Projekt Neipa NO. 1 Oppskrift

Hei,noen som har noen tanker rundt denne oppskriften.

Tenker da på valget av gjær, og mengde laktose og maltodextrin.

Har ikke brukt disse i neipa før.Screenshot_20240324_105005_Acrobat for Samsung.jpgScreenshot_20240324_105013_Acrobat for Samsung.jpg
 
+1 på den over! Både New England og Köln har et ufortjent dårlig rykte for at folk rett og slett ikke bruker nok gjær. Bare to pakker til såpass høy OG kommer trolig ikke til å gå så bra. Ville ha brukt 50 gram om man strør gjæra i gjæringsbøtta.
 
Maltodekstrin bidrar med lite. Jeg ville heller sjekket ut rug hvis du ønsker å uppe fylde. Jeg mener litt laktose kan ha sin effekt for å «åpne» fuktsmaker. Men du har ganske høy ABV, som også gir litt samme effekt. Jeg begrenser meg vanligvis til 1-3% (laktose), oppover tipper det mot sødme, da blir det fort tropisk juice preg.
Støtter innspillene over om gjær og pitch rate.
 
Har både Verdant,S-O4 og AEB Fermoale New-E. Kan disse,eller en CO-fermentation være et bedre alternativ mtp smak og aroma? Vil nok kutte noe laktose ja,ser for meg en lavere fg
 
Har både Verdant,S-O4 og AEB Fermoale New-E. Kan disse,eller en CO-fermentation være et bedre alternativ mtp smak og aroma? Vil nok kutte noe laktose ja,ser for meg en lavere fg
Ikke noe i veien med å mixe gjær. Bruker du Verdant (som er flott, men min erfaring er at den sparker ut mye diacetyl, serlig i kombo med tørrhumla) ville jeg modna fatene i 1-2 uker. Kjører du oksygenfri overføring?
Reduserer du abv til litt under 7, (dropp ca 600g malt), holder det fint med 3 pakker gjær. Vil nok tro at 2 pakker funker også, men med 7,5 abv ville jeg gått opp i 3 pakker.
 
Har både Verdant,S-O4 og AEB Fermoale New-E. Kan disse,eller en CO-fermentation være et bedre alternativ mtp smak og aroma? Vil nok kutte noe laktose ja,ser for meg en lavere fg
Lallemand New England er nok forskjellig fra AEB New-E. Sistnevnte står dette å lese på teknisk beskrivelse: Pitch directly into the wort in the fermenter, at pitch rate of: 50 - 80g/hl of cool wort at 16-23°C / 61-73°F. En gram pr liter ved 1.078 kan sikkert fungere bra med den, men jeg har ikke rukket å prøve den gjæra selv enda.
 
Ikke noe i veien med å mixe gjær. Bruker du Verdant (som er flott, men min erfaring er at den sparker ut mye diacetyl, serlig i kombo med tørrhumla) ville jeg modna fatene i 1-2 uker. Kjører du oksygenfri overføring?
Reduserer du abv til litt under 7, (dropp ca 600g malt), holder det fint med 3 pakker gjær. Vil nok tro at 2 pakker funker også, men med 7,5 abv ville jeg gått opp i 3 pakker.
Alltid oksygenfri overføring ja
 
Jeg vet hva som menes med «lukket overføring»
Ville bare flisespikke litt ;-)
Det er vel der man greier å tømme slanger, fat og liknende nesten totalt for oksygen før man overfører ølet fra tank til fat.

For min del innebærer det å først fylle fat til randen med star-san blanding. Etterpå purger jeg fatet til jeg er overbevist om at det er rimelig tomt for O2. Da setter jeg på overføringsslange på ØL ut. Overføringsslangen har ballocks på begge sidene. Jeg lar fatet tømme seg for Star-san, noe som også purger overføringsslangen for oksygen.

Setter brewtoolsfilter først i star-san før jeg tømmer det og setter det på unitanken. Setter øl-koblinga fra corneliusfatet på filteret og lar CO2 fra fatet purge ut oksygen fra brewtools-filteret i et minutt eller to.

Når dette er gjort, føler jeg at jeg har eliminert oksygen etter beste evne. Da tar jeg av CO2-flaska fra corneliusfatet og erstatter det med en spundy. Åpner forsiktig krana på unitanken og lar ølet overføres fra fat til corneliusfat. Passer på at trykket på unitanken er litt høyere enn hva jeg har satt spundingventilen til.

Når jeg ser fatet har kondens nesten opp til gummien er fatet fullt og jeg bytter over ølkoblingen og spundyen til det neste fatet som jeg har purget på samme måte som fat nr. 1.

Denne metoden forbruker ganske bra med CO2, men når man har brukt på hundrevis, kanskje mer enn tusen kroner på humle, er forbruket av CO2 en mindre bekymring.

En vanlig 60L batch med NEIPA gir meg vanligvis 45-52L ferdig øl avhengig av tørrhumling, så etter jeg har fylt 2 fat, går resten på boks via en duofiller.
 

Vedlegg

  • IMG_5050.jpg
    IMG_5050.jpg
    1,1 MB · Sett: 13
Tilbake
Topp