler den.

1000010276.jpg
Merk at bitterhet skal være tilsvarende 150 gram alfasyre. Det er en måte å regne på jeg ikke har sett tidligere.
Man kan få dette på flere måter.
100g humle med 150% alfasyre.
150g 100%
300g 50%
1000g 15%
Osv.

Oversatt til Brewfather. Synes bitterhet ser litt lav ut, mulig den må tilpasses ditt system og preferanse.

Vis vedlegget 70117
Merk at bitterhet skal være tilsvarende 150 gram alfasyre. Det er en måte å regne på jeg ikke har sett tidligere.
Man kan få dette på flere måter.
100g humle med 150% alfasyre.
150g 100%
300g 50%
1000g 15%
Osv.

Oversatt til Brewfather. Synes bitterhet ser litt lav ut, mulig den må tilpasses ditt system og preferanse.

..og da starter krypteringsjobben
Hadde ikke skada med litt mer info :p

..og da starter krypteringsjobben
Hadde ikke skada med litt mer info :p
Nja - er ikke det der en veldig straight moderne amerikansk IPA? 100% pilsmalt, moderat bitterhet, og vekt på seine tilsetninger. Sånt øl man strengt tatt ikke trenger oppskrift på i det hele tatt utover en generell ide? Og så kan man velge favoritthumler, og bruke litt kunnskap om survivables når man velger humle. Ikke at jeg trur det gjør all verdens forskjell.

Ikke så ulikt pilsoppskrifter? Prosess er viktigst. Og kanskje gjærvalg.

Vet vi batchstørrelsen? Antar 1200 liter med 300 kg malt. Jeg havnet ut omtrent sånn når jeg prøvde meg. Har ikke smakt originalen da, men det frister som vanlig når et øl er såpass at man ønsker å gjenskape det.

1731443084767.png

10 hl vørter. 1000L det.
Det hjelper til for å beregne IBU. 1 kg 15% på 10hl blir ca 30 IBU. Ser at de har ølet på kjøl i Ålesund, får dra innom og plukke med meg en boks i morgen. Er en øltype som mangler i sortimentet det her, mest hoppy jeg har på lager nå er faktisk den centennial / cascade pale alen.

Ligger det ikke an til en chico-gjær eller en variant av 007? Noe reint? Om en skal se på stilen.

Mer old school ville en vel se på engelske gjærtyper med mer fruktighet, også. Men ikke nå, trur jeg.

Har du smakt denne?
Syntes du "tar litt lett" på IPA

Sist redigert:
Har du smakt denne?
Syntes du "tar litt lett" på IPA
Nei, jeg kjøper så å si aldri IPA/NEIPA. De er som regel mer eller mindre ødelagt.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Jeg refererer bare hva jeg har hørt amerikanske proffbryggere - bl.a. Vinnie Cilurzo - si. Pliny the Elder er f.eks. et helt annet øl i dag enn den gangen det blei modell for Two Captains og Vestkyst,

Kilde: https://beerandbrewing.com/podcast-episode-286/

Du kan ikke bare lene deg på typedefinisjoner og hva noen sier i en podcast når du tolker IPA oppskrifter
Finnes så mange forskjellige IPA der ute nå

Nja - er ikke det der en veldig straight moderne amerikansk IPA? 100% pilsmalt, moderat bitterhet, og vekt på seine tilsetninger. Sånt øl man strengt tatt ikke trenger oppskrift på i det hele tatt utover en generell ide? Og så kan man velge favoritthumler, og bruke litt kunnskap om survivables når man velger humle. Ikke at jeg trur det gjør all verdens forskjell.

Ikke så ulikt pilsoppskrifter? Prosess er viktigst. Og kanskje gjærvalg.
Jeg er enig. IPA er mye mer prosessdrevet enn mange tar inn over seg. Selvfølgelig er det litt mer variasjon i oppskriftene enn for pils, og oppskrifter gir deg et pek i riktig retning. Vegen fram dit, derimot, er preget av prøving, feiling og finpussing. (Det skal sies at det er mye enklere å feile med pils enn med IPA.)

Du kan ikke bare lene deg på typedefinisjoner og hva noen sier i en podcast når du tolker IPA oppskrifter
Finnes så mange forskjellige IPA der ute nå
Jeg sier vel ikke noe om typedefinisjoner der?

Jeg veit ikke om du har hørt på den podcasten, men det er ikke hvem som helst som uttaler seg der. Jeg vil tru at Vinnie Cilurzo har en viss kompetanse når det gjelder å si noe om hvordan amerikansk IPA (vestkyst-IPA'en, da) har utvikla seg. Og jeg synes den oppskrifta @Kold Brygg fikk, stemmer ganske godt med måten den moderne vestkyst-IPAen blir beskrevet på i podcasten.

Men visst finnes det mange forskjellige IPA-typer nå, så jeg er helt enig om du sier at jeg ikke kan si noe som helst om et øl bare ut fra at det kalles en IPA. Der har jeg ikke så mye kompetanse - og det interesserer med dessuten bare sånn måtelig:). Men jeg er glad i Vestkyst, altså old school west coast IPA. Uten at det betyr at jeg mener noe om andre typer.

Ok, jeg venter til jeg har hørt fra Marius eller noen andre som har smakt denne
For meg er ikke dette noen standar DIPA. Ble f.eks overrasket over at det kun var pilsener malt. Kan godt hende det bare er brukt Chico gjær, men forundrer meg ikke om det er brukt en gjær med lavere utgjæring heller. Den har ganske god munnfylde

Da har jeg lagt inn en 15 liters jeg og. Hadde nok ikke skada å flytte noe av tørrhumla til varm side, men hadde jo vært moro å prøve som det står også. Vet dog ikke når eller om jeg kommer til å brygge den da

Da har jeg lagt inn en 15 liters jeg og. Hadde nok ikke skada å flytte noe av tørrhumla til varm side, men hadde jo vært moro å prøve som det står også. Vet dog ikke når eller om jeg kommer til å brygge den da

Dersom jeg brygger den, noe som er aktuelt. Må det bli med andre humler. Har kun Citra. Kanskje Cluster og Strata eller Sultana? Blir uansett ikke helt enda.

Tilbake
Topp