Marius Graff har delt oppskriften og gitt tillatelse til at jeg deler den.
Vis vedlegget 70117
Merk at bitterhet skal være tilsvarende 150 gram alfasyre. Det er en måte å regne på jeg ikke har sett tidligere.
Man kan få dette på flere måter.
100g humle med 150% alfasyre.
150g 100%
300g 50%
1000g 15%
Osv.
Oversatt til Brewfather. Synes bitterhet ser litt lav ut, mulig den må tilpasses ditt system og preferanse.
Nja - er ikke det der en veldig straight moderne amerikansk IPA? 100% pilsmalt, moderat bitterhet, og vekt på seine tilsetninger. Sånt øl man strengt tatt ikke trenger oppskrift på i det hele tatt utover en generell ide? Og så kan man velge favoritthumler, og bruke litt kunnskap om survivables når man velger humle. Ikke at jeg trur det gjør all verdens forskjell...og da starter krypteringsjobben
Hadde ikke skada med litt mer info
Ligger det ikke an til en chico-gjær eller en variant av 007? Noe reint? Om en skal se på stilen.Og hva med gjær da?
10 hl vørter. 1000L det.Vet vi batchstørrelsen?
Det hjelper til for å beregne IBU. 1 kg 15% på 10hl blir ca 30 IBU. Ser at de har ølet på kjøl i Ålesund, får dra innom og plukke med meg en boks i morgen. Er en øltype som mangler i sortimentet det her, mest hoppy jeg har på lager nå er faktisk den centennial / cascade pale alen.10 hl vørter. 1000L det.
Ligger det ikke an til en chico-gjær eller en variant av 007? Noe reint? Om en skal se på stilen.
Mer old school ville en vel se på engelske gjærtyper med mer fruktighet, også. Men ikke nå, trur jeg.
Nei, jeg kjøper så å si aldri IPA/NEIPA. De er som regel mer eller mindre ødelagt.Har du smakt denne?
Syntes du "tar litt lett" på IPA
Jeg er enig. IPA er mye mer prosessdrevet enn mange tar inn over seg. Selvfølgelig er det litt mer variasjon i oppskriftene enn for pils, og oppskrifter gir deg et pek i riktig retning. Vegen fram dit, derimot, er preget av prøving, feiling og finpussing. (Det skal sies at det er mye enklere å feile med pils enn med IPA.)Nja - er ikke det der en veldig straight moderne amerikansk IPA? 100% pilsmalt, moderat bitterhet, og vekt på seine tilsetninger. Sånt øl man strengt tatt ikke trenger oppskrift på i det hele tatt utover en generell ide? Og så kan man velge favoritthumler, og bruke litt kunnskap om survivables når man velger humle. Ikke at jeg trur det gjør all verdens forskjell.
Ikke så ulikt pilsoppskrifter? Prosess er viktigst. Og kanskje gjærvalg.
Jeg sier vel ikke noe om typedefinisjoner der?Du kan ikke bare lene deg på typedefinisjoner og hva noen sier i en podcast når du tolker IPA oppskrifter
Finnes så mange forskjellige IPA der ute nå
Dersom jeg brygger den, noe som er aktuelt. Må det bli med andre humler. Har kun Citra. Kanskje Cluster og Strata eller Sultana? Blir uansett ikke helt enda.Da har jeg lagt inn en 15 liters jeg og. Hadde nok ikke skada å flytte noe av tørrhumla til varm side, men hadde jo vært moro å prøve som det står også. Vet dog ikke når eller om jeg kommer til å brygge den da
Dersom jeg brygger den, noe som er aktuelt. Må det bli med andre humler. Har kun Citra. Kanskje Cluster og Strata eller Sultana? Blir uansett ikke helt enda.